دمای بالا و مهمانی ناخوانده از عراق به گلستان
کد خبر: ۱۳۸۹
تاریخ انتشار: 2015 June 01    -    ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
 ‌مجموعه حوادث طبیعی در گلستان کم بود، دمای بالا و مهمانی ناخوانده از عراق هم به این آلبوم طبیعی اضافه شد تا این استان شمالی عطش گرمای سوزان و خشکسالی را بر پیکره سبز خود احساس کند.
706.jpg

از روز جمعه که گرما، آن روی خود را به گلستانی‎ها نشان داد و دماسنج‌ هواشناسی دمای 45 درجه سانتی‎گراد را مشخص کرد، می‎شد حدس زد که این پایان کار نیست و گزارش هواشناسی هم تایید کرد که هفته‎ای گرم در انتظار این خطه شمالی است.

حال به این هوای گرم، غبار ریزگردها را اضافه کنید که این چند روز دامنه کوه‎های البرز در گلستان را فرا گرفته است و به گفته مدیر کل هواشناسی گلستان این مهمان ناخوانده از کشورعراق روانه گلستان شده است.

گلستان طی این چند سال پدیده‎های طبیعی مختلفی را تجربه کرده است از سیل گرفته تا زلزله، لغزش، طوفان، برف ‎و کولاک، یخبندان، خشکسالی و اکنون نیز گرمای بالا و ریزگردهایی که چه از سوی ترکمنستان و‌ بیابان قره‎قوم و چه از کشور عراق، گلستان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

شاید این زمان بدترین زمانی باشد که گلستان افزایش دما را تجربه میکند، چرا که مزارع گندم در این خطه شمالی آماده برداشت هستند و کوچک‎ترین تحریکی می‎تواند آن را شعله‎ور سازد و آتش سهل‎انگاری، زحمت دهقانان این ملک را به تاراج ببرد.

مدیرکل هواشناسی گلستان نیز این باور را دارد که این شرایط زنگ خطری بزرگ برای منابع آبی و طبیعی استان است که باید برای آن چاره‎ای عاجل اندیشید.

سید محمد رضا رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کاهش بالای رطوبت، شرایط را برای تحریک‎پذیری منابع طبیعی و دشت فراهم ساخته و مطمئن باشید اگر چنین شرایطی در زمستان فراهم می‎شد، حتما تاکنون دچار حریق شده بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود رطوبت پایین و دمای بالا، سبز بودن جنگل‎ها آستانه تحریک‎پذیری در برابر حریق را کاهش داده، اما این بدان معنی نیست که شرایط عادی است، بلکه خطر به طور جدی جنگل‎های استان را تهدید می‎کند.

رضوی ادامه داد: تمامی اطلاعات مربوط به شرایط فعلی به مدیریت بحران استان اطلاع ‎داده شد و تصمیمات عاجلی نیز تاکنون برای آمادگی شهرستان‎ها تمهید شده است.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به گزارش چند مورد آتش‎سوزی در مزارع گندم در سطح استان گفت: خوشبختانه این حریق‎ها مهار شده، اما انتظار می‎رود همه شهرستان‎ها به ویژه مناطقی که مزارع گندم آنان در اطراف منابع جنگلی است، از آمادگی لازم برای حوادث احتمالی برخوردار باشند.

صادق‎علی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: بیشتر این حوادث جدا از گرمای بی‎سابقه، منشأ سهل‎انگاری انسانی دارد و تقاضا می‎شود کشاورزان از سوزاندن باقی مانده دروی محصول خود در زمین‎های زراعی جدا پرهیز نمایند.

وی ادامه داد: سوزاندن باقی مانده محصول گندم علاوه بر آسیب رساندن به زمین‎های زراعی، ممکن است سبب‎ساز حریق‎های گسترده‎ای در سطح مزارع و یا منابع‎طبیعی شود.

مقدم با اشاره به تعطیلات پیش‎روی خردادماه امسال افزود: با توجه به گزارش هواشناسی و تداوم این گرما تا پایان هفته از شهروندان گلستانی انتظار می‎رود از شعله‎ور ساختن آتش در منابع طبیعی و جنگل‎ها پرهیز کنند تا با دست خود شاهد امحای جنگل‎ها نباشیم.

وی یادآور شد: علاوه بر اعلام وضعیت جوی استان از صدا وسیما به فرمانداران و دستگاه‎های عملیاتی استان نیز اطلاع داده شد تا اوضاع را رصد کنند و برای مقابله به هرگونه حادثه احتمالی آماده باشند، هر چند امیدواریم که هیچ حادثه‎ای روی ندهد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وجود ریزگردها در دامنه ارتفاعات شرق گلستان افزود: طی چند روز گذشته موضوع ریزگردها را به عنوان یکی از پدیده‎های نوظهور در گلستان اعلام کرد‌ه‌ایم و اکنون می‎بینید نه تنها از جانب ترکمنستان بلکه حتی از سمت دیگر همسایگان خود نیز در خطر این پدیده طبیعی هستیم.

مقدم اضافه کرد: تغییر اقلیم در دنیا و دگرگونی شرایط آب وهوایی از جمله عوامل حضور چنین پدیده‎های نوظهوری است که باید خودمان را برای مقابله با آن آماده کنیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار