خبر خوش وزیر برای معلمان حق‌التدریس
کد خبر: ۱۳۸۷۱۷
تاریخ انتشار: 2019 March 10    -    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

وزیر آموزش و پرورش از تدوین آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در مرحله هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی است و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

اولین همایش ملی تبیین ویژه مدارس (بوم) در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: آموزش مهارت در دوره آموزش و پرورش با مسائل و مشکلات عدیده‌ای مواجه است، اما با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی از آموزش مهارت در دوره آموزش و پرورش عمومی است که بچه‌ها انس و الفت با کار‌های یدی و مشاغلی که در جامعه وجود دارد، پیدا کنند و این نگرانی از دل‌شان خارج شود که تنها امید دانشگاه نیست و هدف مستتاری هم این آموزش دارد که وقتی بچه‌ها با مهارت‌ها آشنا شوند شور و اشتیاق برای یادگیری افزایش می‌یابد که مدرسه به محیطی شاد و با نشاط تبدیل شود که امیدواریم با روش‌هایی که پیش گرفته‌ایم تحت عنوان ایران مهارت و بوم در این مسیر حرکت کنیم.

بطحایی از تدوین آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس خبر داد و گفت: مجلس قانونی را به تصویب رساند که نحوه استخدام نیرو‌های حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی را روشن کرده بود؛ در آن قانون مشخص شده بود که آیین‌نامه‌ای به صورت مشترک با همکاری سازمان اداری و استخدامی و آموزش و پرورش تدوین شود و با نظارت ۲ نماینده مجلس باشد که این آیین‌نامه در مرحله هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی است و به‌زودی و طی روز‌های آینده ابلاغ می‌شود.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که آیا تکلیف تمام حق‌التدریس‌ها در سال آینده مشخص می‌شود، افزود: بر اساس مفاد قانون، این نیرو‌ها در ۲،۳ بخش تقسیم شدند که برخی باید آزمون ورودی بدهند و دوره آموزشی یکساله را بگذارند و و بسته به گروه‌های مخاطب، عمل خواهد شد و از بلاتکلیفی با ابلاغ آیین‌نامه در خواهند آمد.

وی درباره آموزش ادبیات قومی و محلی در آموزش و پرورش اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی، آموزش ادبیات قومی و محلی می‌تواند در کنار تدریس سایر درس‌ها که به زبان فارسی صورت می‌گیرد، انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با موافقت ریاست جمهوری پیشنهادی را تهیه کردیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستادیم که امیدواریم در دستور کار قرار گیرد و به بتوانیم به صورت آزمایشی در برخی مدارس اجرا کنیم و به تدریج بتوانیم پایه گذاری درستی برای این مهم داشته باشیم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و از خانواده‌ها می‌خواهیم که مراقبت کنند که بچه‌ها در آموزش و پرورش به ویژه در دوره ابتدایی تسلط کافی به زبان فارسی داشته باشند.

بطحایی درباره آموزش زبان‌های خارجی به دانش‌آموزان گفت: ما مشکلی برای آموزش زبان خارجی نداریم بلکه استقبال بچه‌ها صرفا از زبان انگلیسی است.

وی افزود: کاش یک روز بشود که زبان‌هایی غیر از انگلیسی در دستور کار قرار دهیم و اتکا بر سایر زبان‌ها باشد و امیدواریم دانش‌آموزان علاقه‌مند به سایر زبان‌ها شوند

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها و نیر‌های خرید خدمات گفت: شرمنده حق التدریس‌ها و نیرو‌های خرید خدمات هستین امیدواریم تا پایان سال بخشی از حق الزحمه آن‌ها پرداخت شود؛ البته رقم متناسب با مقدورات خزانه تخصیص دهد

وی در خصوص آخرین روز آموزش در سال جاری اظهار کرد: بخشنامه شده است تا مدارس آخرین روز سال جاری کارشان را ادامه دهند برخی والدین سفر‌ها را زودتر هماهنگ می‌کنند و نیمی از دانش آموزان به مدرسه نمی‌آیند و در نتیجه معلم وقتی کلاس به حدنصاب نمی‌رسد نمی‌تواند درس دهد؛ از خانواده‌ها می‌خواهیم بچه‌ها تا آخرین روز مدرسه سرکلاس بروند.

وی درباره تدریس والدین در مدارس گفت:تدریس والدین در مدارس تخلف است و این کار درست نیست انجمن اولیا و مربیان گزارش دهند و تخلف آشکار است.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار