قارچ کیلویی یک میلیون تومان؟ +عکس
کد خبر: ۱۳۹۴۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 18    -    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

قارچ‌های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق ۳۰ سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه‌های گیاهان و درخت‌ها می‌رویند، قارچ دنبلان از نظر تغذیه‌ای دارای بیش از ۱۵ نوع پروتئین و ویتامین است و جزء گران‌ترین و لذیذترین قارچ‌های خوراکی و دارویی جهان محسوب می‌شود.

قارچ Truffe نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه دیده می‌شود، اما لذیذترین نوع آن دارای پوسته سیاه رنگ است.
قارچ‌های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق ۳۰ سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه‌های گیاهان و درخت‌ها می‌رویند، قارچ دنبلان از نظر تغذیه‌ای دارای بیش از ۱۵ نوع پروتئین و ویتامین است و جزء گران‌ترین و لذیذترین قارچ‌های خوراکی و دارویی جهان محسوب می‌شود.
اندازه قارچ Truffe از یک فندق تا اندازه یک پرتقال است و شکلی شبیه سیب زمینی دارد. منطقه گرماب واقع در شهرستان مانه و سملقان یکی از مناطقی است که امسال این نوع از قارچ در آن سبز شده و این امر سبب شده تا بسیاری از افراد سود جو چشم طمع به آن بدوزند و اقدام به برداشت غیرمجاز آن کنند.

ابراز نگرانی برای تکرار داستان حضور سودجویان و برداشت بی رویه Truffe
شادی یکی از اهالی ساکن در منطقه گرماب در شهرستان مانه و سملقان گفت: امسال نیز شاهد رویش قارچ‌های دنبلان در این منطقه هستیم و بسیاری از افراد تصمیم بر این گرفته‌اند تا برای کسب درآمد بیشتر، این قارچ‌ها را برداشت کنند.
وی افزود: جمع کردن این نوع از قارچ محلی خیلی سخت است و باید با دقت به زمین نگاه کرد و به دنبال برآمدگی‌های زمین باشیم.

قارچ کیلویی یک میلیون تومان؟ +عکس

وی با ابراز نگرانی از حضور سودجویان در منطقه و یا برداشت بی رویه این نوع از قارچ اظهار کرد: متاسفانه در سه سال گذشته رویش دنبلان در این منطقه بسیار زیاد بود و همین امر سبب شد تا مردم به جان طبیعت بیفتند و اگر در منطقی گشتی می‌زدید با مردمی مواجه می‌شدید که در دست هر یک از آن‌ها چاقو، قاشق و … برای کندن خاک و پیدا کردن قارچ بود.

تاکید بر حضور پررنگ اداره منابع طبیعی برای جلوگیری از برداشت بی رویه Truffe
یزدانی یکی دیگر از اهالی این منطقه در ادامه بیان کرد: در سال ۹۵ اگر وارد منطقه گرماب می‌شدید، بیشتر افراد محلی با بیل و بیلچه، چاقو و … به جان زمین افتاده بودند تا دنبلان بیشتری جمع کنند و از سوی دیگر شاهد حضور خودرو‌هایی با شماره پلاک استان‌هایی همچون شیراز بودیم تا دنبالان‌های جمع آوری شده را از افراد محلی خریداری کنند و سپس در شهر خود و یا به کشور‌های عربی با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.
وی ادامه داد: به هنگام بعد از ظهر افراد محلی در محل دو راهی روستای بهکده حاضر و ترازو‌های خود را برپا و شروع به فروختن دنبلان به دلال‌ها و یا افراد رهگذر می‌کردند.

وی تصریح کرد: تمام این منطقه به خصوص در کنار بوته‌های گیاهی سوراخ سوراخ شده بود و جایی نبود که مردم برای درآوردن دنبال زمین را نکنده باشند.
یزدانی تاکید کرد: در آن سال، زمانی اداره کل منابع طبیعی ورود پیدا کرد که جای سالمی از زمین باقی نمانده بود و تقاضای ما بر این است تا این اداره کل هنوز دیر نشده ورود پیدا کند و از برداشت بی رویه و غیر مجاز سودجویان جلوگیری کند.

برداشت Truffe که هنوز رشد کامل را طی نکرده، توسط سودجویان آغاز شده است
سرهنگ حیاتی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در گفتگو با ایسنا بیان کرد: در سال‌هایی که میزان بارش باران در منطقه مناسب باشد رویش قارچ دنبلان نیز در منطقه گرماب در شهرستان مانه و سملقان خوب است.
وی با اشاره به این‌که هم اکنون شاهد این نوع از قارچ در منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از افراد اقدام به برداشت دنبلان می‌کنند، این درحالیست که هنوز میزان رشد آن‌ها اندک بوده و به اندازه پیازچه هستند.
حیاتی با بیان این‌که برداشت این نوع از قارچ ممنوع است، گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم دنبلان از افراد محلی ۳۰۰ هزار تومان و رقم صادرات آن به خارج از کشور حدود یک میلیون تومان است، و همین امر نیز سبب می‌شود تا علاوه بر افراد محلی برخی از سودجویان نیز خارج از استان برای برداشت این گونه از قارچ وارد خراسان شمالی شوند.

وی با اشاره به این‌که افراد محلی مجاز به برداشت چهار تا پنج کیلوگرم دنبال هستند، افزود: در سال ۹۵ برداشت بی‌وریه این نوع از قارچ به شدت به زمین‌های این منطقه آسیب وارد کرد.
به گفته این مقام مسئول برداشت غیرمجاز گیاهانی همچون شیرین بیان، دنبلان و صعلب در این استان زیاد است.

فردا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
6
1
برداشت قارچ دنبالان روش خاصی دارد ومردمان شمالی ادربایجان شرقی و غربی از این روش استفاده میکنند و طبیعت الکی نابود نمیکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
2
0
شاید سمی باشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
1
5
ملت ایران گند بزنین به طبیعت مثل همیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار