اتفاقی عجیب برای دو فیلم اکران نشده
کد خبر: ۱۳۹۲۳۰
تاریخ انتشار: 2019 March 15    -    ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
آخرین روزهای سال ۹۷ در حالی سپری می‌شوند که تعداد تماشاگران و فروش بلیت سینماها کاهش معناداری پیدا کرده است؛ این روندی است که همیشه سینمای ایران با نزدیک‌تر شدن به نوروز تجربه کرده و امری عادی به شمار می‌آید. اصولا فاصله بین پایان جشنواره فیلم فجر و آغاز سال نو، روزهای کم فروغ سینماها است که البته امسال با اکران فیلم توقیفی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از گرمایی نسبی برخوردار بوده است.

در هفته گذشته فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی همانطور که انتظار می‌رفت در رقابتی تنگاتنگ با «پارادایس» ساخته علی عطشانی توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم هفته را در اختیار خود نگه دارد. این اتفاق در دو هفته پیش از آن هم رخ داده بود و فیلمی که شش سال حسرت روی پرده رفتن را کشیده بود، عطش تماشاگران را برانگیخت و مورد استقبال قرار گرفت. 

در نقطه مقابل، فیلم سینمایی «دایان» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور، این هفته نیز در قعر جدول فروش هفتگی باقی ماند و کمترین میزان فروش را به خود اختصاص داد.

فیلم‌هایی که از ۲۲ اسفند اکران نوروزی را کلید می‌زنند

روز چهارشنبه ۲۲ اسفند، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، هفت فیلمی که قرار است در اکران نوروزی روی پرده سینماهای کشور بروند مشخص شدند.

«متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در گروه سینمایی آستارا، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی در گروه سینمایی استقلال، «چهارانگشت» اثر حامد محمدی در گروه سینمایی زندگی، «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در گروه سینمایی آزادی، «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی در گروه سینمایی ایران، «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی در گروه سینمایی باغ کتاب و «پیشونی سفید ۳» اثر سیدجواد هاشمی در گروه سینمایی فرهنگ، هفت فیلمی هستند که از ۲۵ اسفند روی پرده می روند و برای به دست آوردن گیشه به رقابت می‌پردازند.

در این میان «متری شیش و نیم»، براساس گفته سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم، به دلیل مسایل فنی و تبلیغاتی با تاخیری یک روزه روی پرده خواهد رفت.

اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، حضور نام دو فیلم «متری شیش و نیم» و «غلامرضا تختی» در جدول سامانه فروش سینمای ایران است. این درحالی است که هنوز اکران این دو فیلم آغاز نشده ولی آمار فروشی این دو فیلم نیز به ثبت رسیده است. تنها احتمالی که می‌رود این است که میزان فروش این دو فیلم در جشنواره فیلم فجر محاسبه و درج شده است، که البته این مسئله تنها یک احتمال است.

«پارادایس» در تعقیب «آشغال‌های دوست داشتنی»

حال کمی از فضای اکران نوروز و فیلم‌های آن فاصله گرفته و به سراغ فروش سینمای ایران در هفته گذشته می‌رویم. طبق پیش بینی هفته گذشته درباره شکل گیری رقابت میان دو فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و «پارادایس»، این دو فیلم فروشی بسیار نزدیک به هم داشتند و به ترتیب ۳۸۹ و ۳۵۳ میلیون تومان فروختند.

براین اساس به نسبت هفته قبل، فیلم محسن امیریوسفی ۱۷۳ میلیون و «پارادایس» علی عطشانی ۷۹ میلیون کاهش فروش داشته‌اند.

کاهش فروش این دو فیلم و سایر فیلم‌های روی پرده هم اتفاقی قابل انتظار است، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال همواره از شور و حرارت مخاطبان سینما کاسته شده و علاقه‌مندان به دنبال تماشای فیلم‌های اکران نوروزی هستند. همچنین خریدِ سال نو، خانه تکانی، ترافیک سنگین، انجام کارهای عقب افتاده و ... همگی باعث شده‌اند مخاطبان کم‌تری به سراغ مراکز فرهنگی و هنری و از جمله سینماها بروند. 

فیلم‌های میانه جدول فروش هفتگی چه می‌کنند؟

از میان دیگر فیلم‌های روی پرده نیز، «هت‌تریک» به کارگردانی رامتین لوافی همچنان روند مثبتی هفته‌های اخیر را حفظ کرده و سومین جایگاه فروش هفتگی را به خود اختصاص داده است. این فیلم در این هفته ۲۴۳ میلیون تومان فروش داشته است.

همچنین فیلم «جن زیبا» ساخته بایرام فضلی هم وضعیت چندان متفاوتی نسبت به هفته گذشته نداشته و چهارمین فیلم گیشه هفتگی با ۱۶۵ میلیون تومان فروش است.

«ماموریت غیرممکن» به کارگردانی یعقوب غفاری اما داستان متفاوتی نسبت به سایر فیلم‌ها دارد، این فیلم که در روزهای نخست اکران عملکرد مثبتی در گیشه نداشت و در جلب نظر مخاطبان سینما ناکام بود. در هفته‌های اخیر خیلی چراغ خاموش و آهسته توانسته جایگاه خود را در جدول فروش بهبود بخشد و گیشه خود را نیز پررونق‌تر کند. این فیلم هم این هفته ۹۵ میلیون تومان فروش داشته است.

سه فیلم دیگر روی پرده که همواره در نیمه پایین جدول فروش هفتگی در ماه اخیر قرار داشتند هم عبارتند از «سوتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، «ضربه فنی» ساخته غلامرضا رمضانی و «بهشت گمشده» اثر حمید سلیمیان. این سه فیلم به ترتیب ۳۷، ۲۶ و ۲۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

البته «بهشت گمشده» نسبت به هفته پیش توانسته تکانی به خود داده و به فروش نسبتا مناسبی دست پیدا کند تا از قعر جدول فروش هفتگی فاصله بگیرد. همچنین «ماموریت غیرممکن» و «سوتفاهم» در فروش کل نیز توانستند جایگاه خود را بهبود بخشیده و فیلم «ترانه» را پشت سر بگذارند.

سه فیلمی که پای ثابت کمترین میزان فروش هستند

در نهایت هم در قعر جدول فروش هفتگی نام‌های آشنایی که هفته‌های گذشته مشاهده می شود و فیلم‌های «دایان» ساخته بهروز نورانی پور، «ترانه» ساخته مهدی صاحبی و «قرارمون پارک شهر» اثر فلورا سام به ترتیب کمترین میزان فروش را به خود اختصاص دادند و به ترتیب پنج میلیون، شش میلیون و ۶۷ هزار تومان و شش میلیون و ۲۵۴ هزار تومان فروش داشتند.

نکته جالب توجه، صعود یک پله‌ای «قرارمون پارک شهر» در جدول فروش به لطف فیلم «ترانه» است، چرا که این فیلم همواره در هفته‌های اخیر بر سر کسب آخرین رتبه رقابت داشته است.

افت مطابق انتظار فروش و تعداد مخاطبان سینما

این هفته نیز همچون روزهای پایانی هر سال سینمای ایران با کاهش فروش و مخاطب رو به رو بوده است، البته این کاهش کم شباهت به آتش زیر خاکستر نیست، چرا که با شروع اکران نوروزی موج تازه‌ای مخاطبان به سمت سینماها روانه شده و گیشه پررونقی را برای سینما رقم خواهند زد.

این هفته در مجموع ٢٢١ هزار و ۶۳۱ نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۵۰ هزار نفر کاهش داشته است. از این میزان ۱۰۲ هزار و ۶۱۴ نفر در تهران به سینما رفته‌اند.

همچنین از نظر میزان فروش هم این هفته رکورد یک میلیارد و ۹۰۲ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است که نسبت به هفته پیش نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان کمتر بوده است. سهم تهرانی‌ها از این میزان یک میلیارد و ۸۸ هزار تومان بوده است.

از نطر فروش کل در فصل زمستان، همچنان «قانون مورفی» کار رامبد جوان، بیشترین مخاطب را با فروش کلی ۹ و نیم میلیارد تومان بلیت از آن خود کرده است. «پارادایس» ساخته علی عطشانی با ۴ میلیارد و دویست میلیون تومان در رتبه دوم و «آشغال‌های دوست داشتنی» با سه میلیارد و صد میلیون تومان در جایگاه سوم پرفروش‌های زمستان قرار دارند. 

در ادامه جدول فروش فیلم‌های روی پرده را به تفکیک فروش هفتگی و کل مشاهده می‌کنید. (آمار فروش هفتگی تا پیش از روز جمعه ۲۴ اسفند است و آمار از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده است.)

نام فیلم

نام کارگردان

فروش هفتگی

فروش کل

قانون مورفی

رامبد جوان

۲۳۶ میلیون تومان

۹ میلیارد و ۵۳۳ میلیون تومان

پارادایس

علی عطشانی

۳۵۳ میلیون تومان

چهار میلیارد و ۲۴۲ میلیون تومان

آشغال‌های دوست داشتنی

محسن امیریوسفی

۳۸۹ میلیون تومان

سه میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان

تخته گاز

محمد آهنگرانی

۱۴۹ میلیون تومان

دو میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان

هت تریک

رامتین لوافی

۲۴۳ میلیون تومان

یک میلیارد و ۴۵۲ میلیون تومان

جن زیبا

بایرام فضلی

۱۶۵ میلیون تومان

یک میلیارد و ۶۶ هزار تومان

ماموریت غیرممکن

یعقوب غفاری

۹۵ میلیون تومان

۴۹۸ میلیون تومان

سوتفاهم

احمدرضا معتمدی

۳۷ میلیون تومان

۳۱۲ میلیون تومان

ترانه

مهدی صاحبی

شش میلیون تومان

۲۶۴ میلیون تومان

ضربه فنی

غلامرضا رمضانی

۲۶ میلیون تومان

۱۱۸ میلیون تومان

بهشت گمشده

حمید سلیمیان

۲۰ میلیون تومان

۴۷ میلیون تومان

قرارمون پارک شهر

فلورا سام

شش میلیون تومان

۲۵ میلیون تومان

دایان

بهروز نورانی پور

پنج میلیون تومان

هفت میلیون و ۹۶۲ هزار تومان

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار