طلبه‌ای که بازیگر سینما و تلویزیون شد +عکس
کد خبر: ۱۴۰۴۸۸
تاریخ انتشار: 2019 March 30    -    ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در محله سنگ سیاه شیراز متولد شد، آنگونه که خودش می‌گوید ابتدا درس جامع المقدمات و طلبگی را خوانده و بعد از آن با علاقه‌ای که به هنر داشت در زمینه تئاتر فعالیت کرد، برای تحصیل در زمینه تئاتر به فرانسه رفت و در بازگشت به ایران در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی زیادی از جمله مریم مقدس، ملک سلیمان، قله دنیا، لیلی با من است و ستارگان خاک بازی کرده است.

طلبه‌ای که بازیگر سینما و تلویزیون شد! +عکس

احترام خاصی برای مردم قائل است و موفقیت را زمانی می‌داند که مثل مردم باشی و مردمی زندگی کنی.

به سراغ مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون رفته و با او به گپ و گفت: نشستیم و او با لهجه شیرازیش با صبر و حوصله به سوالات ما پاسخ گفت.

خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید؟

مهدی فقیه هستم و در سال ۱۳۲۴ در محله سنگ سیاه شیراز متولد شده ام. به دبستان صدرا رفته ام و تئاتر را از آنجا آغاز کردم، دبیرستان به مدرسه سلطانی رفتم (که اکنون این مدرسه تبدیل به حسینیه مشیر شده است) در آنجا نیز به فعالیت تئاتر ادامه دادم و با بیژن سمندر نیز برنامه‌هایی داشتیم البته بیشتر فعالیت‌ها در مدرسه حیات شیراز بود و مرحوم استاد محی الدین لایق در آنجا فعالیت می‌کرد و با آقای لایق همکاری کردم و تئاتر‌های بسیار زیادی کار کردیم و کار طراحی صحنه، طرح پوستر، بروشور و ساخت دکور را انجام می‌دادم و بعد با توجه به پیشینه‌ای که در کار عروسکی داشتم سال‌ها برای بچه‌ها فعالیت کردم و کار عروسکی انجام دادم، در پارک آزادی در خانه عروسک (که بعد‌ها به خانه نمایش تغییر نام داد) هم تئاتر و هم تئاتر عروسکی کار می‌کردم. به فرانسه رفتم و در آنجا در زمینه تئاتر تحصیل کردم در جریان انقلاب حدود سال ۵۷-۵۶ به شیراز آمدم، در اواخر سال ۶۷ در فیلم سینمایی بازی کردم، هور در آتش، قله دنیا، ستارگان خاک، لیلی با من است، مریم مقدس، ملک سلیمان، از جمله کار‌هایی است که انجام داده ام و در طراحی صحنه فیلم دکل (آقای برزیده) کاندیدای فیلم فجر بودم.

درخصوص عروسک جی جی بی جی بگویید؟

جی جی بی جی و پهلوان کچلک مردمی‌ترین نوع کار نمایشی است که در خانه‌ها اجرا می‌شد و موضوع آن خیر و شر و نمایش دارای ۱۴ عروسک بود، کمتر نمایشی در دنیا دیده ام که در خانه‌ها رفته و اجرا و تئاتر به مردم نزدیک شود. این عروسک در زمان بهار، نوروز، شادی، میلاد و عروسی اجرا می‌شد.

استادی هم داشته اید که در زمان تحصیل باعث علاقه مندی بیشتر شما به رشته تئاتر و بازیگری شده باشد؟

استاد محی الدین لایق از جمله اساتیدم بوده اند، همچنین بعد از وی نیز مرحوم عزت الله انتظامی و علی نصیریان از اساتید بزرگوار به شیراز آمده و از دهه ۴۰ با ما کار می‌کردند. خاطرم است که مرحوم انتظامی یک فولکس قرمز داشت و جاده قدیم را از تهران به شیراز می‌آمد و با ما کار می‌کرد.

این اساتید بزرگوار (محی الدین لایق، عزت الله انتظامی و علی نصیریان)، چون مفاهیم انسانی برای جامعه شان گفته اند ماندگار هستند و هر ژانری در ادبیات، تئاتر و سینما مفاهیم انسانی درون آن باشد مطمئنا مردم آن را می‌پسندند.

از دوران بچگی تان در نوروز چه خاطره‌ای دارید؟

قبل از اینکه عید نوروز شروع شود در خانه‌ها تابه‌هایی می‌بردند، در زیر آن آتش کرده و نان شیرینی درست می‌کردند و این نان شیرینی امروز به آن نان یوخه می‌گویند و سپس آن‌ها را در حلب‌هایی نگهداری می‌کردند و ۲۰ روز قبل از عید بچه‌ها بوی عید را متوجه می‌شدند.

تاثیر خانواده در موثر بودن فرد در جامعه چقدر است؟

خانواده بسیار اثرگذار است و هر شخص اگر با خانواده خودش همگام باشد و مفاهیم انسانی را رعایت کند مطمئنا می‌تواند برای جامعه اش مفید باشد، ولی اگر در خانواده درگیری باشد به طور قطع برای جامعه موثر نخواهد بود.

آیا دوران کودکی فکر می‌کردید که زمانی بازیگر شوید؟

نه، فامیل ما فقیه است و خانواده‌ای مذهبی، متدین هستیم، من ابتدا به مدرسه خان رفتم و درس جامع المقدمات و طلبگی را خواندم و بعد به طرف تئاتر کشیده شدم.

چه توصیه‌ای برای جوانان علاقه‌مند به بازیگری دارید؟

جوانان علاقه‌مند باید دانشگاه رفته و مطالعه داشته باشند و در این صورت است که می‌توانند پیشرفت کنند و کسانی که با پول بازی می‌کنند و وارد این عرصه می‌شوند ماندگار نیستند.

چند فرزند دارید؟

۴ پسر دارم.

فرزندان شما به رشته و کار شما علاقه‌مند هستند یا رشته و شغل دیگری را انتخاب کرده اند؟

یکی از فرزندانم لیسانس سینما و فوق لیسانس ادبیات نمایشی، یکی موسیقی، یکی دیگر از فرزندانم روحانی و فرزند دیگرم کامپیوتر خوانده است.

آیا شهرت را دوست دارید؟

شهرت و محبوبیت را دوست دارم و مردم این را خوب می‌فهمند من سعی می‌کنم بیشتر بین مردم باشم اگر مردم نباشند ما هیچ کاره هستیم و مردم برای آنچه که برایشان انجام شده احترام قائل هستند.

هنرمند کسی است که مردمی و با مردم باشد و موفقیت، زمانی است که مردمی باشی و مثل مردم زندگی کنی.

برداشتتان از این کلمات چیست؟

مهدی فقیه:

دوستدار مردم، امیدوارم انتظاراتی که مردم از من دارند برآورده شود.

عید نوروز:
شادی و خوشحالی.

سفره هفت سین:
رزق و روزی.

جوان:
آینده مملکت در دست جوانان است.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار