خطرناک‌ترین مسائل مالی و دعوا‌ها در زندگی مشترک
کد خبر: ۱۳۸۰۳۶
تاریخ انتشار: 2019 March 03    -    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
وقتی زن و شوهر هر دو کار می کنند و در موضوعات مالی باهم به توافق نمی‌رسند تقسیم هزینه‌های جاری زندگی، پرداخت قبض‌ها و پس انداز عادلانه درآمدهای شخصی کار عاقلانه و مطلوبی است. به نظر نمی‌رسد هیچ ایرادی در این تصمیم وجود داشته باشد اما معمولا این تصمیم درست اجرا نمی‌شود. یکی از زن و شوهر و معمولا زنان شاغل با رضایت قلبی ...

خطرناک ترین مسائل مالی در زندگی مشترک و عامل دعوای همسران

خطرناک ترین مسائل مالی در زندگی مشترک و عامل دعوای همسران «تابناک باتو» ـ مسائل مالی در زندگی زناشویی، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در نوع رابطه است و می تواند به راحتی یک زندگی را به پایان برساند.

کشنده ترین مسائل مالی در زندگی مشترک

جر و بحث درباره ی مسائل مالی در زندگی مشترک یکی از اختلافات بسیاری از روابط زناشویی است. دعوای زن و شوهری بیشتر از هر موضوع دیگری بر سر مشکلات مالی است. قبل از اینکه شما تلاش کنید به همسرتان بفهمانید چقدر برای بالا بردن درآمد و رفاه خانواده تلاش می‌کنید دعوا و درگیری‌ها با یک تلنگر ساده شروع می‌شوند.

خطرناک ترین مسائل مالی در زندگی مشترک و عامل دعوای همسران

مهمترین مسائل مالی در زندگی مشترک

1 ـ من، تو، ما

وقتی زن و شوهر هر دو کار می کنند و در موضوعات مالی باهم به توافق نمی‌رسند تقسیم هزینه‌های جاری زندگی، پرداخت قبض‌ها و پس انداز عادلانه درآمدهای شخصی کار عاقلانه و مطلوبی است. به نظر نمی‌رسد هیچ ایرادی در این تصمیم وجود داشته باشد اما معمولا این تصمیم درست اجرا نمی‌شود. یکی از زن و شوهر و معمولا زنان شاغل با رضایت قلبی در این هزینه‌ها شراکت نمی‌کنند و یا با گلایه و پرداختن به این موضوع که «منم دارم هزینه‌های این زندگی رو می‌پردازم» ارزش مفهوم رابطه و ازدواج را پایین می‌آورند.

اگر واقعا به این توافق رسیده اید که هردوی شما برای پرداخت هزینه‌های یک زندگی مشترک مسئول هستید بدون هیچ چشم داشت یا انتظاری و این ادعا که پرداخت هزینه‌ها از جانب شما یک لطف است این تعهد مالی را ادامه بدهید.

۲ـ وام روی وام

از وام برای مدرسه غیر دولتی، وام ماشین، وام برای خریدن خانه، وام برای ازدواج، وام برای کمک هزینه زندگی و تعمیر خانه همگی هزینه‌های تحمیلی به اقتصاد و درآمد خانواده هستند. اگر یکی از شما مخالف گرفتن این نوع وام‌ها هستید و همسرتان به امید پیشرفت به این وام دل خوش کرده است بدون شک دچار مشکل اساسی خواهید شد.

اگر هر دو کار کنید ممکن است نخواهید در پرداخت وام‌ها به همسرتان کمک کنید و او مجبور باشد همه پرداخت‌ها را به عهده بگیرد و اگر به هر دلیلی یکی از وام‌ها را شما پرداخت کردید بارها و بارا به همسرتان یادآوری کردید که وام سنگین خرید خانه را شما پرداخت کرده اید در حالی که آن را وظیفه خودتان نمی‌دانسته اید.

خطرناک ترین مسائل مالی در زندگی مشترک و عامل دعوای همسران

۳ـ خرج‌های شخصی

خرج‌های شخصی یکی از درگیری‌ها و اختلافات زن و شوهرهاست. هرکدام از شما چقدر از درآمد زندگی سهم دارید؟نیازهای شخصی تان را با توجه به درآمد چگونه باید هزینه کنید؟ شما و همسرتان باید بدانید چه حقی از درآمد و خرج‌های شخصی تان دارید و تا چه اندازه آزادی عمل برای پرداختن به علاقه و خواسته‌های مادی تان دارید. در این باره باید آشکار و مشخص حرف بزنید و بر طبق یک الگوی توافقی پیش بروید وگرنه مشکلات بسیار بیشتر و پیچیده تر می‌شوند.

۴ـ رئیس بزرگ

وقتی یکی از زن وشوهر کار می‌کند، زن خانه دار است یا شوهر بی کار شده است و هزینه‌ها روی دوش زن خانه است و یا یکی از همسران درآمد بسیار بیشتری دارد احساس برتری و قدرت در کسی که کار بیشتر می‌کند یا درآمد بیشتری دارد عامدانه یا ناخودآگاه پیش می‌آید. کسی که در آمد دارد فرمان‌ها را صادر می‌کند. او تلاش می‌کند تا هزینه‌ها و مخارج زندگی را تعیین کند و با الگوی خودش پیش برود. احساس مالکیت و ریاست در یک رابطه دوستانه و صمیمی و در جایی که همدلی و اشتراک در رابطه تعریف شده اند همه چیز را خراب می‌کند. یادتان باشد شاید همسرتان هوش اقتصادی و مدیریت اقتصادی بهتری داشته باشد. نحوه هزینه کردن درآمد‌ها هیچ ربطی به این ندارد که چه کسی کار می‌کند.

خطرناک ترین مسائل مالی در زندگی مشترک و عامل دعوای همسران

۵ـ بچه‌ها و هزینه ها

چه بچه داشته باشید یا نداشته باشید این پرسش مطرح است. تصمیم به بارداری و پرداخت هزینه‌های جاری کودک می‌تواند مساله اختلاف شما با همسرتان باشد. بچه، لباس و تغذیه و خانه مناسب و سرگرمی و آموزش و رفاه می‌خواهد. اختلاف شما و همسرتان بر سر اولویت‌ها و نیازهای کودک و میزان رفاه و تامین خواسته‌های مادی کودک دردسر و جروبحث تازه دیگری خواهد بود.

اگر چند دقیقه پس از بحث دوباره بخواهید در مورد آن با هم حرف بزنید ایرادی ندارد. اما اگر چند روز پس از آن دوباره این مساله باز شود و بخواهید صحبت کنید، چندان جالب نیست. اگر در دعوایی خود را مقصر می دانید، نزد همسرتان بروید و از او عذرخواهی کنید. اگر حرفی زده اید که او را ناراحت کرده است، آن را تصحیح کنید.

خطرناک ترین مسائل مالی در زندگی مشترک

اینکه زن و شوهر با یکدیگر بحث و دعوا کنند بسیار عادی است. آنها دو انسان مجزا با طرز فکرهای متفاوت هستند. کاملا طبیعی است که در مواردی با هم اختلاف نظر داشته باشند و حتی به واسطه این اختلاف نظر با یکدیگر بحثشان نیز بشود. اما برخی از اشتباهات مخرب پس از این دعواها روی می دهند. زن و شوهرها پس از بحث با هم کارهای اشتباهی را انجام می دهند که به تثبیت و طولانی تر شدن ناراحتی بسیار کمک می کند. ما در این مطلب ۱۰ مورد از این اشتباهات را یادآور شده ایم که توصیه اکید داریم آنها را ترک کنید و دیگر تکرار نکنید.

با هم سرد رفتار نکنید

پس از بحث و دعوا اصولا دو طرف حوصله حرف زدن با هم را ندارند. اما اگر پس از گذشت زمان، هنگامی که هر دو آرام تر بودید و همسرتان نزد شما آمد و به هر بهانه ای می خواست با شما حرف بزند، از پاسخ دادن به او امتناع نکنید. بدترین کار ممکن در این شرایط این است که سکوت اختیار کنید و به اصطلاح قیافه بگیرید. کارشناسان روابط زناشویی می گویند: با پاسخ ندادن به طرف مقابل، این حس را به او می دهید که در حال تنبیه کردن او هستید و این باعث می شود تا او نتواند حرف هایش را راحت تر با شما در میان بگذارد.

خطرناک ترین مسائل مالی در زندگی مشترک و عامل دعوای همسران

رفتارهای اشتباه زن و شوهرها بعد از دعوا

جمله های او را به خاطر نسپارید

حتما شنیده اید که می گویند: «در دعوا حلوا خیرات نمی کنند!» دقیقا هم همین طور است. جملات یا واژه هایی که هنگام دعوا از دهان همسر خود می شنوید را نادیده بگیرید. به آنها اهمیت ندهید و بگذارید همان جا وسط دعوا خاک شوند. بار سنگین آنها را به دوش نکشید. بدون شک هنگام دعوا دو طرف قربان صدقه هم نمی روند و واژه های ناامیدکننده به کار می برند. اما هوشمندانه ترین کار این است هر زمان حرف های ناراحت کننده او به ذهنتان رسید، یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید فکر خود را با مسائل مثبت پر کنید. دوره این جملات چیزی جز درد و ناراحتی در پی ندارد.

هنگامی که او ناراحت است به او نگویید: «ببخشید»

وقتی در اوج بحث و دعوا هستید گفتن خشک و خالی «ببخشید» دردی را دوا نمی کند. باید سعی کنید پس از اینکه اوضاع بهتر شد، نزد او بروید و عذرخواهی کنید و سوءتفاهم پیش آمده را برایش توضیح دهید. یا بگویید چه شد که آن کار را انجام داده اید یا آن حرف را گفته اید. عذرخواهی کردن بدون پشیمانی واقعی و بدون توضیح چندان قابل قبول نیست. باید سعی کنید اشتباه خود را تکرار نکنید و این اطمینان را نیز به طرف مقابل بدهید.

بحث را دوباره باز نکنید

اگر چند دقیقه پس از بحث دوباره بخواهید در مورد آن با هم حرف بزنید ایرادی ندارد. اما اگر چند روز پس از آن دوباره این مساله باز شود و بخواهید صحبت کنید، چندان جالب نیست. اگر در دعوایی خود را مقصر می دانید، نزد همسرتان بروید و از او عذرخواهی کنید. اگر حرفی زده اید که او را ناراحت کرده است، آن را تصحیح کنید.

عصر ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار