تمام روش‌های سارقان در شب‌های عید
کد خبر: ۱۳۸۷۷۰
تاریخ انتشار: 2019 March 11    -    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال هیاهویی از جنس نو شدن در بین افراد جامعه برپا شده است. مردمی که در تکاپو هستند کهنگی‌های سال را به بهترین شکل پشت سر بگذارند و به استقبال سال جدید روند. در لابه لای این هیاهو همواره هستند کسانی که مترصد کوچکترین فرصت برای رسیدن به اهداف خود هستند، اهدافی که تحقق آن سبب تلخ شدن کام بسیاری از افراد جامعه می‌شود.

هرساله با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال شاهد حوادثی هستیم که به گوش آشناست، اما اهمال و سستی در رعایت برخی از موارد موجب تکرار آن شده است.

در این گزارش به برخی از مواردی می‌پردازیم که هرساله در روز‌های پایانی سال، موجب شده است مالباخته‌های زیادی برای طرح شکایت به مراجع ذی ربط مراجعه کنند.

سرهنگ آقایاری رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری پایتخت در گفتگویی با اشاره به اشکال مختلف سرقت در ایام پیش از نوروز و پرونده‌های در دست بررسی در این زمینه در پلیس آگاهی تهران بزرگ، گفت: بیان برخی از موارد در جهت پیشگیری از سرقت در این ایام تکرار مکررات است و عدم توجه به همین مسائل ساده، هر ساله ما را در ایام پیش از عید نوروز با پرونده‌های زیادی با موضوع سرقت رو به رو کرده است.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به برخی از شگرد‌های رایج سرقت در ایام پیش از نوروز از هموطنان خواست اهتمام بیشتری نسب به رعایت این دسته از توصیه‌ها برای داشتن لحظات ایمن در پیش از سال نو داشته باشند.
سرقت در قالب قالیشویی

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال با نگاهی گذرا به صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌های سراسری کشور، متوجه تبلیغات انواع شرکت‌های قالیشویی می‌شویم. تبلیغات گسترده‌ای که برخی از آن‌ها رنگ و لعاب ویژه‌ای دارد. برخی از آن‌ها با ارائه تخفیفات گسترده سعی در جذب مشتری دارند و عده‌ای دیگر با در نظر گرفتن تخفیفات و تسهیلات، از جمله حمل و نقل رایگان سعی در افزیش مشتریان خود دارند.

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال گاهی این تبلیغات به شکل بروشور و اتیکت، به درب منازل نیز راه یافته است، اما نکته حائز اهمیت این است که در میان انبوهی از تبلیغات شرکت‌های قالیشویی هیچگونه آدرسی ذیل آگهی‌های آن‌ها درج نشده است و تنها به درج چند شماره تماس اکتفا شده است.

گزارش‌های پلیس آگاهی از این شکل سرقت نشان می‌دهد که سارقان با توجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و نیاز خانواده‌ها برای شستشوی فرش‌های خود، در چند هفته پایانی سال اقدام به پخش آگهی‌های متعدد و متنوع در سطح شهر می‌کنند و با سوء استفاده از اعتماد و اهمال برخی از افراد دست به سرقت‌های زنجیره‌ای فرش می‌زنند.

برای مقابله با این شگرد سارقان، عدم اعتماد به برخی از این آگهی‌ها و تخفیفات گسترده آن‌ها می‌تواند از طعمه قرار گرفتن افراد، جلوگیری کند. همچنین در صورت لزوم هموطنان می‌توانند با تماس با اتحادیه قالیشویان استعلام مراکز معتبر و دارای مجوز را اخذ کنند.
شرکت‌های خدماتی

خانه تکانی جزء سنت‌های دیرین ایرانیان پیش از سال نو است، مشتریان شرکت‌های خدماتی- نظافتی به منظور دریافت اینگونه خدمات با نزدیک شدن به آغاز سال نو، دو چندان می‌شود.

در این زمینه نیز ارائه خدمات با تخفیفات ویژه همواره اغوا کننده است. در کنار تخفیفات، نظافت در کوتاه‌ترین زمان ممکن جزء پر تکرار‌ترین شگرد سارقان برای دستبرد به منازل است. هموطنانی که در جهت تسریع یا دریافت خدمات با حداقل قیمت، همواره جزء طعمه‌های اصلی سارقان منازل هستند.

سرهنگ آقایاری رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری پایتخت با هشدار به شهروندان تصریح کرد: اعتماد به انواع تبلیغات کوچه و خیابانی و انتخاب این دسته از مراکز از روی پیامک‌های تبلیغاتی ارسالی، بستری را برای سودجویان، کلاهبرداران و سارقان فراهم می‌کند که با حضور در منازل شهروندان اقدام به اجرای اهداف خود کنند.

وی خاطر نشان کرد: هموطنان پیش از هرگونه تصمیم گیری و انتخاب مراکز خدماتی جهت سپردن نظافت منازل خود به آن‌ها، به طور جد نسبت به صحت و سقم مجوز و پروانه فعالیت آن اقدام کنند.
سرقت به روش اسکیمری

اوج گیری خرید الکترونیکی و حذف وجوه نقد از کیف پول هموطنان، سارقان را بر آن داشت تا به دنبال راهی برای خالی کردن حساب‌های بانکی مردم در قالب استفاده از عابر بانک باشند. استفاده از عابر بانک در کنار سهولت استفاده از آن همواره جزء پر تکرار‌ترین شیوه‌های سرقت و کلاهبرداری بوده است.

در این روش از کلاهبرداری و سرقت، پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان اقدام به نصب اسکیمر بر روی دستگاه‌های پوز می‌کنند.

در تعریف اسمیکر می‌توان گفت، اسمیکر چیپس اطلاعاتی است و اطلاعات کارت شما را کپی و ذخیره سازی می‌کند. در این روش این دستگاه از نوار مغناطیسی کارت‌های بانکی یک کپی تهیه می‌کند و در ادامه فرد مجرم اطلاعات کپی شده را در کارت‌های بانکی خام کپی می‌کند و به این طریق از حساب قربانی به صورت غیر مجاز، برداشت می‌کند.

برای مقابله با این شگرد سارقان و کلاهبردان، کافیست در هنگام خرید، تراکنش مالی تنها به وسیله صاحب عابر بانک صورت گیرد.
ممکن است فرد کلاهبردار با تحریک و ایجاد شلوغی‌های ساختگی سعی به پرسیدن و دانستن رمز عابر بانک شما داشته باشد که توصیه پلیس به مردم این است که به هیچ عنوان فریب این ظاهرسازی را نخورند و اگر در هنگام خرید قصد استفاده از عابر بانک و دستگاه پوز فروشنده را دارند، انجام تراکنش به وسیله شخص صاحب کار صورت پذیرد و از دادن اطلاعاتی همچون رمز کارت به فروشنده به طور جد اجتناب شود.

سرهنگ آقایاری، در این باره گفت: شهروندان حین استفاده از کارت عابربانک، رمزکارت را خودشان وارد و از اعلام آن به صاحب دستگاه کارتخوان خودداری کنند و در این زمینه مراقب سوءاستفاده احتمالی افراد سودجود باشند.
جیب بری/ گوشی قاپی، قدیمی، اما پرتکرار

شلوغی مراکز خرید و وسیله‌های حمل و نقل عمومی بستری ایده آل برای جیب بری است. سارقانی که با استفاده از این شلوغی اقدام به خالی کردن کیف و جیب مردم می‌کنند. این نوع از سرقت بدون ایجاد همهمه و شلوغی و هل دادن امکان پذیر نیست. جیب بر‌ها همواره در مکان‌های شلوغ و پرفشار در اطراف شما قرار می‌گیرند و با ایجاد یک فشار و همهمه مصنوعی دست به سرقت می‌زنند.

این نوع سرقت در میان بانوان در حال افزایش است و علت آن هم قرار دادن چندین کالای با ارزش در کنار وجه نقد در کیف است. جیب بر‌ها با استفاده از شلوغی و تراکم جمعیت به خصوص در وسایل نقلیه عمومی با تیغ موکت بری اقدام به برش قسمت انتهایی کیف بانوان کرده و محتویات آن را مورد سرقت قرار می‌دهند.

سرهنگ آقایاری رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این باره گفت: سارقان، به خصوص جیب‌بر‌ها از شلوغی معابر سوءاستفاده می‌کنند و سوژه هدف خود را از میان کسانی انتخاب می‌کنند که با توجه به شلوغی بازار شب عید هیچ گونه توجهی به کیف و دیگر وسایل خود ندارند.

وی ضمن اشاره به لزوم مراقبت از کودکان گفت: سارقان برای سرقت تلفن همراه، در کمین افرادی می‌نشیند که به واسطه استفاده از تلفن همراه و مراقبت یا در آغوش داشتن کودکان خردسال، از نشان دادن هرگونه عکس العملی در مواجهه با سارقان، ناتوان هستند.
کلاهبردای با پول‌های تقلبی

شکل دیگر سرقت این است که شما سارق را می‌بینید و به اختیار خود با او در سرقت اموالتان همکاری می‌کنید، خرد کردن وجوه نقد است.

شیوه این کلاهبرداری به این شکل است که از شما می‌خواهند مبلغی را برای آن‌ها خرد کنید. در ادامه این تبادل مالی بین شما با کلاهبرداران با دریافت پول‌های تقلبی از جانب شما به پایان می‌رسد.

گزارش‌های رسیده از جانب مردم و مغازه داران حاکی این مطلب است که اسکناس‌ها و ایران‌چک‌های تقلبی بیشتر شامل اسکناس ۱۰ هزار تومانی و ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی است.

سرهنگ آقایاری رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری پایتخت در پایان خاطر نشان کرد: شهروندان برای جلوگیری از سرقت و دستبرد به وسیله نقلیه، هنگام مراجعه به مراکز خرید از پارکینگ‌های عمومی تعبیه شده برای پارک خودرو خود استفاده کنند و خودرو را به سیستم‌های حفاظتی، چون قفل پدال، قفل فرمان و دزدگیر مجهز کنند. از پارک وسایل نقلیه در مکان‌های خلوت و دور افتاده خودداری کنند.

در این گزارش، به چند روش پرتکرار سرقت در ایام پیش از نوروز اشاره کردیم. روش‌هایی که در کنار سادگی همواره سود‌های کلانی را عاید سارقان و کلاهبرداران در ایام پیش از نوروز می‌کند.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار