جزییات پخش دورهمی و خندوانه در نوروز ۹۸
کد خبر: ۱۳۸۷۴۵
تاریخ انتشار: 2019 March 10    -    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵

نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های نوروزی سیما، صبح امروز شنبه (۱۸ اسفندماه) با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

ارزیابی کلی و اجمالی عملکرد معاونت سیما در سال ۹۷
میرباقری در ابتدای صحبت‌های خود با ارزیابی کلی از عملکرد معاونت سیما در سال ۹۷ گفت: بهار امسال با پخش مجموعه‌های نوروزی رکورد میزان ببینده را شکستیم؛ چیزی حدود ۸۷ درصد مخاطبان ببینده سریال و برنامه‌های نوروز ۹۷ بودند. این روند رو به رشد در ماه رمضان امسال هم تکرار شد.

معاون سیما با اشاره به پخش بازی‌های جام جهانی عنوان کرد: در تابستان ۹۷ هم با پخش رویداد مهم جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، توانستیم نظر بیننندگان را به برنامه‌های مختلف سیما جلب کنیم.

وی در ادامه با اشاره به جدول پخش ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۹۷ گفت: تابستان ۱۳۹۷ هم با پخش مجموعه تلویزیونی «پدر» موجی را در میان مخاطبان تلویزیون راه انداختیم. در پاییز ۱۳۹۷ هم موفقیت‌هایی را داشتیم؛ از جمله ساخت برنامه‌هایی در راستای شفافیت سازی درباره تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و نمایش راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی. در این فصل نیز سریال «بانوی عمارت» مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت.

میرباقری درباره تغییرات مدیریتی سازمان در بخش‌های مختلف گفت: از جمله اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۷ رقم خورد، توجه جدی شبکه‌های ملی به جوان گرایی بود؛ ما این امر را در سطح مدیران اصلی پیش گرفتیم و پس از آن، در حوزه‌های برنامه سازی و سردبیری برنامه‌ها تغییرات مدیریتی و جوان گرایی قابل اعتنایی را داشتیم.

جزییات پخش دورهمی و خندوانه در نوروز ۹۸

معاون سیما با اشاره به تولیدات رسانه ملی درباره ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، تشریح کرد: امسال در زمستان، بیشتر تمرکز ما به روی برنامه‌های ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی بود. صد‌ها برنامه را طراحی کردیم و توانستیم در ۴۰ قسمت دستاورد‌های انقلاب را تحت عنوان "اولین‌ها" به صورت موشن گرافی به مردم ارائه کنیم.

وی افزود: در بخش مستند نیز امسال، نسبت به سال گذشته پیشرفت داشتیم. مستحضر هستید که بیشتر جمعیت کشور ایران امروز، انقلاب و آن دوران را درک نکردند و خوشبختانه ما در سیما توانستیم آن دوران را در مستندات خود به تصویر بکشیم. همچنین، از جمله کار‌هایی که در این سال‌ها توانستیم انجام دهیم، آغاز پیش تولید سلمان فارسی بعد از ۲۰ سال و بعد سریال موسی بعد از ۱۰ سال بود. آخرین کاری هم که در سال ۱۳۹۷ طراحی کردیم، برگزاری جشنواره جام جم بود. بخش مردمی جشنواره را طراحی کردیم که مورد اقبال وسیع مردم قرار گرفت و البته حواشی هم داشت. در سالی که از نظر اقتصادی و معیشتی دچار تنش جدی بودیم، تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به خوبی در کنار مردم قرار گرفت.

نوروز امسال؛ عید در عید
میرباقری درباره ویژه برنامه‌های نوروز امسال گفت: آغاز سال ۹۸ همزمان با ماه رجب، روز پدر و تولد امام علی (ع) است و این را به فال نیک می‌گیریم. شب‌های اول نوروز با ایام اعتکاف همراه شده و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن داریم.

وی در خصوص برنامه‌های سال تحویل عنوان کرد: برخی از شبکه‌ها زودتر ویژه برنامه سال تحویل خود را آغاز می‌کنند. در نظر گرفته ایم که افراد مختلفی در برنامه‌ها به عنوان مهمان حضور پیدا کنند. همانند سال‌های گذشته میزبان هنرمندان و ورزشکاران در برنامه‌های مختلف هستیم؛ اما بیشترین مهمانان ما افراد با استعداد کشور خواهند بود. در برنامه عیدانه شبکه یک نیز میزبان افراد چهره مردمی هستیم.

پخش سه سریال تلویزیونی با رویکرد طنز در نوروز ۹۸
معاون سیما درباره سریال‌های نوروزی در شبکه‌های مختلف هم بیان کرد: برای نوروز شبکه‌های یک، دو و سه سریال نوروزی دارند؛ امسال سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی در ژانر طنز روی آنتن شبکه یک می‌رود. سریال شبکه سه هم «مر قانون» نام دارد. سریال شبکه دو هم قصه‌ای شیرین دارد؛ ملودرامی خانوادگی به نام «بر سر دوراهی». ما سال ۱۳۹۸ را با سریال‌های طنز آغاز می‌کنیم و امیدواریم که در تمام فصول سریال‌های طنز را داشته باشیم. ما با مهران مدیری، رضویان و دوستان دیگر صحبت کردیم؛ آن‌ها اعلام آمادگی کردند و با مدیران سیما فیلم در حال مذاکره برای تولید سریال طنز هستند. همچنین پخش سریال «عطسه» مهران مدیری برای شبکه پنج و مجموعه سرگرمی «بالشت‌ها» برای شبکه دو در نظر گرفته شده است. البته امیدواریم «کلاه قرمزی» هم برای نوروز امسال آماده شود.

پخش ۱۴۰ فیلم سینمایی در نوروز ۹۸
میرباقری در خصوص پخش فیلم‌های خارجی و ایرانی در نوروز ۹۸ عنوان کرد: امسال بخش عمده فیلم‌های سینمایی ایرانی را که تولید سال‌های ۹۶ و ۹۷ هستند، پخش خواهیم کرد. فیلم‌های خارجی هم از آمریکا، اروپایی و سینمای روسیه پخش می‌شوند. در کل ۱۴۰ فیلم سینمایی نوروز امسال روی آنتن می‌روند که ۱۲۳ مورد خارجی و ۱۷ مورد ایرانی هستند.

منتخبین عصر جدید مهمان عیدانه تحویل سال احسان علیخانی
معاون سیما در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اجرای مجریان سیما در برنامه‌های مختلف گفت: شبکه سه امسال برنامه نوروزی خود را به صورتی تدارک دیده که با منتخبین برنامه عصر جدید باشد. به همین دلیل امسال احسان علیخانی برای اجرای این برنامه انتخاب شده است. مجریان نمی‌توانند در چند شبکه برنامه اجرا کنند؛ البته گاهی تخلف‌هایی صورت می‌گیرد، ولی قرار اصلی بر این موضوع بوده است.

کلاه قرمزی جدید ساخته می‌شود
میرباقری درباره توافق برای پخش مجموعه «کلاه قرمزی» گفت: ما صحبت‌هایی را پیش از این داشتیم؛ اما به دلیل بیماری که برای دوستان ایجاد شده بود، تولید انجام نشد. تمام منابع مالی و تولید فراهم شده بود، حتی مذاکره هم کرده بودیم که تعداد قسمت‌های مجموعه کلاه قرمزی را به بیش از ۱۴ قسمت برسانیم و در دیگر ایام سال هم روی آنتن برود. امیدواریم امسال نیز مجموعه کلاه قرمزی روی آنتن نوروزی باشد. به هر حال، از ۶ ماه گذشته مذاکره‌ای برای تولید مجموعه جدید کلاه قرمزی داشته‌ایم و درباره مسائل و منابع مالی نیز صحبت شده است. امیدواریم به عید امسال برسد، وگرنه در اعیاد سال جدید از آن استفاده می‌کنیم. عوامل تولید «کلاه قرمزی» لوکیشن را انتخاب و قصه را هم نهایی کرده‌اند و فقط مانده کار تولید مقابل دوربین آغاز شود.

همه حواشی جشنواره جام جم امسال به روایت میرباقری
او در خصوص حواشی پیش آمده برای جام جم گفت: پنجمین جشنواره جام جم را به گونه‌ای طراحی کردیم که جامعیت بیشتری داشته باشیم و در این دوره شاهد افزایش کمیسیون‌ها در بخش‌های مختلف برنامه ترکیبی، فضای مجازی، چهل سالگی انقلاب و بخش دوبله هستیم.

وی در خصوص نحوه ارزیابی جشنواره جام جم افزود: یک ارزیابی ما عمومی و به صورت نظرسنجی مردمی است که همیشه در شبکه‌ها وجود دارد؛ اما در جشنواره جام جم ارزیابی خود را به صورت تخصصی هم ادامه دادیم. ارزیابی دوم ما با حضور داوران برای بخش‌های مختلف بود. در بخش ابتدایی اعلام کردیم که تمام تولیدات خود را به رای مردم می‌گذاریم و این یک بخش مکمل به حساب می‌آمد؛ در بخش دوم هم با حضور داوران و اساتید به نامزد‌های بخش‌های مختلف رای داده شد.

میرباقری درباره حاشیه دستکاری در آرای مردمی جشنواره جام جم بیان کرد: دولت مسئولیت ایجاد زیرساخت‌ها را دارد. ما مثل سنوات قبل با یکی از این شرکت‌ها وارد قرارداد شدیم. جمع‌آوری آرا اگر پیامکی بود، پیامک سریعاً بازخورد داشت و برای مردم پیامک می‌آمد که رای داده‌اند. نکته دیگر این بود که همه می‌توانستند ببینند رای‌ای که می‌دهند، چه تغییری در آرا به وجود می‌آورد. این سبکی بود که ما طراحی کردیم، اما همه در روز جمعه متوجه شدند اختلالی در آرا بوجود آمده است و خود ما آن را اعلام کردیم و از طریق فتا پرونده تشکیل دادیم.

معاون سیما ادامه داد: در این موضوع چند فرضیه وجود داشت. یک فرضیه این بود که اختلال صورت گرفته و دیگری این بود که به صورت واقعی آرا جا به جا شده است؛ برهمین اساس رای‌گیری متوقف شد.

میرباقری با تأکید بر وجود «قانون تجارت» در کشور گفت: دولت در اجرای این قانون ناظر است و اگر تخلفی صورت بگیرد براساس همین قانون باید آن را پیگیری کرد. پیش از این هم بانک مرکزی در این باره با وزارت ارتباطات این مطلب را مطرح کرده بود که «یو اس‌اس‌دی»‌ها مشکل دارند. بین آقایان جهرمی وزیر ارتباطات و، ولی الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی، بحث‌هایی در این باره طی سال گذشته درگرفته بود و جهرمی عنوان کرده بود آن‌ها کارشان را انجام دهند و صیانت می‌شوند.

وی افزود: ما نمی‌دانیم این تخلف در سطح وزارت ارتباطات بوده است یا خیر. یک متهم مشخص شده است که، چون اتهام وی ثابت نشده، نمی‌توانیم اعلام کنیم.

تولید هر دقیقه سریال فاخر تلویزیونی چقدر آب می‌خورد؟
میرباقری درباره تولید سریال‌های فاخر گفت: ساخت سریال‌های عمومی ما نرخ ثابتی مانند هر دقیقه ۴ تا ۵ میلیون دارند؛ اما هزینه ساخت سریال‌هایی مانند سلمان فارسی و حضرت موسی در دقیقه چندصد میلیون است. الان تولید این سریال‌ها برای ما چند صد هزار میلیارد تومان هزینه دارد. برای همین تصمیم گرفتیم با سرمایه‌گذاران جدی وارد مذاکره شویم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سریال‌های فاخر ما خواجه نصیر الدین طوسی است که بعد از مذاکرات، مانند حضرت موسی و سلمان وارد پیش تولید آن آغاز خواهد شد. مجموعه شهید باکری را هم در دست ساخت دادیم. یک سریال فاخر دیگری را هم در نظر داریم که از شهادت امام رضا (ع) تا زمان غیبت کبری را به تصویر می‌کشد. چند نهاد هم وارد کار شدند تا تولید مجموعه تلویزیونی صیاد شیرازی را برعهده گیرند.

شهاب حسینی نوروز امسال به تلویزیون می‌آید
میرباقری معاون سیما درباره حضور شهاب حسینی در یک برنامه نوروزی گفت: ما برای حضور آقای حسینی در تلویزیون پیشنهاد‌های مختلفی داشتیم؛ هنوز پیشنهاد ما به او برای اجرای یکی از برنامه‌های ترکیبی شبکه نسیم، روی میز مانده است. اما او به دلیل علاقه به فضای انیمیشن، دوست داشت پس از مدت‌ها با «شکرستان» و در نوروز امسال در قاب تلویزیون حاضر شود.

وی در ادامه درباره راه‌اندازی شبکه‌های مجازی در تلویزیون گفت: عنوان شبکه‌های مجازی در تلویزیون را خودم در ادبیات سیما آوردم؛ به این شکل که اگر فیلمی در شبکه نمایش پخش شود، پس از آن دوباره در دیگر شبکه‌ها هم پخش شود و مردم بتوانند دوباره آن را تماشا کنند.

پخش دورهمی و خندوانه در نورز امسال از شبکه نسیم
میرباقری معاون سیما درباره پخش دورهمی و خندوانه در نوروز و سال جدید گفت: نوروز امسال، پنج روز در هفته «خندوانه» رامبد جوان و دو روز در هفته «دورهمی» مهران مدیری روی آنتن می‌رود. در کل پخش سری جدید دورهمی تا رمضان ۹۸ ادامه دارد و برنامه «خندوانه» هم پس از ایام محرم و صفر روی آنتن خواهد رفت.

آخرین تصمیمات برای ساخت «پایتخت» ویژه نوروز از زبان معاون سیما
میرباقری در نشست خبری امروز درباره آخرین تصمیمات برای ساخت فیلم ویژه پایتخت برای نوروز امسال گفت: قرار بود اپیزود عیدانه و نوروزی پایتخت امسال روی آنتن برود؛ اما با درگذشت خشایار الوند نویسنده سریال، عوامل اعلام کردند که حال روحیشان خوب نیست و قصه هم کامل نیست.

وی افزود: البته تیم پایتخت همچنان تعهدی برای ساخت یک فیلم تلویزیونی دارند؛ با این حال یکی دیگر از پیشنهادات آن‌ها هم این است که قصه از حالت نوروزی خارج شود و یک مجموعه چهار قسمتی برای عید فطر ۹۸ ساخته شود. در حال حاضر برای سریال «پایتخت» نوروز ۹۹ نیز در حال مذاکره با عوامل پایتخت هستیم.

سریال کمال تبریزی سطح کیفی لازم را نداشت و به بازبینی رفت
وی درباره تعطیلی ساخت سریال «کمال تبریزی» نیز گفت: ما پس از تولید ۳ قسمت از الف. ویژه آن را بررسی کردیم و متوجه شدیم سطح کیفی لازم را ندارد و بنا بر بازبینی و تغییر کیفیت شد.

میرباقری در ادامه درباره دعوت از مهمانان در برنامه سال تحویل و برخی حاشیه‌های برنامه زنده گفت: برخی از مهمانان احساس وظیفه می‌کنند که مطلبی را بیان کنند؛ این نوع اتفاقات را نمی‌توان به صفر رساند و بخشی از آن به مدیریت مهمان یا کارشناس برنامه بازمی‌گردد.

طراحی ۲۷ انیمیشن تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان
وی درباره تولیدات سیما در حوزه کودک و نوجوان هم در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد: در رابطه با حوزه کودکان و نوجوان، ۱۲ برنامه ویژه در نظر گرفتیم که به غیر از آنتن شبکه‌های پویا و نهال است. در مجموع ۲۷ انیمیشن طراحی شده که ۱۶ انیمیشن آن تولید مرکز صباست و مابقی به مربوط به شبکه‌های دیگر خواهد بود.

میرباقری همچنین، در خصوص نشست صمیمانه هنرمندان سیما با مقام معظم رهبری گفت: در سال ۹۷ نویسندگان، تهیه کنندگان و کارگردانان دیداری با مقام معظم رهبری داشتند. بعد از آن دیدار، صدا و سیما با ۲۰۰ نفر از عوامل تهیه کننده، نویسنده و کارگردان نشست تخصصی برگزار کرد و موضوعات و منویات رهبر انقلاب را با آن‌ها در میان گذاشت.

وی تاکید کرد: ما برای ساخت یک سریال حدود یک سال زمان نیاز داریم؛ اگر بخواهیم متناسب با منویات رهبری سریال بسازیم باید در سال آینده زمان بیشتری را به این امر اختصاص دهیم. به همین خاطر شبکه‌ها و سیما فیلم درگیر این موضوع هستند و برای پاییز سال آینده با توجه بیشتر سریال تولید می‌کنند.

معاون سیما درباره حضور سرمایه گذاران در برنامه‌های تلویزیونی، گفت: متاسفانه حمایت‌های دولت از لحاظ بودجه‌ای بسیار ضعیف است؛ مقرر کردند که ما نیمی از بودجه خود را از غیر به دست آوریم. اگر حداقل منابع مالی که سازمان نیاز دارد، به ما اختصاص نگیرد، مداخله کنندگان غیر حرفه‌ای وارد می‌شوند و به کیفیت برنامه‌های ما ضرر می‌خورد. اگر دولت و مجلس در کنار ما باشند، می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

میرباقری در پایان درباره بحث جوان‌گرایی اظهار کرد: این اصلی است که مقام معظم رهبری بیان کردند؛ شما دوستان خبرنگار هم باید مطالبه گری داشته باشید. مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند که ایران پس از این چهل سال وارد عرصه‌ای جوان می‌شود. در ۱۰ سال آینده این جوانان هستند که باید تمامی کار‌های کشور را پیش ببرند. همه حوزه‌ها باید این فرمایشات را جلو ببرند.

باشگاه خبرنگاران جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار