۳۰ درصد بلیت‌های نوروزی قطار فروش نرفت
کد خبر: ۱۳۸۸۴۸
تاریخ انتشار: 2019 March 11    -    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

معاون مسافری شرکت راه آهن گفت: فروش بلیت قطار‌های نوروزی از ۱۶ اسفند آغاز شد که تاکنون ۷۰ درصد این بلیت‌ها به فروش رفته است.

 میرحسن موسوی در نشست خبری تشریح فعالیت قطار‌های مسافری نوروز با بیان اینکه از سال ۹۴ قطار‌های ۵ ستاره باکیفیت مطلوب به ناوگان مسافری راه آهن افزوده شده، گفت: سیاست شرکت راه آهن در بخش مسافری ارتقا کیفیت و کمیت این نوع از قطار‌ها است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تعدادی از واگن‌های بالای ۵۵، ۴۵ و حتی ۳۰ سال را از ناوگان ریلی خارج کرده ایم، افزود: با این حال در سال جاری در بخش مسافری ۱۳.۸ درصد رشد داشته ایم و مجموعاً طی سال ۹۷، ۲۷ میلیون نفر با قطار جابجا شدند. این رشد در بخش حومه‌ای ۱۹.۸ و در بخش بین شهری ۱۱.۷ درصد بوده است. به طور کلی ۷۵۰ واگن فرسوده از ناوگان ریلی خارج شده است.

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امسال برای نخستین بار برای سفر‌های نوروزی اقدام به رتبه بندی قطار‌ها کرده ایم که برای اجرای این رتبه بندی و اعطای ستاره به قطار‌های مسافری علاوه بر مطالعات بین المللی از روش انجام شده در کشور‌های همسایه نیز کمک گرفته ایم که در نتیجه قطار‌های مسافری بر اساس کیفیت و تجهیزات به ۲ تا ۵ ستاره تقسیم بندی شده اند که برای بلیت‌های نوروزی، ستاره‌ها بر روی بلیت‌ها درج شده است.

موسوی تصریح کرد: اخیراً یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی با تغییراتی که در دکوراسیون و کیفیت قطار ۴ تخته خود داده و آن را به ۵ ستاره ارتقا داده است. سایر شرکت‌های حمل و نقل ریلی می‌توانند با تغییراتی که در کوپه‌ها می‌دهند درجه و ستاره قطار را ارتقا دهند.

معاون شرکت راه آهن افزود: برای نوروز ۹۸ بیش از ۲ میلیون ۱۰۰ هزار صندلی در بخش ریلی ایجاد کرده ایم که تاکنون ۷۰ درصد صندلی‌ها فروش رفته که سهم مراکز مجاز فروش و آژانس‌ها ۶۳ درصد و مابقی از طریق اینترنت به فروش رفته است. در حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت قطار‌ها برای نوروز ۹۸ باقی مانده است.

وی تاکید کرد: از دیگر اقداماتی که برای قطار‌های ریلی نوروزی انجام شده احداث، بازسازی و نوسازی نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و نصب پله برقی در رمپ‌های ایستگاه‌هایی است که قطار‌ها در مسیر تهران- مشهد برای نماز توقف خواهند کرد.

موسوی درباره قیمت بلیت سفر‌های نوروزی گفت: از سال ۹۴ تا ۹۷ افزایش قیمت بلیت قطار نداشتیم که در تیرماه امسال ۱۰ درصد قیمت بلیت قطار افزایش یافت. قرار است در ایام سفر‌های نوروزی ۹۸ نیز قیمت بلیت قطار افزایش نیابد.

به گفته موسوی در حال حاضر ۱۰ رام قطار در کشور شامل قطار‌های ۵ ستاره می‌شود که قیمت بلیت این قطار‌ها شناور و آزاد است و بر اساس تقاضای سفر، قیمت آن تغییر می‌کند. اگر چه قیمت بلیت قطار‌های ۵ ستاره سقف ندارد، اما شرکت‌های ریلی توافق کرده اند تا قیمت بلیت این نوع قطار‌ها از ۳ برابر قطار‌های ۴ ستاره ۴ تخته بیشتر نباشند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون شرکت‌های مسافری ۵۳ میلیارد تومان تخفیف در قیمت بلیت قطار دادند، اما در مجموع اقتصاد شرکت‌های ریلی ضعیف بوده و سود ده نیستند. برخی شرکت‌های ریلی در حد درآمد-هزینه‌های خود گردش مالی دارند. این در حالی است که شرکت راه آهن حق دسترسی به ریل از شرکت‌های ریلی مسافری اخذ نکرده و هزینه لوکوموتیو نیز ۵۰ درصد هزینه اجاره به شرکت‌های باری است. با این حال قرار است شرکت راه آهن به شرکت‌های ریلی مسافری وام ارزان قیمت برای خرید یا بازسازی واگن پرداخت کند.

معاون شرکت راه آهن با بیان اینکه برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ریلی جهت شرکت قطعات قطار نیاز به تصویب هیئت دولت داریم، تصریح کرد: پیشنهاد آن به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت داده شد که اگر تصویب و به صحن هیئت دولت ارجاع و مجدداً تصویب شود ۳۰ میلیون دلار برای خرید قطعات نیاز داریم.

موسوی خاطرنشان کرد: اساسنامه شرکت قطار‌های حومه‌ای در هیئت دولت تصویب شد و منتظریم به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شود. پس از آن شرکت قطار‌های حومه‌ای ذیل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد و ممکن است با هماهنگی شهرداری، بهره برداری از مترو‌های حومه‌ای مانند تهران- کرج نیز به شرکت قطار‌های حومه‌ای منتقل شوند.

در ادامه این نشست احمدرضا صبری مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره قطار ۵ ستاره گفت: قطار ۵ ستاره این شرکت از نظر کیفیت و خدمات معادل صندلی‌های فِرست کلاس بوده و در حال حاضر دو رام قطار ۵ ستاره از سوی این شرکت در مسیر‌های تهران- مشهد، کرج – مشهد، اصفهان – مشهد و اصفهان – شیراز در تردد هستند. قرار است برای سال آینده ۴ رام قطار دیگر با تغییراتی که در قطار‌های موجود خود می‌دهیم به قطار‌های ۵ ستاره اضافه کنیم.

وی افزود: میانگین سنی قطار‌های این شرکت به طور کلی از میانگین سنی سایر ناوگان ریلی پایین‌تر بوده که در نتیجه توانستیم با سرمایه گذاری دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی و تغییرات بازسازی که در واگن‌های ۴ تخته قطار‌های این شرکت دادیم آن‌ها را به قطار ۵ ستاره ارتقا بدهیم.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار