رقابت موش‌های کوچک شهری در خیابان‌های پرترافیک شهرهای بزرگ ایران
کد خبر: ۱۳۸۹۴۷
تاریخ انتشار: 2019 March 12    -    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
تویوتا یاریس هاچ بک یکی از این دسته خودروهاست که تا قبل از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو ایران طرفداران بسیاری داشت و فروش آن در بازار ایران نیز رونق خوبی داشت.

شاید برایتان سؤال باشد که منظور از موش‌های کوچک شهری در این عنوان چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که منظور از این عبارت خودروهای هاچ بک شهری هستند که در مسیرهای پرترافیک شهرهای بزرگی مانند تهران در عبور از مسیرهای باریک و شلوغ باهم رقابت می‌کنند. تویوتا یاریس هاچ بک یکی از این دسته خودروهاست که تا قبل از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو ایران طرفداران بسیاری داشت و فروش آن در بازار ایران نیز رونق خوبی داشت. اما پس از صعود شدید قیمت‌ها باوجود طرفداران بسیار، ارزش خرید آن به شدن افت کرد. درحالی‌که هم‌اکنون نیز در سراسر جهان نسخه‌های زیادی از این خودرو به فروش می‌رسد. علت این افت قیمت را می‌توان به رقبای این خودرو نیز تا حدودی نسبت داد که باقیمت پایین‌تر خود برتری‌هایی نسبت به این خودرو پیدا کردند و تویوتا یاریس را از انتخاب‌های اولیه خرید خودرو به انتخاب‌های آخر خریداران تبدیل کردند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا رقبای داخلی و خارجی که خرید ‎و‎ فروش تویوتا یاریس هاچ‎بک را تحت تأثیر قرار داده‌اند بررسی کنیم. اما قبل از بررسی رقبا به معرفی مختصری از این موش کوچک اما چابک می‌اندازیم.

رقابت موش‌های کوچک شهری در خیابان‌های پرترافیک شهرهای بزرگ ایران

 

معرفی تویوتا یاریس هاچ بک

آخرین‌مدل تویوتا یاریس هاچ بک در ایران متعلق به سال 2016 می‌باشد. این خودرو از طراحی ظاهری کاملاً به‌روز و جذابی برخوردار است و در نگاه اول شما اصلاً شما را به یاد یک خودرو شهری نمی‌اندازد. بلکه ظاهر اسپرت و خشن آن انتظارات شما را تا حد زیادی از این خودرو بالا می‌برد.

رقابت موش‌های کوچک شهری در خیابان‌های پرترافیک شهرهای بزرگ ایران

با دیدن طراحی خارجی هنگامی‌که وارد کابین می‌شوید احتمالاً ناامید خواهید شد زیرا کابین این خودرو در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی‌شده است. هرچند این طراحی برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی انجام‌شده است تا این خودرو را مقرون‌به‌صرفه جلوه دهد اما تویوتا در این مورد نتوانسته رضایت مشتریان خود را به‌خوبی جلب کند. برخی از امکانات داخل کابین شامل فرمان برقی، کروز کنترل، صندلی راننده برقی، سنسور پارک عقب، آینه‌های برقی، ایموبلایزر، 2 ایربگ و شیشه‌های دودی می‌باشد.

مشخصات فنی این خودرو شامل موتور 1.5 لیتری است که توانایی تولید 106 اسب بخار نیرو و 140 نیوتون گشتاور را دارد. بیشینه سرعت آن به 170 کیلومتر در ساعت می‌رسد و شتاب 0 تا 100 آن نیز 12 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا یاریس به 7 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.

رقابت موش‌های کوچک شهری در خیابان‌های پرترافیک شهرهای بزرگ ایران

 

هیوندا i20 رقیب سرسخت یاریس هاچ بک

هیوندا i20 که یکی از رقبای پر و پا قرص تویوتا یاریس هاچ بک می‌باشد نیز در بین هاچ بک‌های شهری موجود در ایران طرفداران زیادی دارد. طراحی خارجی این خودرو نیز مدرن و به‌روز است و حتی با داشتن LED و گرم‌کن روی آینه‌های جانبی خود می‌تواند در سطح بالاتری از تویوتا یاریس هاچ بک قرار گیرد.

رقابت موش‌های کوچک شهری در خیابان‌های پرترافیک شهرهای بزرگ ایران

داخل کابین هیوندا i20 همه‌چیز به نظر منظم و هماهنگ است. داشبورد و کنسول میانی درعین‌حال که به‌سادگی تویوتا یاریس نیست اما همه‌چیز در بهترین حالت چیده شده و شلوغ هم به نظر نمی‌آید. امکانات داخل کابین این خودرو با داشتن مواردی مانند گرم‌کن صندلی‌های جلو، پشت‌سری‌های فعال، 4 ایربگ، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، سنسور پارک و سنسور باران امتیاز بهتری دریافت می‌کند. بنابراین اگر به دنبال جایگزینی برای خرید تویوتا یاریس هاچ بک هستید این گزینه انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

در بخش عملکرد فنی هیوندا i20 با موتور 1.6 لیتری به همراه یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک توانایی تولید 122 اسب بخار و 157 نیوتون متر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت آن به 180 کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی آن به 6.5 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد. سیستم تعلیق خشک این خودرو فرمان‎پذیری آن را افزایش می‌دهد اما باعث انتقال ضربه‌ها به داخل کابین خودرو می‌شود. ازنظر شتاب اولیه نیز تفاوت چندانی با یاریس هاچ بک ندارد، اما گیربکس آن کمی در تعویض دنده‌ها تأخیر دارد. بنابراین اگر در مسیرهای شهری سرعت تعویض دنده‌ها برایتان مهم است خرید تویوتا یاریس هاچ بک انتخاب بهتری است.

رقابت موش‌های کوچک شهری در خیابان‌های پرترافیک شهرهای بزرگ ایران

 

کیا پیکانتو 2016 تهدیدی برای تویوتا یاریس هاچ بک

کیا پیکانتو نسبت به رقبای دو خودرو دیگر این لیست از طراحی ساده‌تری در بدنه خود برخوردار است. اما این طراحی ساده توانایی جلب‌توجه بسیاری از خریداران را دارد. ازاین‌رو می‌توان گفت با تویوتا یاریس هاچ بک تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرد.

رقابت موش‌های کوچک شهری در خیابان‌های پرترافیک شهرهای بزرگ ایران

کابین کیا پیکانتو هرچند به دلیل فاصله محور کوتاه‌تر فضای کمتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد اما صندلی‌های چرمی و ارگونومیک آن لذت رانندگی با این تخم‌مرغ کره‌ای را بیشتر می‌کند. طراحی داشبورد و کنسول میانی در این خودرو کمی شلوغ به نظر می‌رسد اما کیا با این طراحی سعی کرده دسترسی راننده به سیستم‌های اطلاعاتی خودرو را بیشتر کند. همان‌طور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید یکی از بزرگ‌ترین مزایای این خودرو نسبت به رقبایش صفحه‌نمایش کریستالی آن است که قابلیت‌های فراوانی دارد. کابین این خودرو امکانات بسیار به‌روزتری نسبت به رقبا در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. برخی از این امکانات شامل 6 ایربگ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور عقب، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، اتولایت و دیلایت، سانروف و نورپردازی داخلی می‌باشد.

بزرگ‌ترین ضعف کیا پیکانتو در این مقایسه عملکرد موتور 1.2 لیتری آن است که تنها 85 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. اما مصرف سوخت ترکیبی 5.6 لیتر آن این ضعف را تا حدی می‌پوشاند. کیا پیکانتو هرچند قدرت کمی دارد اما برای رانندگی در مسیرهای شهری گزینه خوبی است. اما اگر به دنبال خودرویی جادارتر و عملکرد نسبتاً بهتر و هزینه نگهداری پایین هستید ما خرید تویوتا یاریس هاچ بک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار