آخرین اخبار از وقوع سیل در شمال کشور
کد خبر: ۱۳۹۸۴۷
تاریخ انتشار: 2019 March 22    -    ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وقوع سیل در شهرستان آق‌قلا طی شب گذشته گفت: اکنون بیش از ۱۰ روستا در این شهرستان زیر آب هستند و عملیات امدادرسانی و اسکان موقت در حال جریان است.

مجتبی جمالی (مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان) در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت سیل در استان گلستان گفت: اکنون بیشترین مشکل را در شهرستان آق‌قلا داریم که دیشب دچار سیل‌گرفتگی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: بیش از ۱۰ روستا در این شهرستان دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند و اکنون بحث اسکان موقت و امدادرسانی به سیل‌زدگان در جریان است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در سایر مناطق استان گلستان هم دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: اما مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر شهرستان آق‌قلا و روستاهای سیل‌زده آن است. همچنین خطر سیل شهرستان گمیشان را هم تهدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان افزود: تا الان گزارشی از تلفات جانی در اثر سیل نداشته‌ایم. البته در اثر رانش زمین دو مورد تلفات جانی داشتیم که مربوط به روزهای قبل می‌شود.

جمالی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها این است که از امروز شرایط سیل در استان گلستان بهتر شود. از دیشب هم روند خروجی سد گلستان و سد وشمگیر رو به کاهش بوده است. با این وجود چندین روستا و شهر زیر سیل هستند که بیشترین تعداد آنها مربوط به شهرستان آق‌قلا است و تعدادی هم مربوط به شهرستان گمیشان است که بخشی از آن دچار سیل‌زدگی شده است.

آخرین اخبار از سیل در شمال کشور

12 روستای آق قلا محصور در آب

فرماندار شهرستان آق قلا گفت: در حال حاضر 12 روستای این شهرستان در حاشیه گرگانرود و اطراف آن در آب محصور هستند.

به گزارش ایسنا، امانگلدی ضمیر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: 9 روستای آق قلا در آب محصور هستند و برخی کاملا از هر طرف محصورند که برای امدادرسانی به آنها نیاز به هلیکوپتر داریم که رئیس مدیریت بحران کشور دستور این کار را دادند.

وی از مردم خواست به نکات ایمنی که توسط مدیریت بحران شهرستان و استان اعلام می شود، توجه کنند.

فرماندار آق قلا خاطرنشان کرد: در روزهای آینده مشکلات مرتفع خواهد شد.

دستور تخلیه سمین‌ شهر و 20 روستای گمیشان در حاشیه گرگانرود

به گزارش ایسنا، امیرشیر توماج در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دو روز گذشته دستور تخلیه روستاهای چارقلی، توماجلر چارقلی، گامشلی، دهنه، خواجه نفس، قرنپه و قره کیله داده شد اما با توجه به حجم ورودی آب که تا دو برابر یا بیشتر از حجم موجود خواهد بود، از تمامی مردم این 20 روستا و شهر سیمین شهر خواستیم که خانه های خود را تخلیه کنند.

وی افزود: نقاط امنی در شهرستان بندر ترکمن و هم شهرستان گمیشان برای اسکان مردم در نظر گرفته شد.

فرماندار شهرستان گمیشان تاکید کرد: برای جلوگیری از ورود آب به مناطق مسکونی، کانال های انحرافی ایجاد شد تا بخشی از آب به سمت دشت هدایت شود.

قطع ارتباط حدود ۷۰ روستا در شرق مازندران

در حالی حدود شش روز از باران شدید و وقوع سیلاب آخر زمستان 97 در 12 شهرستان مازندران می گذرد که با وجود بسیج همگانی امکانات برای کمک به سیلزدگان همچنان آثار مخرب این حادثه کم سابقه در سه دهه اخیر بر چهره برخی شهرها و روستاها این استان سنگینی می کند.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش ستاد مدیریت بحران مازندران این سیلاب حدود 200 روستای استان را درگیر کرد و یکهزار و 500 واحد مسکونی درمناطق شهری و روستایی بین 30 تا 50 درصد خسارت وارد شد و علاوه بر آن دهها دهنه پل ارتباطی در محورهای فرعی و روستایی تخریب و یا دچار خسارت کلی شدند.

قطع راه ارتباطی، آب، برق و گاز بیش از 200 روستا در ارتفاعات استان براثر بارش برف به خصوص در مناطق شرق مازندران از جمله نکاء و بهشهر از دیگر خسارت های ناشی از سیل و برف درآخرین روزهای زمستان سال 97 بود که همچنان اکثر دستگاههای اجرایی استان را درگیر خود کرد.

اگرچه بنا به اظهار استاندار مازندران بحران سیل و برف آخر زمستانی در این استان تا حدود 80 درصد فروکش کرد ولی همچنان راه ارتباطی بیش از 70 روستا و برق کمتر از 50 روستا قطع است و پیش بینی می شود پاکسازی اثرات ناشی از سیل در این خطه شمال کشور حداقل تا 48 ساعت دیگر ادامه داشته باشد.

همچنین سیلاب آب شرب چند شهر از جمله بابل پرجمعیت ترین شهر مازندران را با مشکل مواجه کرد و آب شرب این شهرها به خصوص در برخی نقاط بابل از طریق تانکر از سوی آبفای شهری تامین می شود و تلاش برای رفع مشکل آب شرب در این مناطق ادامه دارد.

فروکش کردن بحران سیل در 80 درصد مناطق مازندران

استاندارمازندران گفت: با بسیج امکانات دولتی، عمومی و نیروهای مسلح در نخستین ساعات وقوع سیل در این استان برای کمک رسانی به مردم با گذشت حدود 5 روز با تلاش شبانه روزی حدود 80 درصد از بحران سیل و برف در این استان فروکش کرد.

احمد حسین زادگان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط فعلی بیشترین مسایل ناشی از سیل در برخی مناطق شهرستان سیمرغ، بهنمیر، بابل، بهشهر و نکاء در بخش آب، برق و گاز و راه ارتباطی همچنان باقی است که تلاش برای رفع بحران در این مناطق ادامه دارد.

وی اضافه کرد: براثر وقوع سیل و آسیب به شبکه آبرسانی در شهر بابل، آب شرب شهروندان این شهر با مشکل مواجه شد و شرکت آبفا سرگرم تامین آب شرب مورد نیاز از طریق تانکر است و رفع مشکل کدری آب نیز با فرایندی کارشناسی در دست اقدام است و پیش بینی می شود این مشکل بزودی رفع شود.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران افزود : سیل شبکه گاز شهر قائمشهر را دچار آسیب کرد که به دلیل نشات گاز از این لوله، چند ساعت گاز مصرفی برخی از شهروندان قائمشهر قطع بود که این مشکل نیز برطرف شد.

حسین زادگان در مورد آبگرفتگی واحدهای مسکونی روستاییان در برخی شهرستان های مناطق مرکزی استان اظهارداشت : با مشارکت مردم و دستگاههای اجرایی به خصوص نیروهای مسلح آب از طریق جداول و رودخانه های محلی به سمت دریا هدایت شد و تا حد زیادی داخل روستاها مشکل برطرف شد و کار پاکسازی آثار سیل در منازل همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مشکل اصلی آبگرفتگی مربوط به روستاهای پایین دست و حاشیه دریای خزر در برخی شهرستان های استان از جمله ساری وجود دارد که عملیات هدایت این آبها نیز به سمت دریا ادامه دارد تا بتوانیم شرایط را برای پاکسازی آثار سیل در منازل و اقامت روستاییان فراهم کنیم.

قطع ارتباط حدود 70 روستا در شرق مازندران

استاندار مازندران گفت: با وجود بسیج امکانات راهداری و حمل و نقل جاده ای و سایر دستگاههای دولتی و عمومی همچنان راه ارتباطی حدود 70 روستا در شهرستان های نکاء و بهشهر براثر رانش جاده و برف و کولاک شدید در مناطق هزارجریب این شهرستان ها بسته است.

حسین زادگان خاطرنشان کرد: راه ارتباطی 50 روستای بخش هزارجریب شهرستان نکاء در شرق استان از چند روز گذشته تاکنون قطع شد و اتصال راه اصلی به دلیل خسارت شدید در روزهای آینده وجود ندارد و ما به دنبال ایجاد راه فرعی برای کمک به روستاییان هزارجریب نکاء هستیم.

وی اضافه کرد: اقدام اولیه برای ایجاد راه فرعی برای روستاییان نکاء گرفتار در برف ادامه دارد و تلاش می شود تا در روز جاری و یا حداکثر فردا شنبه سوم فروردین راه ارتباطی مردم این منطقه نیز برقرار شود.

وی دلیل تاخیر در بازگشایی محور روستایی بخش هزارجریب نکاء را حجم زیاد خسارت و رانش راه ارتباطی اصلی بیان کرد.

به گفته وی همزمان با ایجاد راه ارتباطی جدید کار برقراری برق روستاییان این بخش از شهرستان نکاء نیز در دستور کار قرار گرفت وبرق تعداد زیادی از روستاهای این بخش وصل شد.

استاندارمازندران گفت: براثر برف و کولاک شدید در ارتفاعات شهرستان بهشهر راه روستایی حدود 52 روستای بخش یانه سر این شهرستان بسته شد که با تلاش راهداران و بسیج سازندگی تاکنون راه ارتباطی بیش از 30 روستا باز شد.

حسین زادگان افزود : کار برفروبی در سطح جاده بخش یانه سر همچنان ادامه دارد و تلاش گروه های راهداری برقراری راه این روستاها در روز جاری است.

وی خاطرنشان کرد : براساس آخرین گزارش برق اکثر روستاهای این منطقه نیز با تلاش شرکت توزیع برق وصل شد و روستاهای باقی مانده نیز مشکلاتشان تا روز جاری برطرف می شود.

برگشت روزهای آرام در 48 ساعت آینده

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: در مجموع همچنان تلاش برای رفع بحران ناشی از سیل وبرف اواخر زمستانی در این استان با کمک تمام تجهیزات و امکانات لجستیکی و نیروی انسانی دستگاههای اجرایی و سپاه و بسیج ادامه دارد.

حسین زادگان پیش بینی کرد حداکثر تا 48 ساعت آینده بحران ناشی از سیل و برف در این استان خاتمه یابد و زندگی عادی در تمام مناطق سیلزده از سر گرفته شود.

براساس گزارش ستاد مدیریت بحران مازندران این استان در زمره استان های در معرض خطر بلایای طبیعی از جمله سیل و طوفان قرار دارد به طوری که در 10 ماهه سال جاری بلایای طبیعی به این استان افزون بر 5 هزار میلیارد ریال خسارت زد که با برآورد اولیه خسارت سیل اخیر پیش بینی می شود حجم این خسارت ها به 20 هزار میلیارد ریال برسد.

قطعی آب در بابل ادامه دارد

استاندار مازندران گفت: در شهرستان بابل مشکل قطعی آب وجود دارد و بخاطر کدورت آب رودخانه امکان تصفیه آب وجود ندارد.

به گزارش فارس از شهرستان ساری، احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکلات ناشی از سیل در مازندران در حال برطرف شدن است، اظهار کرد: در شهرستان بابل مشکل قطعی آب وجود دارد و بخاطر کدورت آب رودخانه امکان تصفیه آب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نیرو‌های امدادی با تانکر در حال انتقال آب به شهروندان هستند، افزود: در حال به‌کارگیری شیوه جدید برای تصفیه و انتقال آب به شبکه توزیع هستیم تا مشکل قطعی آب در شهر بابل برطرف شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه مشکل قطعی گاز و برق روستا‌های شهرستان قائمشهر برطرف شد، خاطرنشان کرد: برخی از روستا‌های ساری هنوز دچار مشکل ورود گل و لای سیلاب به حیاط و خانه‌های خود هستند.

حسین‌زادگان با بیان اینکه جاده دسترسی روستا‌های بالادست میاندورود برقرار شد، افزود: برای ارتباط با برخی از روستا‌های هزارجریب نکا راه فرعی ایجاد شد تا کمک‌رسانی‌ها به سیل‌زدگان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بخاطر مشکلات به‌وجود آمده از سیل‌زدگان مازندران عذرخواهی می‌کنم، تصریح کرد: مردم برای کمک به یکدیگر و در مدیریت بحران آتش به اختیار عمل کردند و از همه مازندرانی‌ها قدردانی می‌کنم.

استاندار مازندران در پایان گفت: تسهیلات معیشتی از هفته آینده در اختیار سیل‌زدگان مازندران قرار می‌گیرد.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار