خطر سیلاب در غرب و جنوب غرب کشور
کد خبر: ۱۳۹۹۵۱
تاریخ انتشار: 2019 March 23    -    ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵

سازمان هواشناسی کشور در اخطاریه‌ای اعلام کرد: یک سامانه بارشی از یکشنبه ۴ فروردین از جنوب، جنوب غرب و غرب وارد کشور می‌شود.

انتظار می‌رود که این سامانه از روزهای یکشنبه تا سه شنبه غیر از مناطق جنوبشرق کشور در غالب نقاط کشور موجب بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات البرز و مناطق مرتفع زاگرس بارش برف شود.

با نفوذ توده هوای نسبی گرم از عرضهای جنوبی، غالباً بارش باران را انتظار داریم و به همین سبب موجب ذوب برف و افزایش شدت روانآب و طغیان رودخانه‌ها در منطقه جنوب و جنوبغرب می‌شود.

همچنین به سبب ناپایداری نسبی شدید و بالا بودن احتمال دما وقوع رگبار ورعدوبرق و برخی نقاط تگرگ در مناطق غرب، جنوبغرب و جنوب کشور پیش بینی می‌شود. بیشینه بارش این سامانه در جنوبغرب و غرب کشور در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه و بویر احمد پیش بینی می‌شود.

بر این اساس با توجه به شدت و مدت بارش در جنوبغرب و جنوب کشور انتظار طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیلاب همراه با رگبار و رعدوبرق و وضع هوا در سایر استان‌ها به شرح زیر پیش بینی می‌شود:

یکشنبه ۹۸/۰۱/۰۴:

رگبار و رعدوبرق با احتمال وقوع سیلاب ناگهانی وبالا آمدن موقت رودخانه‌ها در استان هرمزگان و جزایر استان در خلیج فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان، و از اواخر وقت بارش باران و در برخی نقاط همراه با رگبار باران در استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، چهار محال بختیاری که با احتمال سیلابی شدن مسیلها و ابگرفتگی معابر همراه است.

دوشنبه ۹۸/۰۱/۰۵:

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس و دامنه‌های زاگرس در جنوب اصفهان و بعد از ظهر و شب با شرایط طوفانی (رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت) در غرب یزد، شمال اصفهان و جنوب استان مرکزی، همچنین بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی جاده در جاده‌های کوهستانی و برفگیر استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران همراه با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران.

سه شنبه ۹۸/۰۱/۰۶:

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، جنوب فارس، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و دامنه‌های زاگرس در غرب اصفهان رگبار و رعدوبرق و وزش بادشدید با احتمال سیلابی شدن مسیلها در غرب استان یزد، غرب کرمان، قم. سمنان، خراسان شمالی. همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی زاگرس و البرز.

بر این اساس اقدامات زیر توصیه می‌شود:

برای سفر در مسیرهای یاد شده لازم است برنامه ریزی با توجه به شرایط جوی انجام شود و طی روزهای آینده برای سفر در مناطق کوهستانی احتیاط لازم در نظر گرفته شود. همچنین از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.

به سبب بارشهای قابل ملاحظه و رگبار و رعدوبرق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب و جنوبغرب کشور پیش بینی می‌شود و توصیه می‌شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب بعمل آید.

به سبب پیش بینی وقوع رعدوبرق طی روزهای دوشنبه تا سه شنبه، صعودهای کوهستانی در البرز و بویژه زاگرس توصیه نمی‌شود و در غیر این صورت با رعایت حداکثر اقدامات لازم برای حفظ ایمنی انجام شود.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار