آشنایی با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته»
کد خبر: ۱۴۰۰۱۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 25    -    ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
پسته یکی از محبوب ترین مغزهای خوراکی دنیا است. طعم دلپذیر، ظاهر منحصر به فرد و البته خواص فراوان و بی نظیر پسته، آن را به ماده غذایی ارزشمندی تبدیل کرده است. طبق شواهد باستان شناسی، این مغز خوراکی از سال ۶۷۶۰ پیش از میلاد مورد استفاده قرار می گرفته. امروزه هم از پسته در انواع غذاها، شیرینی ها و سالادها استفاده می شود.

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شوید

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شویدبه گزارش «تابناک با تو»؛ پسته یکی از محبوب ترین مغزهای خوراکی دنیاست. طعم دلپذیر، ظاهر منحصر به فرد و البته خواص فراوان و بی نظیر پسته، آن را به ماده غذایی ارزشمندی تبدیل کرده است. طبق شواهد باستان شناسی، این مغز خوراکی از سال ۶۷۶۰ پیش از میلاد مورد استفاده قرار می گرفته. امروزه هم از پسته در انواع غذاها، شیرینی ها و سالادها استفاده می شود.

ایران یکی از قطب های تولید پسته در دنیا به شمار می رود و شاید ندانید پسته واژه‌ ای فارسی است و از طریق زبان لاتین از فارسی وارد زبان‌ های اروپایی شده ‌است. معادل پسته در زبان انگلیسی Pistachio است. پسته از دیرباز جایگاه ویژه ای در فرهنگ غذایی ایرانیان داشته و کمتر ایرانی ای را می توان پیدا کرد که علاقه ای به آن نداشته باشد. بنابراین بد نیست از این ماده ی غذایی ارزشمند و خواص فوق العاده ی آن برای سلامتی بدن بیشتر بدانیم. با ادامه ی مطلب همراه باشید.

 

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شوید

پسته چیست؟

پسته نوعی مغز خوراکی است که از نوعی درخت به دست می آید که گفته می شود ریشه ی آن به آسیای مرکزی برمی گردد. پسته در حقیقت انواع مختلفی دارد، اما فقط یک نوع آن با نام علمی Pistacia vera است که اندازه ی آن به قدری بزرگ است که برای استفاده ی تجاری مناسب محسوب می شود. میوه های درخت پسته، شبیه به انگور، به صورت خوشه ای رشد می کنند.

درختان پسته بلند و پر شاخ و برگ و البته بسیار سرسخت هستند. این درختان می توانند در آب و هوای خشک و نامساعد و با بارش اندک باران دوام بیاورند و در زمین های سنگلاخ و پرشیب رشد کنند.

اما پسته چه خواصی دارد؟

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شوید

۱- سرشار از مواد مغذی است

پسته حاوی مواد مغذی بسیار مهمی است. یک اونس پسته (حدود ۲۸ گرم) یا حدوداً ۴۹ عدد پسته ی خام، حاوی موارد زیر است:

* کالری: ۱۵۹
* پروتئین: ۵/۷۲ گرم
* چربی: ۱۲/۸۵ گرم
* کربوهیدرات: ۷/۷۰ گرم
* فیبر: ۳ گرم
* قند: ۲/۱۷ گرم
* منیزیم: ۳۴ میلی گرم
* پتاسیم: ۲۹۱ میلی گرم
* فسفر: ۱۳۹ گرم
* ویتامین B6: 0/482 گرم
* ویتامین B1: 0/247 میلی گرم

یک اونس پسته (حدود ۲۸ گرم یا ۴۹ عدد پسته ی خام)، حدود ۳۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین B6 که ۱/۳ میلی گرم برای افراد بزرگسال است را تأمین می کند. ویتامین B6 نقشی اساسی در بدن، به ویژه در ارتباط با سوخت و ساز پروتئین و رشد شناختی، دارد.

۲- کالری کمی دارد

پسته یکی از کم کالری ترین مغزهای خوراکی به شمار می رود، بنابراین هم می توانید از خواص فوق العاده ی آن بهره مند شوید و هم بیشتر از مقدار کالری مجاز روزانه مصرف نکنید.

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شوید

۳- مملوء از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا می کنند. این مواد با جلوگیری از صدمه دیدن سلول های بدن، ریسک ابتلا به سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می دهند.

مغزها و دانه های خوراکی ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی دارند، اما پسته در مقایسه با دیگر مغزهای خوراکی، انتی اکسیدان بیشتری دارد.

تحقیقات نشان می دهد پسته حاوی آنتی اکسیدان هایی است که تأثیر ضد اکسیداسیون و ضد التهاب زیادی دارند.

۴- به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند

آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین برای سلامت چشم ها ضروری هستند. پسته منبع غنی هر دوی این مواد است.

لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا به بیماری های چشمی، از جمله تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) ناشی از افزایش سن و آب مروارید را کاهش می دهند. این دو بیماری از عوامل اصلی نابینایی افراد هستند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی پسته، به جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها کمک می کند.

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شوید

۵- برای سلامت دستگاه گوارش مفید است

همه ی مغزهای خوراکی سرشار از فیبر هستند، ماده ای که با حرکت دادن مواد غذایی در دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست، به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

نوعی فیبر به نام پری بیوتیک وجود دارد که باکتری های مفید درون دستگاه گوارش را تغذیه می کند. این مسأله به تکثیر باکتری های مفید و در نتیجه از بین بردن باکتری های مضر در دستگاه گوارش کمک می کند.

همچنین تحقیقی در سال ۲۰۱۲ بیان می کند که خوردن پسته احتمالا به افزایش جمعیت باکتری های مفید دستگاه گوارش کمک می کند.

۶- سرشار از پروتئین و مناسب برای گیاهخواران است

مصرف پسته می تواند نیاز روزانه ی ما به پروتئین را برطرف کند، به طوری که در هر اونس پسته (حدود ۲۸ گرم یا ۴۹ عدد پسته ی خام) حدود ۶ گرم پروتئین وجود دارد.

نزدیک به ۲۱ درصد از وزن کلی پسته را پروتئین تشکیل می دهد، ویژگی ای که پسته را به یک منبع خوب پروتئین برای افراد گیاهخوار تبدیل کرده است.

پسته همچنین در مقایسه با دیگر مغزهای خوراکی مثل بادام، فندق و گردو، حاوی اسیدهای آمینه ی ضروری بیشتری است. این مواد ساختار تشکیل دهنده ی پروتئین هستند. اسیدهای آمینه ی ضروری توسط بدن ساخته نمی‌شوند و ما باید آن‌ها را از غذاهای پروتئینی کامل یا ترکیبی از غذاهای گیاهی که پروتئین‌های ناقص دارند، تأمین کنیم.

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شوید

۷- به کاهش وزن کمک می کند

مصرف منظم مغزهای خوراکی به کاهش ریسک افزایش وزن کمک می کند. پسته به دلیل آنکه کالری پایینی دارد اما در عین حال سرشار از فیبر و پروتئین است، به ویژه برای کسانی مفید است که به دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن خود هستند.

علاوه بر این، از آنجایی که برای خوردن پسته، ابتدا باید پوسته ی سخت آن را باز کرد، احتمالاً این مسأله هم در کاهش وزن مؤثر است. تحقیقات بیان می کند دیدن پوسته های پسته یک یادآوری بصری ایجاد می کند و به فرد نشان می دهد که چقدر پسته خورده است.

۸- به حفظ سلامت قلب کمک می کند

مصرف پسته احتمالاً ریسک ابتلا به بیماری قلبی را به شیوه های مختلفی کاهش می دهد. طبق تحقیقات، پسته احتمالاً به کاهش سطح کلسترول مضر و فشار خون کمک می کند و به این ترتیب، از سلامت قلب محافظت می کند.

با خواص و فواید شگفت انگیز «پسته» آشنا شوید

۹- برای حفظ تعادل قند خون مفید است

پسته از شاخص گلوکز پایینی برخوردار است و به همین دلیل است که بعد از خوردن آن ها، قند خون دچار افزایش ناگهانی نمی شود.

تحقیقات نشان داده مصرف پسته می تواند تأثیرات مثبتی روی قند خون داشته باشد و میان وعده ی مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

۱۰- ریسک ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد

پسته، به دلیل فیبر زیادی که دارد، احتمالاً ریسک ابتلا به بعضی سرطان ها از جمله سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد.

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
4
6
ایکاش مضرات آنرا هم ذکر میکردید و اینکه چه کسانی نباید آنرا بخورند ویا اینکه حتی افرادسالم هم نباید در مصرف ان زیاده روی کنند چون خون را غلیظ میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
نگران نباش عزیز، با این قیمتش هیشکی اونقدر زیاد نمیخوره که خونش غلیظ بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
0
4
تابناک توصیه میکنم به جای این سوال " پسته چیست؟" بنویسی " پسته چی بود؟"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
0
1
شما هم دلتون خوشه‎! تو این وانفسای گرونی پسته از خواص آن می‎نویسید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
0
3
پسته چیست؟ نوعی خوراکی که در گذشته مردم ایران به وفور می خوردند اما از سال 1394 به بعد به تدریج بر مردم ایران حرام شد.
محمد
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
2
چون براي خون ضرر داره مسئولين امر به صادرات ارزان تر از داخل مي پردازند تا دشمنانمون بخورن و ترتيبشون داده بشه.
به اين ميگن بيو تروريسم اقتصادي! دشمن كشي با مفت فروشي و مردم داري با گرانفروشي!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
0
پسته چی هست؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار