گیاهی که می‌آموزد و به یاد می‌آورد
کد خبر: ۱۳۷۸۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 01    -    ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
زیست شناسان استرالیایی و ایتالیایی با استفاده از همان چهارچوب تجربی که معمولاً برای تشخیص واکنش حیوانات استفاده می‌کنند، دریافته اند که گیاه میموسا پودیکا Mimosa Pudica مانند حیوانات قدرت یادگیری و به یادآوری دارد. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد تجربه به گیاهان می‌آموزد برای بقا و زنده ماندن باید جزییات را به یاد نگه دارند.

گیاهی که می آموزد و به یاد می آورد

اختصاصی «تابناک باتو»؛ گیاه میموسا (Mimosa) حافظه بلند مدت و قدرت یادگیری دارد. این چیزی است که زیست شناسان می گویند.

زیست شناسان استرالیایی و ایتالیایی با استفاده از همان چهارچوب تجربی که معمولاً برای تشخیص واکنش حیوانات استفاده می کنند، دریافته اند که گیاه میموسا پودیکا Mimosa Pudica مانند حیوانات قدرت یادگیری و به یادآوری دارد. تحقیقات آنها نشان می دهد تجربه به گیاهان می آموزد برای بقا و زنده ماندن باید جزییات را به یاد نگه دارند.

گیاهی که می آموزد و به یاد می آورد

گیاه میموسا پودیکا با نام های گیاه حساس یا گیاه به من دست نزن touch-me-not شناخته می شود و در آمریکای جنوبی و آمریکای میانه بسیار به چشم می خورد.

خانم دکتر گاگلیانو از دانشگاه غرب استرالیا و همکارانش به آزمایشی تجربی شبیه به آنچه برای حیوانات انجام می دهند، پرداختند و گیاه میموسا را در دو محیط کم نور و پر نور قرار دادند تا حافظه کوتاه مدت و بلند مدت آن را در معرض آزمایش های خود قرار دهند. در طول آزمایش با دستگاه مخصوصی روی آن قطرات آب می پاشیدند.

گیاهی که می آموزد و به یاد می آورد

دانشمندان دریافتند این گیاه وقتی یادگرفت که قطرات آب به او آسیبی نمی رساند، بستن برگ هایش را متوقف کرد. گیاه میموسا در طول حیاتش یاد می گیرد که قطرات آب برایش خطرناک نیست و تا چند هفته این نکته را در خاطر نگه می دارد.

گیاهی که می آموزد و به یاد می آورد

گیاهان نیز مانند حیوانات در طول چند ثانیه می توانند رفتارهایی را کسب کنند، و اگر در محیط مناسب خود قرار گیرند قدرت یادگیری سریع تری هم نسبت به حیوانات خواهند داشت. این گیاهان به شکل قابل ملاحظه ای می توانند آنچه در چند هفته آموخته اند را به یاد بیاورند حتی پس از تغییر شرایط محیطی شان.

گیاهی که می آموزد و به یاد می آورد

گیاهان حساس، مغز یا بافت عصبی ندارند، بلکه سلولهای آنها دارای شبکه پیچیده ای از کلسیم ـ شبیه آنچه در حیوانات وجود دارد ـ هستند. این آزمایش می تواند مرزها و فاصله بین گیاهان و حیوانات را دچار تحول کند.

گیاهی که می آموزد و به یاد می آورد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
0
4
گاگولیانو؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
3
3
سبحان الله. ابن تحقیقات را در کنار پژوهش های ایموتو که اثبات کرد آب هم شعور دارد قرار دهید به این نکته پی می برید که یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض یعنی این که آسمان ها و زمین از روی شعور تسبیح گوی خدای متعال اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار