قبل از سفر بخوانید
کد خبر: ۱۳۹۳۶۵
تاریخ انتشار: 2019 March 17    -    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

عید زمان مناسبی برای مسافرت است تا بتوانیم انرژی و روحیه‌ای تازه‌ای برای شروع سال جدید بگیریم اما اگر در طول سفر نکات ایمنی و بهداشت غذایی را رعایت نکنیم می‌تواند در آغاز سال با مشکل مواجه می‌شویم.

قبل از سفر بخوانید

حسینی؛ متخصص تغذیه در خصوص تعطیلات نوروزی و انتخاب بهترین نوع غذا اظهار کرد: شروع تعطیلات نوروزی برای بسیاری از مردم فرصت خوبی است که به مسافرت بروند البته می‌توان با رعایت نکات ساده، سلامت سفر را تضمین کرد.
حسینی با اشاره به اینکه مهمترین کار در طول سفر انتخاب رستوران مناسب است، گفت: بهتر است از غذا خوردن در رستوران‌های بین‌راهی اجتناب کنید؛ تهیه غذا در منزل، مصرف غذاهای کاملاً پخته و یا کاملاً خام، اجتناب از مصرف غذای نیمه‌پخته بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی در سفر است.

معرفی بهترین و بدترین غذاهای بین‌راهی

این متخصص تغذیه در خصوص بهترین نوع خوراک در سفر نوروزی خاطرنشان کرد: ساندویچ‌های ساده مثل نان، پنیر، مرغ، تخم مرغ آب پز بهترین گزینه برای تغذیه بین راهی است.
وی با بیان اینکه نباید در طول سفر از غذاهای فاسد شدنی استفاده کرد، گفت: غذاهای فاسد شدنی مانند سالاد الویه، کباب کوبیده و همبرگر که درصد فاسد شدن آن‌ها بیشتر است را نباید در طول سفر مصرف کرد.
حسینی با اشاره به اینکه محل نگه‌داری مواد غذایی در طول سفر مهم است، عنوان کرد: غذاهایی که با خودمان به سفر می‌بریم باید در فضای مناسب نگهداری شوند؛ غذاها باید خنک نگه داشته شوند، اگر محیط نگه‌داری غذا گرم باشد میکروب‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند و باعث ایجاد بیماری‌ها می‌شوند.

حسینی با اشاره به اینکه اگر در طول سفر مجبور به استفاده از غذاهای آماده هستیم، کنسروها انتخاب خوبی هستند، گفت: در طول سفر از کنسروهایی استفاده کنیم که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد، البته نباید از کنسروهایی که ضربه خوردگی یا فرو رفتگی دارند، نیز استفاده شود

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه نوع تغذیه در ابتلا به انواع بیماری‌ها مهم است، مطرح کرد: بیماری‌های گوارشی اصلی‌ترین مشکلی است که افراد در طول سفر با آن درگیر می‌شوند.
وی گفت: کلیه یکی از اعضای حیاتی بدن است پس باید به آن اهمیت داد تا آب مورد نیاز این عضو تأمین شود، باید به مقدار کافی آب یا دوغ بدون گاز مصرف کرد و از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشد البته ضدعفونی شدن این مواد اهمیت زیادی دارد.
حسینی با اشاره به اینکه اگر در طول سفر مجبور به استفاده از غذاهای آماده هستیم، کنسروها انتخاب خوبی هستند، گفت: در طول سفر از کنسروهایی استفاده کنیم که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد، البته نباید از کنسروهایی که ضربه خوردگی یا فرو رفتگی دارند، نیز استفاده شود.

مسائل روحی و روانی از نکات ایمنی سفر هستند

ندا شیرخانلو؛ کارشناس ایمنی و بهداشت در خصوص اهمیت وضعیت روحی راننده در طول سفر اظهار کرد: راننده باید از لحاظ جسمی و روحی در سلامت کامل باشد و حتماً هر 30 دقیقه و یا یک ساعت یکبار در کنار جاده و پارکینگ‌های امنی که در کنار جاده قرار دارد استراحت کند.
شیرخانلو با بیان اهمیت شرایط جسمی راننده در طول سفر گفت: فرد با کوچک‌ترین احساس خستگی و کوفتگی نباید به رانندگی ادامه دهد. شرایط جسمی راننده از اهمیت بسیاری برخوردار است، راننده می‌تواند در طول رانندگی ورزشی کوتاه داشته باشد تا با روحیه بهتری به مسیر ادامه دهد.

ضرورت همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه در سفر

این کارشناس ایمنی و بهداشت با اشاره به ضرورت وجود جعبه کمک‌های اولیه در سفر، گفت: جعبه کمک‌های اولیه شامل چسب، گاز استریل، باند، مواد ضدعفونی‌کننده مانند بتادین، داروهای اولیه مثل قرص‌های مسکن، سرماخوردگی یا پمادهای سوختگی و داروهای ضد تهوع هستند که می‌تواند در طول سفر کمک‌کننده باشد.
وی متذکر شد: اگر سرنشین و همراهی دارید که به بیماری خاصی مبتلا است داروها و وسایل مورد نیاز وی را به همراه داشته باشید و نحوه استفاده از آن را یادداشت کنید که در مواقع ضروری بتوان از آن استفاده کرد.
شیرخانلو یادآور شد: فراموش نکنیم که در مواقع ضروری می‌توان با 115 (اورژانس) تماس گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار