هفت حقیقت جالب درباره چانه
کد خبر: ۱۳۸۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 09    -    ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
بسیاری از فرهنگ ها مفاهیم مختلفی را درباره داشتن شکاف چانه ذکر کرده اند. اغلب این امر با شانس آوردن در عشق و رابطه پیوند خورده و در خیلی از فرهنگ ها بر این باورند که کسی که چانه اش شکاف یا حفره دارد، در عشق و روابطش خوش شانس تر است و افراد زیادی جذب او می شوند.

هفت حقیقت جالب درباره چانه

هفت حقیقت جالب درباره چانهاختصاصی «تابناک باتو»؛ بدن انسان واقعا شگفت انگیز است. هر یک از ما، بدن خود را بیشتر می شناسیم و اطلاعات زیادی درباره آن داریم، اما با وجود این، ما همه چیز را در مورد بدن خود نمی دانیم؛ از جمله ویژگی های برخی از اجزای بدن، کارکردها، جزئیات پنهان و... در این گزارش دانستنی های جالبی را درباره چانه خواهید خواند.

۱. کاهش فشار بر فک

چانه از فک در برابر فشار استثنائی محافظت می کند. این فشار به دلیل ساختار دهان است که ما را قادر می سازد تا صحبت کنیم. این ویژگی چانه نتیجه پژوهشی است که در سال 2007 میلادی انجام و در مجله فرضیه های علمی به نام Medical Hypotheses منتشر شد.

هفت حقیقت جالب درباره چانه

چانه مقداری از فشار توده عضلانی را که مسئول جویدن، صحبت کردن و سخن گفتن است، تحمل می کند. همین دلیل کافی است که دوست بداریم تا چانه ای قوی تر داشته باشیم.

۲. چانه و توانایی جویدن

فرانسسیسکو گارگانو، جراح زیبایی انجمن پزشکی ایالات متحده آمریکا در مرکز عمل های جراحی نیوجرسی می گوید: تعداد زیادی از عضلات در چانه قرار گرفته، همانطور که چانه جزئی از سطح اکلوزال Occlusal Plane است؛ اکلوزال سطحی از دندان هاست که با آن غذاها را می جویم. زمانی که دندان های فک بالا و پایین را روی هم می گذاریم در واقع سطح اکلوزال دندان های بالا و پایین روی یکدیگر قرار می گیرند.

هفت حقیقت جالب درباره چانه

چانه فک را دربرابر فشار ناشی از مکانیسم جویدن حمایت می کند، زیرا جویدن فشار زیادی ایجاد می کند.

۳. چانه معیاری برای انتخاب شریک زندگی در گذشته

نسل های پیشین انسان، چانه را معیار انتخاب شریک زندگی خود قرار می دادند. چانه های بلند، مربعی شکل با قاعده ای مسطح نشانه جذابیت مردان و چانه های گِرد و کوچک نمادی از زیبایی زنان بود. گزارش پزشکی سال 2010 میلادی که در مجله انتروپولوژی و فیزیولوژی چاپ شد می نویسد: چانه خواه نشانه ای از جذابیّت باشد یا نه، هیچ اختلاف کارکردی بین چانه زن و مرد وجود ندارد و در هر دو جنس یک کارکرد را داراست.

هفت حقیقت جالب درباره چانه

۴. دانشمندان و پژوهشگران درباره هدف چانه اتفاق نظر ندارند

با وجود اینکه پژوهشگران سعی کرده اند تا فواید وجود چانه را برشمرند، دلیل واضح و قانع کننده ای در مورد چانه وجود ندارد و اساساً دقیق نمی دانیم چرا چانه داریم! برخی از دلایل وجود چانه عبارت است از: کمک به ما برای صحبت کردن، محافظت از فک در برابر فشارهای جویدن، یک عضو برای جذب شریک زندگی و یا هر سه دلیل قبلی با هم. هنوز پژوهش ها درباره هدف اصلی وجود چانه در انسانها ادامه دارد. برخی از پژوهشگران نیز دلایل سابق را مورد نقد قرار داده اند.

۵. انسانها تنها موجوداتی که چانه دارند

در حالی که بشر در برخی امور با حیوانات دیگر مشترک است، در عین حال چانه از این امر مستثناست. البته فیل ها از جمله موجوداتی هستند که عضوی شبیه به چانه دارند، لب های پایینی فیل ها به دلیل نداشتن دندان های پایینی شبیه چانه به نظر می رسد. اما چانه فیل شبیه چانه انسانها نیست. چانه انسان ها، چانه های حقیقی است و یکی از ویژگی های فیزیولوژیکی است که آنها را از سایر موجودات متمایز می کند.

هفت حقیقت جالب درباره چانه

۶. رابطه شکاف چانه و خوش شانسی!

بسیاری از فرهنگ ها مفاهیم مختلفی را درباره داشتن شکاف چانه ذکر کرده اند. اغلب این امر با شانس آوردن در عشق و رابطه پیوند خورده و در خیلی از فرهنگ ها بر این باورند که کسی که چانه اش شکاف یا حفره دارد، در عشق و روابطش خوش شانس تر است و افراد زیادی جذب او می شوند. اما همه چیز در خوش شانسی خلاصه نمی شود و شکاف چانه نتیجه عدم همجوشی کامل دو استخوان فک پیش از تولّد است. شکل های مختلفی از شکاف و حفره چانه وجود دارد. از جمله شکاف عمودی، شکاف شبیه به Y و حفره های گِرد در چانه.

هفت حقیقت جالب درباره چانه

۷. صورت ما نسبت به اجدادمان کوچکتر شده اما چانه مان بزرگتر شده است!

تکامل انسان که شامل انسان های مدرن، نئاندرتال ها و سایر اجداد نوع بشر می باشد با کوچکتر شدن صورت همراه بوده است. این کاهش اندازه صورت در انسان های مدرن به بیشترین اندازه خود رسیده است. در میان اجزای مختلف صورت انسان مدرن، رشد فک پایین بعد از همه اجزای صورت متوقف می شود. به همین دلیل نسبت به سایر اجزای صورت برجسته تر دیده می شود. در حقیقت چانه برجسته نتیجه ثانویه کوچکتر شدن صورت انسان است.

هفت حقیقت جالب درباره چانه

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
0
کی گفته فقط انسانها چانه دارند. شامپانزه ها و گوریلها هم چانه دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار