شیوه نگهداری درست از ماهی‌های قرمز عید
کد خبر: ۱۳۸۶۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 10    -    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰

یکی از کار‌هایی که با نزدیک شدن نوروز برای خانواده‌ها، مخصوصاً کودکان جذابیت‌های زیادی دارد، چیدن سفره هفت سین و درکنار آن خرید ماهی قرمز عید است که علاوه بر هزینه‌هایی که ایجاد می‌کند، البته نکاتی را باید در خصوص آن دانست.

 نوروز هر سال با خود رسم و رسوماتی را به همراه می‌آورد. یکی از این سنت‌ها خریدن ماهی قرمز برای سفره هفت سین است. ماهی قرمز در یک تنگ بلوری نماد زایش، تازگی و تکاپو می‌باشد و رنگ سرخش و زلال آبی که در آن غوطه ور است پیام آور کمال جویی انسان است. ماهی کوچک عید بسیار مورد علاقه کودکان است و در صورت مراقبت مناسب می‌تواند تا چند سال نیز در کنار ما منزل زندگی کند. در حالی که طول عمر ماهی قرمز بین ۲۵ تا ۴۰ سال گزارش شده، اما متاسفانه به خاطر قیمت ارزان آن، توجه لازم به آن نمی‌شود و در شرایط نامناسب نگهداری می‌گردد و معمولا این حیوانات چند روز یا چند هفته بیشتر عمر نمی‌کنند.

ماهی‌های کوچک به دلیل اینکه در فضای داخلی خانه‌ها و در تنگ‌های کوچک نگهداری می‌شوند، نمی‌توانند رشد کنند و به دلیل تولید فراوان فضولات این فضای کوچک را نیز آلوده کرده و این مساله سبب مرگ ماهی‌ها خواهد شد. یعنی کوچک بودن تنگ ماهی و تغییر دیر به دیر آب ماهی‌ها علت مرگ ماهی‌ها خواهد شد.

هزینه خرید و مرگ ماهی‌ها در ایران

طبق آخرین برآورد‌ها حدود ۱۲۰ میلیون قطعه ماهی کوچک عید طی ۱۵ روز آخر سال خرید و فروش می‌شود. اگر میانگین قیمت هر قطعه از این ماهی‌ها را ۵۰۰۰ تومان در نظر بگیریم. میزان پولی که در این باره جابجا خواهد شد، حدود ۶۰۰میلیارد تومان خواهد بود. در جدول زیر قیمت تقریبی انواع ماهی عید که از بازار استخراج شده است را ملاحظه می‌کنید.

ماهی قرمز عید چقدر آب می‌خورد؟

شیوه نگهداری درست از ماهی‌های قرمز عید

اگر بخواهیم به موضوع، صرفا نگاه اقتصادی داشته باشیم، با پولی که برای خرید این ماهی‌ها دست به دست می‌شود، می‌شود مشکلات زیادی را حل کرد؛ اما حتی اگر به این ماهی‌ها فقط به‌عنوان ابزاری برای نشاط خانواده‌ها هم نگاه کنیم، باز هم طی تقریباً دو ماه، این هزینه بالا صرفا به دلیل نگهداری نادرست و رسیدگی نکردن به این ماهی‌ها از بین می‌رود.

با چند دستور ساده می‌توان عمر این ماهی‌ها را افزایش داد و از این طریق خوشی‌های کوچک کودکان را نیز برای چندین ماه حفظ کرد.

۱- به دلیل محیط کوچکی که این ماهی‌ها را در آن نگهداری می‌کنید، تا جایی که می‌توانید به این ماهی‌ها و آب آن‌ها دست نزنید تا آلوده نشود.

۲- کلر موجود در آب لوله‌کشی شهری می‌تواند سبب کشته شدن ماهی قرمز شود؛ پس قبل از تعویض آب تنگ، حتماً اجازه دهید یک شبانه‌روز آب در ظرفی بماند تا تمام کلر آن خارج شود.

۳- هنگام تعویض آب تنگ، از تغییر کامل آن خودداری کنید و سعی کنید به ماهی شوک وارد نشود؛، زیرا یکی از اصلی‌ترین علل مرگ ماهی‌ها استرسی است که به این موجود کوچک هنگام تغییر آب وارد می‌شود.

۴- اجازه ندهید آب ماهی گرم و یا از اکسیژن خالی شود؛ توجه کنید بالا آمدن ماهی به سطح آب به دلیل کمبود اکسیژن است. البته از قرار دادن ماهی در یخچال نیز خودداری کنید.

۵- بزرگ‌ترین تنگ ماهی و ظرف شیشه‌ای ممکن را برای نگهداری ماهی قرمز تهیه کنید.

مجله فارس پلاس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
1
امارهايي كه داده ميشه رو خداييش يه كمي دقت كنيم چرا اينقدر سطحي به همه چيز نگاه ميكنيم
كشور هشتاد و سه مليون (البته حدوداً)جمعيت داره با اين همه مجرد و كسايي كه وضع مالي درست حسابي ندارن كه ماهي قرمز بحرن ودهها مسئله ديگه چطور تو پانزده روز اخر سال ١٢٠ مليون ماهي فروش ميره؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار