سرنوشت این لوازم آرایشی رها شده در کوچه و بازار
کد خبر: ۱۳۹۵۲
تاریخ انتشار: 2015 October 09    -    ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
براساس اطلاعات موجود، ايران به عنوان دومين مصرف کننده بزرگ لوازم آرايشي در خاورميانه پس از عربستان شناخته شده و جايگاه هفتم در دهکده جهاني را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روزنامه جام جم،اين در حالي است که نگاهي به اعداد و ارقام حجم واردات و هزينه برخي بانوان ايراني براي خريد اين گونه لوازم واقعيتي غيرقابل انکار را براي ما نمايان مي کند که اين بازار مکاره دنيايي از تقلب را براي متقاضيانش تدارک ديده و زمينه فعاليت زيرزميني را براي برخي افراد سودجو فراهم کرده است.
براساس آمار موجود در سه ماهه اول سال جاري بيش از 2000 تن لوازم آرايشي و بهداشتي با ارزش بيش از 20 ميليون دلار (نزديک به 70 ميليارد تومان) به صورت قانوني وارد خاک ايران شده است، اما نکته جالب اين است که به گفته مسئولان ميزان رقم واقعي در اين تجارت تقريبا دو برابر رقم قانوني خواهد بود چون حجم بالاي قاچاق در اين محصولات غيرقابل انکار است، در اين بين آمارها نشان مي دهد ترکيه و امارات بيشترين سهم را در صادرات لوازم آرايشي به ايران داشته اند و در پي آنها چين، کره جنوبي، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، آمريکا، بنگلادش و هند قرار گرفته اند. اما سوال اصلي اين است که به واقع واردات اين حجم از لوازم آرايشي به بازار ايران تنها از نظر اقتصادي مشکلاتي را براي ايران به وجود آورده يا اين که معضلاتي از جمله سلامتي مصرف کنندگان را نيز به مخاطره مي اندازد؟
    
مراحل سخت واردات عاملي براي قاچاق
رضا صفايي يکي از واردکنندگان محصولات آرايشي و بهداشتي با اشاره به مشکلات مربوط به واردات اين نوع کالابه جام جم گفت: شايد بسياري از کارشناسان درباره اهميت جلوگيري از واردات غيرقانوني اين نوع محصولات مواردي را مطرح کرده اند، اما نبايد فراموش کنيم اين تجارت يکي از پررونق ترين کسب و کارهاي بين المللي است، بنابراين براي جلوگيري از هر گونه تخلف بهترين راهکار اين است قوانين را به گونه اي در نظر بگيريم که سهولت و فراگيري آنها مانع از تخلف برخي افراد سودجو شود.
صفايي به ميزان بالاي قاچاق دربازار لوازم آرايشي و بهداشتي نيز اشاره کرد و افزود: از آنجا که بسياري از قوانين مربوط به واردات لوازم آرايشي و بهداشتي در کشورمان زمانبر و هزينه ساز است، برخي از واردکنندگان غيرحرفه اي و کم سابقه در اين صنف که به دنبال سودهاي زودگذر هستند ترجيح مي دهند به روش هاي غيرقانوني متوسل شوند تا منافع بيشتري به دست آورند. اين در حالي است که در بهترين حالت فرض کنيم اگر اين گروه محصولات باکيفيت مناسب را از طريق غيرقانوني وارد کنند، شرايط حمل و نگهداري اين محصولات به صورت قاچاق باعث فسادشان شده و مي تواند سلامتي مصرف کننده را تهديد کند، اما نبايد فراموش کنيم وقتي پاي قاچاق به ميان مي آيد بدون ترديد کيفيت محصولات نيز به شکل قابل توجهي کاهش خواهد يافت.
اين واردکننده لوازم آرايش درباره روند واردات قانوني اين محصولات نيز گفت: اکنون با توجه به قوانين موجود کشورمان برخي گواهينامه هاي سلامت براي توليدکننده مبدا صادر مي شود که واردکننده براي دريافت اين مدارک علاوه بر زمان زياد بايد هزينه قابل توجهي نيز بپردازد درحالي که در کشورهاي ديگر مثل ترکيه اين نوع گواهينامه ها در گمرک ورودي به صورت روزانه با نمونه گيري از محصولات وارد شده توسط مقامات بهداشتي صادر شده و زمان زيادي از واردکننده نمي گيرد.
    در سه ماهه اول امسال بيش از 2000 تن لوازم آرايشي و بهداشتي به ارزش بيش از 20 ميليون دلار به صورت قانوني وارد شده است، اما به گفته مسئولان ميزان رقم واقعي در اين تجارت تقريبا دو برابر رقم قانوني خواهد بود
    وي در ادامه توضيح داد: اغلب کشورها براي محصولاتي که با سلامتي انسان مثل لوازم آرايش مرتبط هستند بسيار سختگيري مي کنند که کار درستي هم به نظر مي رسد، اما در ايران اين سختگيري ها به دليل موازي کاري هاي گسترده از سوي سازمان ها و نهاد ذي ربط دوچندان شده که به همين دليل برخي واردکنندگان از خير واردات قانوني گذشته و به دنبال دورزدن قانون هستند که اين موضوع روش هاي گوناگوني از تقلب در مبدا تا جعل برچسب اصالت کالارا شامل مي شود.
اين فعال صنفي تصريح کرد: عمده محصولات قاچاق از طريق مرزهاي جنوبي و غربي کشورمان وارد ايران مي شوند، اما نکته جالب در اين زمينه اين است که اکنون برخي از سودجويان با استفاده از خوشنامي برندهاي معتبر بين المللي در مبادي توليد مثل کشور چين، تايلند و در مواردي هندوستان سعي در شبيه سازي محصولات دارند به صورتي که کالاي بدون کيفيت تقلبي را در بسته بندي هايي همانند برندهاي معتبر وارد ايران مي کنند و با قيمت هايي گزاف مي فروشند.
    
از صفر و يک هاي مجازي تا واگن هاي مترو
تيمور ميرزايي نسب، يکي از فعالان بازار لوازم آرايشي در کوچه مروي به جام جم گفت: براساس عرف بازار معمولاواردکنندگان قانوني که داراي مدارک نمايندگي از توليدکنندگان خارجي هستند با انتخاب فروشگاه هاي معتبر اقدام به توزيع محصولات خود مي کنند و در اين زمينه تقلب و قاچاق جايگاهي ندارد، اما سودجوياني که محصولات تقلبي را وارد بازار مي کنند از فروشگاه هاي اينچنيني براي توزيع محصولاتي خود استفاده نکرده و بيشتر از طريق دنياي مجازي و دستفروشي کنار خيابان يا مترو اقدام مي کنند.
وي افزود: نکته جالب اين است که چون اين محصولات با قيمت هايي بسيار پايين توزيع مي شوند نظر بخش عمده اي از خريداران را با وجود همه هشدارهاي بهداشتي جلب مي کنند و همين تقاضا باعث گسترش روز به روز عرضه غيرقانوني اين محصولات شده است. اين فعال صنفي درباره گسترش روز افزون دستفروشي لوازم آرايشي در سطح شهر و داخل مترو تصريح کرد: فروش محصولات به صورت دستفروشي دو اشکال عمده ايجاد مي کند. اول اين که سلامت جامعه با اين روش به مخاطره افتاد و در پي آن گروهي از واردکنندگان که به صورت قانوني فعاليت مي کنند درگير زيان اقتصادي مي شوند.
    
نقش برخي سالن هاي آرايشي
در همين حال ميترا ناظمي، يکي از آرايشگران تهران به جام جم گفت: متاسفانه يکي از راه هاي واردکنندگان غيرقانوني لوازم آرايشي و بهداشتي به سالن هاي آرايشي و زيبايي ختم مي شود. به اين صورت که واردکنندگان، برخي از محصولات غيرقانوني خود را به عنوا ن پخش عمده در اختيار سالن هاي آرايش خصوصا در شهرستان ها قرار مي دهند تا اين سالن ها از اين مواد براي مصارف روزمره خود استفاده کنند.
وي به سود قابل توجه استفاده از مواد براي برخي آرايشگران بدون مجوز اشاره کرد و افزود: همان طور که مي دانيد سالن هاي داراي مجوز هرگز دست به عملي نمي زنند که اعتبار سالن آرايش آنها به خطر بيفتد، اما سالن هايي که معمولادر گوشه اي از منازل استيجاري داير شده اند بيشتر در اين زمينه فعاليت دارند و با استفاده از مواد تقلبي مشغول سودجويي خود هستند، اما اين پايان کار نيست چون به غير از فروش و استفاده لوازم آرايش تقلبي امروز بحث فروش برخي مواد به صورت فله در سالن هاي زيبايي مطرح است.
وي تصريح کرد: از گذشته بحث خريد برخي مواد به صورت عمده و در بسته بندي هاي بزرگ (مثل اکسيدان، شامپو و موم) در سالن ها رايج بوده است. اکنون شاهد فروش کرم پودرهاي مايع تقلبي (اين نوع کرم پودر با دستگاه روي بدن فرد پاشيده مي شود) هستيم. هرچند در پاره اي از موارد فروش يدک هاي ريمل و چسب ناخن نيز ديده شده است، اما سوال اصلي اين است که واقعا کيفيت موادي که با بسته بندي هاي متفاوت به صورت فله فروخته مي شوند مورد تائيد است؟ در حالي که بسياري از اين مواد داراي تاريخ انقضا و فاسد شدني هستند و نمي توان مدت زيادي پس از باز شدن بسته بندي آنها را نگه داشت و استفاده کرد.
    
* ميزان واردات قانوني لوازم آرايش در سه ماهه اول 94:


جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار