اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد
کد خبر: ۱۳۹۵۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 22    -    ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
تنها یک اختلال جزئی در عملکرد یکی از بخش های بدن کافی است تا سلامت ما به خطر بیفتد، اما تشخیص نشانه های بیماری گاهی اصلاً ساده نیست. دردها یا تغییرات ناگهانی بدن می توانند حتی نشان دهنده ی یک بیماری کشنده باشند. در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که هرگز نباید به آن ها بی توجه باشید.

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا دردبه گزارش «تابناک با تو»؛ تنها یک اختلال جزئی در عملکرد یکی از بخش های بدن کافی است تا سلامت ما به خطر بیفتد، اما تشخیص نشانه های بیماری گاهی اصلاً ساده نیست. دردها یا تغییرات ناگهانی بدن می توانند حتی نشان دهنده ی یک بیماری کشنده باشند. در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که هرگز نباید به آن ها بی توجه باشید. البته همه ی این علائم نشان دهنده ی یک بیماری کشنده نیستند، اما آگاهی از آن ها به شما کمک می کند به موقع به پزشک مراجعه کرده و سلامت خود را حفظ کنید.

۱- دردی در قفسه سینه که تا دست ها یا فک امتداد پیدا می کند

درد قفسه سینه یکی از نشانه های رایج حمله ی قلبی است. این مشکل زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود می شود که معمولاً علت آن لخته شدن خون در یکی از عروق خونی است.

دردی در قفسه سینه که تا دست ها یا فک امتداد پیدا کند، نشانه ی حمله ی قلبی است. حرکت کردن یا تماس فیزیکی نقشی در ایجاد دوباره ی این درد ندارد. اگر این نشانه ها را دارید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

افراد بالای ۵۰ سال یا کسانی که فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، یا در خانواده ی خود سابقه ی ابتلا به بیماری قلبی دارند، ریسک بروز حمله ی قلبی در آن ها بیشتر است.

۲- قرمز شدن و درد ناگهانی چشم ها

قرمزی یا خشکی گهگاه چشم ها به دلیل کمبود خواب، فشار آوردن به چشم ها یا وجود مواد آلرژی زا در هوا، امری طبیعی است. اما اگر چشم هایتان یکباره قرمز و دچار سوزش شوند باید به پزشک مراجعه کنید.

قرمزی ناگهانی چشم ها که با درد همراه باشد، نشانه ی گلوکوم حاد زاویه بسته (نوعی آب سیاه) است و در صورتی که درمان نشود، می تواند منجر به نابینایی فرد شود.

در اثر این بیماری فشار درون چشم ها افزایش شدیدی پیدا می کند. این بیماری می تواند با گشاد شدن مردمک چشم ها -خواه در اثر حضور در فضایی تاریک، خواه بر اثر مصرف دارو- بروز پیدا کند. درد ناشی از این بیماری معمولاً با حالت تهوع همراه می شود.

۳- سردرد ناگهانی و شدید

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

بیشتر سردردها شکلی تدریجی دارند. اما اگر به طور ناگهانی دچار سردرد بسیار شدیدی شوید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سردردهای «رعد آسا» نشانه ای پزشکی هستند که هرگز نباید به آن ها بی توجهی کرد. این دردها از خونریزی مغزی حکایت دارند. در صورت بروز این مسأله، قبل از اینکه خونریزی باعث صدمه دیدن سلول های مغزی تان شود، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

۴- درد یا گرفتگی عضلات ساق پا

ورزش سنگین یا حتی رگ به رگ شدن پاها می تواند باعث دردهای عضلانی در پاها شود، اما اگر بین گرفتگی عضلات ساق پایتان و حرکت کردن تان ارتباطی نبینید یا بدون هیچ حرکتی دچار این مشکل شده باشید، این مسأله می تواند نشانه ی مشکل جدی تری باشد.

اگر سابقه ی ابتلا به بیماری قلبی-عروقی داشته باشید و متوجه شوید که عضلات ساق پایتان گرفته و این مسأله با متورم شدن عضلات، حساس شدن آن ها به تماس فیزیکی، گرم شدن یا تغییر رنگ ساق پا همراه باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است مشکل تان ترومبوز سیاهرگی عمقی باشد که در اثر آن یک لخته ی خونی در یکی از رگ های عمیق تر پا به وجود می آید.

این لخته می تواند از محل فعلی خود جا به جا شود، به سمت ریه ها حرکت کند و باعث آمبولی ریه شود که کشنده است.

۵- احساس درد هنگام بلع

احساس درد هنگام بلع یکی از نشانه های مهمی است که باید فوراً مورد بررسی قرار گیرد. این مشکل اگر درمان نشود، زخم های ناشی از سرطان می توانند شدت پیدا کنند و باعث خونریزی مرگبار در بدن شوند. علاوه بر این، سرطان می تواند گسترش پیدا کند و به مرحله ای برسد که دیگر قابل درمان نیست.

۶- خروپف ناگهانی

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

خروپف شاید چیزی جز یک عادت ناخوشایند شبانه به نظر نرسد، اما در عین حال می تواند نشانه ی مسدود شدن مجرای هوای شما باشد.

خروپف به طور معمول دلایل مختلفی مثل سرماخوردگی یا آلرژی دارد، اما خروپف مزمن می تواند مشکلی جدی باشد که با بالا رفتن ریسک بروز بیماری قلبی مرتبط است. خروپف همچنین می تواند نشانه ی بزرگ شدن لوزه ها باشد.

خروپف کردن خطرناک نیست، اما اگر سابقه ی آن را نداشته باشید و یکباره و به طور دائمی این عادت را پیدا کنید، باید به پزشک مراجعه کنید و مشکل خود را با او درمیان بگذارید.

۷- ناتوانی در دفع گاز شکم یا مدفوع

یبوست گاه و بیگاه مسأله ی عجیبی نیست، اما اگر متوجه شوید که یبوست تان طولانی تر از معمول شده، باید به پزشک مراجعه کنید.

شکم درد مشکل رایجی است و معمولآً در اثر یبوست به وجود می آید. با این حال، اگر شکم دردتان با ناتوانی در دفع گاز شکم یا مدفوع همراه باشد، این مسأله می تواند نشان دهنده ی بیماری انسداد روده باشد.

انسداد روده زمانی رخ می دهد که چیزی به صورت فیزیکی جلوی حرکت ضایعات بدن در روده ها را می گیرد و باعث پارگی روده یا بروز عفونت می شود.

۸- سست شدن یک طرف بدن یا صورت

احساس سستی در یک طرف صورت یا بدن، افتنادگی صورت و جویده جویده حرف زدن، نشانه های سکته ی مغزی یا حمله ی‌ ایسکمی گذرا هستند.

سکته ی مغزی در اثر لخته شدن خون یا پارگی عروق رخ می دهد. در چنین شرایطی، حتی یک لحظه را هم نباید از دست دهید و باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

۹- تغییرات ناگهانی در بینایی

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

هرگونه تغییر ناگهانی ای در بینایی خود، مثل تاری دید، دو بینی، احساس درد در هر دو چشم یا یکی از آن ها، یا کاهش دید را باید با یک پزشک در میان بگذارید.

بروز تغییر در بینایی -البته نه همیشه- می تواند با بروز مشکل در خود چشم ها ارتباط داشته باشد. علاوه بر این، چنین تغییراتی می تواند به دلیل بالا رفتن فشار خون یا قند و یا سکته هم باشد.

۱۰- بروز تغییر در خال یا کک مک ها

گرچه وجود خال و کک و مک روی پوست امری شایع محسوب می شود و اغلب آن ها خوش خیم هستند، اما اگر خال یا کک و مکی دارید، باید همیشه آن ها را کنترل کنید و هر گونه تغییری در رنگ، بافت، شکل یا اندازه ی آن ها را به پزشک اطلاع دهید.

خال ها باید گرد، تخت و متقارن باشند.اگر خالی شروع به بزرگ شدن کند یا دور آن حالتی ناصاف پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت خاصی نداشته باشد، اما در عین حال می تواند نشانه ی سرطان پوست باشد که در اینصورت، باید از روی پوست تان برداشته شود.

اما خال های سرطانی چه نشانه هایی دارند؟ محو یا ناصاف بودن دور خال، نامتقارن بودن دور خال، یکدست نبودن رنگ خال یا بزرگی خال. تشخیص هر چه زودتر سرطان پوست، درمان آن را راحت تر کرده و احتمال موفقیت آمیز بودن درمان را بیشتر می کند.

۱۱- بروز تغییر در سینه ها

حتماً می دانید که در صورت احساس هر گونه توده یا برآمدگی در سینه های خود، باید به پزشک مراجعه کنید. اما تغییرات دیگری هم هست که باید مدنظر داشته باشید.

هرگونه تغییری در نوک سینه ها یا هاله ی دور آن، می تواند نشانه ی سرطان سینه باشد. این تغییرات شامل تو رفتگی یا عقب رفتن نوک سینه ها یا هاله ی دور آن ها و تغییر در رنگ یا بافت آن ها مثل ورم کردن می شود.

علاوه بر این ها، باید به دنبال نشانه های دیگری از جمله چروک شدن پوست سینه یا تغییر بافت آن، تغییر رنگ، یا هر گونه تغییر غیر معمول در اندازه ی سینه ها هم باشید و خودتان هر ماه سینه هایتان را معاینه کنید.

۱۲- ادرار خونی

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

ادرار خونی یکی از نشانه های احتمالی سرطان کلیه یا مثانه است. این حالت معمولاً با درد همراه نبوده و اغلب همیشگی نیست. در صورت مشاهده ی خون در ادرار خود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خونی بودن ادرار همچنین می تواند در اثر عفونت درمان نشده ای در کلیه یا مثانه باشد که نشانه های محسوس تری، از جمله حالت تهوع و پشت درد دارند.

۱۳- کاهش وزن سریع و بی دلیل

اگر بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا میزان فعالیت بدنی خود وزن کم کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

کاهش بی دلیل وزن می تواند نشانه ی تغییرات هورمونی یا حتی سرطان باشد.

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
0
1
به این موارد اضافه کنید :
1- اگر سرفه میکنید و بیشتراز 2هفته طول کشیده و برطرف نشده است.
2- خارشهای پوستی ادامه دار که برطرف نمیشود.
3- هرگونه تغییر رنگ در مدفوع ، و اگر کاهی اسهال و گاهی یبوست دارید.
4- هرگونه تغییر در میزان اشتها.
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
0
1
ضمن تبريك سال نو
مطلب آموزنده اي بود، سپاس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار