نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۹۸
کد خبر: ۱۳۹۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 13    -    ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸

نرخ عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال ۹۸ با کمی تغییر نسبت به سال ۹۷ به مجلس ارائه شده تا در صورت تصویب نهایی و تایید شورای نگهبان در سال آینده اعمال شود.

نکته قابل توجه این است که در بودجه سال ۹۷ عوارض خروج از کشور برای بار دوم، سوم و بیشتر از تمامی مرزها شامل افزایش پلکانی می‌شد اما مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است در لایحه بودجه سال ۹۸ این افرایش پلکانی فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور شود و سفر هوایی به عتبات را نیز شامل شود.

همچنین مانند سال 97 عوارض خروج از کشور برای زائران حج تمتع و عمره و عتبات عالیات 110 هزار تومان در نظر گرفته شده است اما مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است که عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات 50 هزار تومان و عوارض خروج از کشور زمینی - دریایی عتبات عالیات 12 هزار و 750 تومان در نظر گرفته شود.

زائران اربعین از تاریخ 24 شهریور 98 تا 12 آبان ماه 1398 که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض معاف خواهند بود.

پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است: با توجه به فقدان ادله منطقی برای معافیت زائران عتبات عالیات در سفرهای دوم به بالا که از مسیرهای هوایی تردد می‌کنند (از افزایش عوارض خروج از کشور) پیشنهاد می‌شود، این مسافران خارجی نیز مشمول افزایش 50 و 100 درصدی در سفرهای دوم و سوم و بالاتر مطابق جدول شوند.

همچنین پیشنهاد می‌شود عوارض سفر به عتبات در ایام غیر اربعین به عوارض خروج هوایی 500 هزار ریال تغییر یابد.

همچنین با توجه به ابهام در سفرهای خروجی صورت گرفته برای بار دوم و سوم و بیشتر و اینکه مبلغ دریافتی جهت توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی از سفرهای عتبات نیز اخذ شود، پیشنهاد می‌شود که معادل 40 درصد به جای 400 هزار ریال و برای همه سفرهای خروجی منظور گردد و اعتبار حصول یافته برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی در اعتبارات استانی جدول 10 -1 منظور شود.

علی اصغر مونسان بارها از سهم ناچیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از عوارض خروج از کشور گلایه کرده بود. او در بازدیدی که از چمدان داشت گفت: ما از دولت می‌خواهیم حالا که نرخ عوارض خروج از کشور را افزایش دادند سهم سازمان میراث فرهنگی را از این عوارض زیاد کنند تا برای گردشگری داخلی هزینه شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده محلس نیز چندی پیش با انتقاد از اینکه تنها 17 هزار تومان از 220 تومان از عوارض خروج از کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد، گفته بود: در بودجه سال 98 این مبلغ اصلاح می‌شود؛ عوارض خروج از کشور باید صرف رونق گردشگری شود ما به دنبال درآمدزایی برای دولت نیستیم.

چمدان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
0
0
فرق گذاشتن بین سفرها عادلانه نیست ...خروج از کشور باید برای همه یک نرخ باشد ..........خون کسی رنگین تر از دیگری نیست واین ترویج بی عدالتی وبی قانونی است.............
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار