طرز تهیه سوپ نخود مدیترانه ای؛ مناسب فصل سرد
کد خبر: ۱۴۰۴۹۸
تاریخ انتشار: 2019 March 31    -    ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
سوپ نخود یک غذای خوشمزه و لذیذ مدیترانه‌ای است. این سوپ مخصوص فصل پاییز و سرما است. سوپ نخود مدیترانه‌ای یک غذای رژیمی و سالم است که با نخود، آب مرغ، آب سبزیجات، پیاز، سیر و روغن زیتون تهیه می‌شود. این سوپ را می‌توان به عنوان یک پیش غذای خوشمزه و مقوی بر سفره گذاشت.

طرز تهیه سوپ نخود مدیترانه ای؛ مناسب این فصل سرد«تابناک باتو» اگه به دنبال خوردن یک سوپ خوشمزه و دوستداشتنی هستید که به عنوان یک وعده سبک و البته رژیمی مصرف کنید. می توانید به سواحل مدیترانه سفر کنید و با مردم این کشور ها همراه شوید. طرز تهیه سوپ نخود مدیترانه ای خوشمزه و مقوی را با هم در اینجا ببینیم.

سوپ نخود یک غذای خوشمزه و لذیذ مدیترانه‌ای است. این سوپ مخصوص فصل پاییز و سرما است. سوپ نخود مدیترانه‌ای یک غذای رژیمی و سالم است که با نخود، آب مرغ، آب سبزیجات، پیاز، سیر و روغن زیتون تهیه می‌شود. این سوپ را می‌توان به عنوان یک پیش غذای خوشمزه و مقوی بر سفره گذاشت.

طرز تهیه سوپ نخود مدیترانه ای؛ مناسب این فصل سرد

مواد لازم

نخود معمولی : ۲ فنجان

آب مرغ یا سبزیجات: ۴ فنجان

پیاز خرد شده: ۱ عدد

سیر ریز خرد شده: ۲-۳ حبه

برگ بو: ۱ عدد بزرگ

پودر زیره: ۱ قاشق چایخوری

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری

فلفل سیاه: به میزان دلخواه

روغن زیتون: مقداری برای روی سوپ

سماق: مقداری برای تزیین

لیموی تازه: ۱-۲ عدد

مراحل پخت سوپ نخود مدیترانه ای

نخود خیس خورده، آب مرغ، ۲ فنجان آب، پیاز خرد شده، سیر ریز خرد شده، برگ مو، زیره، نمک و فلفل را در قابلمه بریزید. سوپ را به مدت ۲-۳ ساعت روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا نخودها آرام آرام بپزند و نرم شوند.

هر نیم ساعت میزان آب سوپ را چک کنید و اگر لازم است مقداری آب اضافه کنید. این سوپ هر چقدر آرامتر بپزد بهتر جا میفتد و خوشمزه تر خواهد شد.

بعد از اینکه نخودها کاملا پختند برگ بو را خارج کنید و اجازه دهید سوپ کمی سرد شود. حتما برگ بو را خارج کنید چون باعث تلخی غذا می شود. سپس مواد سوپ را با گوشکوب برقی، غذاساز یا مخلوط کن بکوبید و پوره کنید.

بافت پوره به سلیقه شما بستگی دارد، می توانید آن را مانند شکل کاملا پوره و نرم کنید، یا آنکه کمتر پوره کنید تا تکه های نخود مشخص باشد. سوپ را داخل کاسه بریزید و روی آن را با روغن زیتون، سماق و کمی آب لیموی تازه تزیین و نوش جان کنید.

فوت و فن های جا افتادن سوپ نخود مدیترانه ای

۱- خوب پخته شدن سوپ بستگی به حرارت گاز و مدت زمان پخت دارد. هنگام پخت سوپ باید حباب هایی روی سطح سوپ نخود مدیترانه ای ظاهر شوند که نشان از قل خوردن و پخته شدن سوپ می دهند. در غیر این صورت مواد سوپ نپخته باقی می مانند.

۲- ادویه را به مقدار لازم در سوپ بریزید و حتما آن را در مراحل مختلف بچشید و مراقب طعم نهایی سوپ باشید.

۴- به غلظت سوپ توجه کنید. آب گوشت، مرغ و سبزیجات غلظت سوپ شما را افزایش می دهند. اگر می خواهید از آب خالی استفاده کنید حتما به آن نمک و ادویه کافی بزنید تا بی مزه نشود. برای غلیظ شدن سوپ یا خورش، مقداری از آن را در غذاساز بریزید و پوره کنید و به قابلمه اصلی برگردانید.

۵-یک و نیم قاشق چای خوری آرد را به یک فنجان آب سوپ اضافه و مخلوط کنید و به ظرف اصلی اضافه کنید و هم بزنید تا سوپ غلیظ شود. همچنین می توانید به سوپ مقداری خامه بیفزایید تا غلیظ تر شود.

۶- برای تهیه سوپ تا حد امکان از مواد اولیه تازه استفاده کنید. اما استفاده از سبزیجات کنسروی و ذرت و نخود یخ زده مشکلی ندارد.

۷- پس از پخت سوپ یک سیب زمینی پوست گرفته را به ۲ الی ۳ قسمت تقسیم کرده و به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه همراه سوپ بپزید. کربوهیدرات موجود در سیب زمینی لعاب و غلظت سوپ را افزایش می دهد.
بد نیست بدانید خواص نخود در طب سنتی ایران

نوع بری آن (کمتر مورد استفاده است): پاک‌کننده و بازکننده انسداد جگر، طحال و کلیه، پاک‌کننده زخم‌های چرکی و قوبا (بیماری پوستی که از اگزما شروع و به پسوریازیس می‌رسد)، نرم‌کننده ورم‌های بناگوش و غدد جنسی، خارج کننده چرک از زخم‌های چرکی و جراحت سرطان (ضماد آن با عسل) است.

نوع بستانی (که امروز مورد استفاده است): ملین طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر، تولیدکننده خون صالح، قابلیت تغذیه زیاد، اشتهاآور، تغذیه‌کننده ریه و معده، اثر غذایی آن در ریه بیشتر از سایر حبوبات می‌باشد. در گرفتگی صدا اگر همراه با تب نباشد، خوردن آن با شیر و در صورت وجود تب با آب مفید می‌باشد.

خیسانده آن در سرکه به مدت یک شب جهت کشتن کرم معده بسیار مفید است. آشامیدن آب پخته آن با نمک (نخودآب)، تکه کننده اخلاط لزج و بازکننده انسدادها است. ادرارآور، برطرف‌کننده درد سینه و عفونت ریه می‌باشد.

خیسانده آن در آب مقوی قوه جنسی، و خارج کننده کرم شکم و مقعد است. خوردن گرماگرم برشته آن جهت بواسیر خونی تأیید شده است، آب خیسانده آن در تحلیل ورم لثه و درد آن موثر است.

غذالند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار