اشکالات پایان نامه فردوسی پور
کد خبر: ۱۳۹۵۲۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 18    -    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

رساله دکتری «عادل فردوسی پور» در پردیس فارابی دانشگاه تهران درحالی دفاع شد که برخی اساتید به کیفیت علمی این رساله نقد‌هایی وارد کرده اند.

 عادل فردوسی پور رساله دکتری خود را با عنوان «طراحی و تدوین مدل برای شهرت رسانه‌ای برنامه ۹۰» در پردیس فارابی دانشگاه تهران دفاع کرد که پس از جلسه دفاع برخی افراد در فضای مجازی بر کیفیت این رساله ایراداتی وارد کردند.

برای بررسی بیشتر موضوع با اساتید داور این رساله و یکی از اساتید دانشگاه تهران گفتگو کردیم که به شرح زیر است.

احسان شاه قاسمی، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رساله دکتری عادل فردوسی پور اشکالات زیادی دارد که برخی از آن‌ها قابل اصلاح نیست و برای اصلاح برخی دیگر باید زمان سه ماهه‌ای در نظر گرفته شود. فکر نمی‌کنم فردوسی پور با مشغله‌هایی که دارد بتواند ۳ ماه برای این موضوع وقت بگذارد.

وی افزود: زمانی که رساله عادل فردوسی پور را خواندم، با توجه به اشکالاتی که بر آن وارد بود، فکر می‌کردم اساتید ۳ ماه زمان دفاع را به تأخیر بیندازند.

استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد: اصلاح این رساله نیازمند زمان زیاد و فعالیت مداوم است.

شاه قاسمی خاطرنشان کرد: این رساله اگر به یک استاد مستقل نشان داده شود، مشخص خواهد شد که مشکلاتی دارد.

وی عنوان کرد: در واقع می‌توان گفت: این رساله در حد مقطع کارشناسی ارشد هم نیست چه برسد به دکتری.

استادیار دانشکده علوم اجتماعی تاکید کرد: رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان در زمان دفاع ممکن است اشکالاتی داشته باشد، اما این رساله از اشکالات زیادی برخوردار است.

رساله دکتری «فردوسی پور» طی ۲ مرحله اصلاح شد

حمیدرضا یزدانی، استاد داور رساله دکتری عادل فردوسی پور و استاد دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی قم دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای انتقاد از یک رساله دکتری باید فرد منتقد استاد دانشگاه و یا استاد راهنما و مشاور رساله‌های مختلف باشد.

وی افزود: نسخه اولیه رساله دکتری عادل فردوسی پور ۳ هفته پیش از جلسه دفاع اصلی در جلسه‌ای به عنوان پیش دفاع و طی ۲ ساعت بررسی شد و داوران این رساله اشکالات زیادی را اعلام کردند. این رساله دارای ۲ داور داخلی و ۲ داور خارجی بود.

یزدانی خاطرنشان کرد: در جلسه پیش دفاع به دلیل مشکلاتی که پایان نامه داشت، داوران تاکید کردند که با این شرایط رساله غیرقابل دفاع است و به دانشجو فرصت داده شد تا اشکالات را رفع کند.

وی عنوان کرد: پس از جلسه پیش دفاع عادل فردوسی پور طی دو مرحله پایان نامه خود را اصلاح کرد و پس از این اصلاحات اجازه دفاع به وی داده شد.

استاد دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برخی افراد اعلام کرده بودند که جلسه دفاع عادل فردوسی پور پشت در‌های بسته انجام شده که این موضوع صحت ندارد چراکه براساس قوانین موجود جلسه پیش دفاع به صورت خصوصی با دانشجو و حضور ۴ داور انجام می‌شود و جلسه دفاع به صورت عمومی برگزار شد.

یزدانی گفت: درحال حاضر نسخه‌ای از رساله دکتری عادل فردوسی پور در فضای مجازی وجود دارد که نسخه اولیه و بدون اصلاحات بوده است.

وی افزود: موضوع این رساله دکتری «طراحی و تدوین مدل برای شهرت رسانه‌ای برنامه ۹۰» بوده است که با نمره ۱۸.۷۵ قبول شد.

امضای نهایی پایان نامه به رفع ایرادات موکول شد

استاد دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران نیز خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این رساله برخی اشکالات جزئی و کوچک دارد بنابراین امضای نهایی پایان نامه به رفع این اشکالات موکول شده است.

یزدانی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۵۰ پایان نامه و رساله را راهنمایی کرده است، گفت: اساتید دانشگاه به موضوعات اخلاقی و علمی تاکید ویژه‌ای دارند بنابراین به خاطر یک دانشجو آبرو علمی و اخلاقی خود را زیر پا نمی‌گذارند.

وی تاکید کرد: با عادل فردوسی پور در خصوص دفاع از رساله مانند دیگر دانشجویان برخورد شده است.

استاد دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پذیرش در پردیس فارابی دانشگاه تهران براساس آزمون سراسری دوره دکتری است و دانشجویان این پردیس باید در آزمون دکتری پذیرفته شوند. پردیس فارابی دانشگاه تهران پردیس پولی نیست و پردیس‌های البرز، ارس و کیش دانشگاه تهران جز پردیس‌های پولی این دانشگاه به شمار می‌روند.

هر داور ۳ صفحه اشکال از رساله فردوسی پور داشتند

حسین شرف الدین، دیگر استاد داور رساله دکتری عادل فردوسی پور نیز در این خصوص گفت: موضوع پایان نامه این دانشجو به صورت عام شهرت رسانه‌ای بوده است و به صورت خاص برنامه ۹۰ را بررسی کرده است. با توجه به اینکه عادل فردوسی پور ۲۰ سال مجری برنامه ۹۰ بوده و در شکل گیری این برنامه نقش داشته است بنابراین موضوع رساله وی در کمیته تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران به تصویب رسیده است.

شرف الدین اظهار داشت: در جلسه پیش دفاع رساله وی ارائه شد که اشکالات و ایرادات زیادی داشت و دانشجو موظف به رفع آن‌ها شد. در جلسه پیش دفاع هر داور حدود ۳ صفحه اشکال به رساله این دانشجو داشتند.

این استاد با بیان اینکه مباحثی که در خصوص برنامه ۹۰ در پایان نامه این دانشجو مطرح شده بر اساس گفته‌های مصاحبه شوندگان است، تاکید کرد: در این رساله با ۱۵ نفر در خصوص برنامه ۹۰ مصاحبه شده بود و افراد مصاحبه شونده تاکید داشتند برنامه ۹۰ به دلیل موضوع فوتبال که فراگیر است و شخصیت عادل فردوسی پور مورد توجه است.

مهمترین ایرادات پایان نامه فردوسی پور

شرف الدین با اشاره به برخی اشکالات رساله عادل فردوسی پور تاکید کرد: به طور مثال در رساله این دانشجو آرا و دیدگاه اندیشمندان مختلف نقل شده بود، اما این آرا دسته بندی صحیحی نداشت که وی این موضوع را اصلاح کرد.

وی افزود: دیگر اشکال این رساله عدم معرفی افرادی بود که با آن‌ها مصاحبه شده بود.

این استاد دانشگاه گفت: در این رساله روش داده بنیاد انتخاب شده بود که این روش منطقی دارد و باید این منطق رعایت شود. اما در رساله منطق این روش به صورت فشرده مورد توجه قرار گرفته بود که به وی اعلام شد باید به صورت مرحله‌ای آن را انجام دهد.

شرف الدین خاطرنشان کرد: همچنین در این رساله شماره صفحه برخی منابع اعلام نشده بود که این موضوع نیز اصلاح شد.

وی گفت: در ادبیات تحقیق نیز بیشتر از منابع خارجی استفاده شده بود.

شرف الدین تاکید کرد: اشکالات مطرح شده در نسخه نهایی رفع شد.

وی گفت: باتوجه به اینکه عادل فردوسی پور در دفاع از رساله دکتری خود یک ترم تأخیر داشت بنابراین نمره پایان نامه وی از ۱۹ محاسبه شد.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
6
واقعا انتظار داشتید با این مشغله ایشون بتونه یه دکتری درست حسابی بگیره.... حالا باز این سعی. گرده یه چیزی جمع کن...
محسن جان انصاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
3
13
تخریب عادل جواب نمیده..
حمید کلباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
3
4
تموم شد کار پوستین / فقط مونده پس و پشت و دو آستین!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
3
همه رساله های دکتری اشکالاتی دارند که در روز دفاع از طرف داوران مطرح می شوند که برخی از آنها هم از نظر داوران دیگر و اساتید راهنما وارد نیستند و جلسه دفاع برای این جور چیزهاست دیگه
تا اشکالات وارد برطرف شود نه هر اشکالی که هر داوری می گیرد
مدعی العموم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
4
اگه توی عمرتان تو یک جلسه دفاع شرکت کرده باشید متوجه میشوید همیشه و برای همه دانشجوها این مراحل وجود داره. بعضی چیزا از قلم می افته که با تذکر داورها رفع میشه. بعضی هم با سلیقه داوران جور نیست که دانشجو طبق نظر اجماع شده تو جلسه عمل میکنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
3
مسئولین که میدهند دکتری ها یا دانشجوهای دکتری براشون انجام بدهند، من یکی رو میشناسم خیلی مسئول هم نبود ولی کلی کار کشید از یک دانشجوی پی اچ دی و به جایش کلی خالی بندی و قول بیخود تحویل اش داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار