استاد افخمی: بنزین را ۷۵۰۰ تومان کنید
کد خبر: ۱۳۸۹۴۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 12    -    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶

«شاید باورش برایتان سخت باشد اما کسی که اولین بار تئوری یارانه ۵۰ هزار تومانی را مطرح کرده است نه یک اقتصاددان و نه حتی یک سیاستمدار که کارگردان سینما و مجری جنجالی پیشین برنامه هفت بوده است: بهروز افخمی!

استاد افخمی: بنزین را ۷۵۰۰ تومان کنید

با او از طرح آزادسازی حامل‌های انرژی و پرداخت یارانه سخن گفته‌ایم. او اعتقاد دارد رسیدن قیمت بنزین به فوب منطقه بر اساس قانون مصوب مجلس و افزایش ۱۰ برابری یارانه‌ها، تورم ناشی از افزایش نقدینگی و تورم روانی ایجاد نمی‌کند.

قبل از انتخابات ۹۶ با هم یک گپ اقتصادی زدیم و بحثی درباره بانک‌ها و پولی که تولیدشده و قیمت واقعی دلار که یک روز می ترکد، اتفاقی که در عمل افتاد و از آن روز به بعد الکی باور دارم که اگر پول داشتم از بهروز افخمی بپرسم که چه کارش کنم!

به عنوان کارشناس اقتصادی هم نظر می‌دهم و عیبی ندارد! ولی خداوکیلی از آقای روحانی بپرسید که بنزین را چند حساب می‌کند؟ یعنی ما کاری به ۱۸ میلیارد دلاری که می‌گویند در سه ماهه اول در تبدیل دلار ۴۲۰۰ تومانی گم شد، نداریم. اما الان بنزین را چند دارد حساب می‌کند و با کی؟ یعنی اگر قرار باشد بنزین به قیمت واقعی حساب شود که جلوی قاچاق و دزدی کردن خیلی‌ها گرفته می‌شود باید با چه عددی توزیع شود.

پنج هزارتومان می‌شود.

نه، از پنج هزار تومان بیشتر می‌شود.

الان در جلسات مختلفی در سطوح عالی این بحث هست اما در کشور ما برای این که یک چیزهایی را حفظ کنیم، باج داده‌ایم و بنزین جزو آن باج‌هاست.

به کی؟

به مردم.

کدام مردم؟ ۵ درصد مردم.

این طوری نیست. گویا ملاحظه برخی نهادها وجود دارد که تا به حال چند بار مصوبه افزایش قیمت بنزین تأیید شده و نشده...

نه اولاً که بالا رفتن قیمت بنزین باید پشتوانه طرح پرداخت مستقیم یارانه باشد که باعث می‌شود یارانه هر ایرانی به پانصد هزار تومان برسد. پانصد هزار تومان را الان به هر کسی اعم از بیکار و غیر بیکار بدهند که یک خانواده سه نفره دارد یک میلیون و پانصد هزار تومان یارانه داشته باشد آن وقت اینجا به پاریس تبدیل می‌شود.

انفجار نقدینگی خواهیم داشت.

نه، نداریم. حتی کسانی که خودشان را کارشناس اقتصاد می‌دانند و می‌گویند که اقتصاد علم است و در آن دخالت نکنید، خودشان بلد نیستند یا این که می‌خواهند مردم را گول بزنند. وقتی بنزین لیتری هفت هزار و پانصد تومان شود مقدار نقدینگی که از خود پمپ‌بنزین‌ها به دست می‌آید، به یارانه مردم اضافه شود. هیچ نقدینگی جدیدی قرار نیست چاپ کنید.

تورم روانی و شوک را نادیده می‌گیرید.

اصلاً. این حرف‌ها مال کسانی است که آگاه یا ناآگاه در خدمت یک طبقه بسیار ثروتمند هستند. یعنی به آنها همه جور رشوه‌ای می‌دهند و مردم را تا حد گرسنگی کامل می‌کشانند. با خرافه‌هایی از قبیل همین تورم روانی. کدام تورم روانی؟ وقتی بنزین هفت هزار و پانصد تومان شود روی چه چیزی مستقیم اثر می‌گذارد؟

حمل و نقل کالا.

یک پاکت شیر در مغازه تنها یک درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند. با توجه به این که می‌دانید طرح پنجاه هزار تومان مال من بود و من گفتم و حزب اعتماد ملی هم کاملاً با آن مخالف بود ولی اعلام شد و همان باعث شد که آقای کروبی آن سال ۸۴ برای همان طرح کلی رای بیشتر بیاورد. آن موقع پنجاه هزار تومان - موقعی که ما گفتیم - واقعاً معادل پانصد هزار تومان الان قدرت خرید داشت. الان پانصد هزار تومان باعث می‌شود که هر خانواده ۴ نفره دو میلیون تومان در ماه داشته باشد صرفن ظر از این که از جایی حقوق می‌گیرد، کار می‌کند یا نمی‌کند. بیمه بیکاری می‌گیرد یا نمی‌گیرد. حالا فرض کنید که همان کسانی که صنعت و اقتصاد مملکت را اداره می‌کنند و روی آن چنبره زده‌اند قیمت‌ها را ۱۰ برابر کنند.

عیبی ندارد، قیمت بنزین هم ۱۰ برابر می‌شود و آن موقع به لیتری ۷۵ هزار تومان می‌رسد و یارانه هر کسی هم پنج میلیون تومان می‌شود. اگر کسی واقعاً بخواهد کاری کند که دیگر طبقات ثروتمند از دولت رشوه نگیرند، می‌تواند به شرطی که بنا بر این باشد که این طرح به جایی برسد که یک عده می‌گویند اصلاً یک درصد به جنس تمام شده‌مان اضافه نشده است. برای چی قیمت را دو برابر کنیم. بالاخره رقابتی وجود دارد. یک عده تاجر ملی وجود دارند و یک عده آدم‌هایی که دلشان برای مملکت می‌سوزد و آنها کار می‌کنند. این تورم روانی جز خرافه و جز گول زدن مردم برای این که ثروتمندان ثروتمندتر شوند، نیست.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
1
12
عمو جان بهتره دیگه بیشتر از این حرف نزنی....
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
1
15
از شدت ناآگاهی، بی سوادی اقتصادی و سطح فاجعه بار پرمدعایی، این کارگردان میانمایه را نیازمند درمان فوری می دانم. واقعاً جای دلسوزی و نگرانی دارد.
سید مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
1
14
اگه آدام اسمیت یه بجای کتاب ثروت و ملل فیلمنامه می نوشت حتما مثل تحلیل اقتصادی شما میشد.
فقط مواظب باش این افکار اقتصاد تحلیلتون یه وقت به فیلم ها سرایت نکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
1
12
زمانی میتوان قیمت های حاامل های انرژی را بالا برد که ما هم مانند دیگر کشورها انحصار از هر نوعی را در کشور برچیده باشیم و ورود کالا از جمله اتومبیل آزاد و با تعرفه یکسان با اتومبیل داخلی باشد
سرمایه گزاری خارجی و خصوصی امکان پذیر باشد و حقوق و دستمزد افراد نیز متناسب با دیگر کشورها گردد
قرار نیست هرکی از راه میرسه با منفعت شخصی خود قانون وضع کنه یا چنین افرادی را برای تبلیغ امری استخدام
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
1
11
تابناک متاسفم ، این مصاحبه واقعا درد مردم را تازه کرد ایشون که هیچ گونه سر رشته ای از اقتصاد و جامعه شناسی و وضعیت معیشت مردم ندارند چطور به خود اجازه اظهار نظر می دهند.
دهگ متوسط ورشکسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
1
11
اقای محترم..لطفا نظر ابکی ندین وقتی بنزین به صرف اینکه یارانه 10 برابر بشه بخواد گرون بشه.بعد یی مدت رییس دولت تغییر میکنه و فیلش یاد هندوستان میافته که باید یارانه مردم به اصطلاح مرفه باید قطع بشه تگلیف مردم بدبخت چیه..همه دهگهای متوسط با این تورم و گرانی فقیر و بیچاره شدند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
1
10
دخالت و اظهار فضل تو حوزه ای که تخصص نداریم نتیجه اش میشه این وضعیتی که کشور الان توش گرفتاره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
1
8
وقتی از بچه دو ساله تا پیرمرد ۱۰۰ ساله تو کشور ما یا سیاستمدار هستن و یا اقتصاد دان وضع میشه همینی که هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
3
عینکشو نگاه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار