استقبال اتیوپی از رشته موهای امپراتور
کد خبر: ۱۴۰۸۴۷
تاریخ انتشار: 2019 April 03    -    ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
رشته مو را یک هنرمند کلکسیون دار از ارتش بریتانیا گرفته بود، و آن را به مجموعه خود اضافه کرد، و بعد از مرگ او خانواده اش آن را به مرکز مربوطه سپردند. بریتانیا و سفارت اتیوپی در لندن با درخواست وزیر فرهنگ و گردشگری اتیوپی مبنی بر بازگردانی استخوان های تاریخی دیگر به ادیس آبابا موافقت کرده اند. این موافقت در آوریل ۲۰۱۸ صورت گرفت.

استقبال اتیوپی از رشته موهای امپراتور

استقبال اتیوپی از رشته موهای امپراتوراختصاصی «تابناک باتو» ـ اتیوپی در اواخر ماه مارس، از رشته موهای قیچی شده جسد امپراتور تئودورس دوم _که ۱۵۰ سال پیش در نبرد علیه حمله بریتانیایی ها شرکت داشته است_ در موزه ملی آدیس آبابا پایتخت این کشور استقبال کرد. این رشته مو را یک سرباز بریتانیایی ۱۵۰ سال پیش از امپراتور تئودورس قیچی کرده بود.

«هیروت کاوسا» وزیر فرهنگ، گردشگری و ورزش اتیوپی، رشته موهای امپراتور را در مراسمی باشکوه از موزه نظامی ملی بریتانیا دریافت کرد.

استقبال اتیوپی از رشته موهای امپراتور

هنگامی که مسئولان موزه نظامی ملی، رشته مو را به خانم وزیر در صندوق سیاه اهدا کردند، اتیوپیایی ها که لباسهایی به رنگ های سه گانه پرچمشان؛ قرمز، زرد و سبز را پوشیده بودند، فریاد شادی سر دادند.

استقبال اتیوپی از رشته موهای امپراتور

وزیر فرهنگ اتیوپی از تصمیم شجاعانه و اخلاقی موزه در بازگرداندن موی امپراتور تئودورس تشکر و ابراز امیدواری کرد که سایر مؤسسات بریتانیایی نیز آثار به چپاول برده در سفرهای استکشافی عصر ویکتوریا را نیز به اتیوپی برگردانند.

او در ادامه افزود: این اشیا، تنها از نظر هنری یا به عنوان گنج برای اتیوپیایی ها اهمیت ندارد، بلکه جزء اصلی بافت وجودی اتیوپی و مردم آن را شکل می دهند.

استقبال اتیوپی از رشته موهای امپراتور

این اتفاق پس از مذاکرات بین «فيسحا شاول جبری» سفیر اتیوپی در لندن و سرهنگ جاستین ماسیجیفسکی، مدیر موزه نظامی بریتانیا صورت گرفت.

مدیریت موزه گفت: رشته مو را یک هنرمند کلکسیون دار از ارتش بریتانیا گرفته بود، و آن را به مجموعه خود اضافه کرد، و بعد از مرگ او خانواده اش آن را به مرکز مربوطه سپردند. بریتانیا و سفارت اتیوپی در لندن با درخواست وزیر فرهنگ و گردشگری اتیوپی مبنی بر بازگردانی استخوان های تاریخی دیگر به ادیس آبابا موافقت کرده اند. این موافقت در آوریل ۲۰۱۸ صورت گرفت.

امپراتور تئودوروس دوم پس از شکست از نیروهای بریتانیایی در نبرد قلعه «ماگدالا» که در شمال اتیوپی و در سال ۱۸۶۸ میلادی رخ داد، خودکشی کرد. قلعه کوهستانی برای آزاد کردن دیپلمات ها و افرادی که در آنجا گرفتار شده بودند، مورد حمله قرار گرفته بود.

استقبال اتیوپی از رشته موهای امپراتور

متعاقب این شکست، پسر امپراتور اتیوپی «الیمایهو» هم به بریتانیا برده شد و در سال ۱۸۷۹ میلادی و در سن ۱۸ سالگی از دنیا رفت.

مورّخان عصر تئودورس دوم را آغاز اتیوپی مدرن و پایان عصر «امرا» می نامند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار