فخری ممتاز: از نیروهای طالبان هم دعوت می‌کنیم باهم یوگا تمرین کنیم
کد خبر: ۱۳۷۵۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 February 26    -    ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
او می‌گوید در کمال خوشحالی او تا حالا چندین مرد هم سراغ او آمدند و پرسیدند که آیا می‌توانند در کلاس‌های یوگای او شرکت کنند. خوشحال نیست که ناچار است به آن‌ها جواب رد بدهد و تأکید کند که باشگاه یوگای کوچک او فقط ویژه‌ی زنان است و محلی که زنان دمی آرامش را بچشند. اما امیدوار است که...

​​اولین باشگاه یوگا در کابل: در جست‌وجوی جرعه‌ای آرامش

 ​​اولین باشگاه یوگا در کابل: در جست‌وجوی جرعه‌ای آرامش«تابناک باتو» ـ وقتی در سال ۱۹۹۶ تانک‌های طالبان وارد کابل و دوران تازه‌ای از کابوس افغانستان شروع شد، فخریه ممتاز هم مثل خیلی از شهروندان افغانستان مجبور به ترک شهر و خانه‌ی خود شد. فخریه به همراه خانواده‌اش به پاکستان رفته و پناهجو شدند. او پیش از آن ژیمناستیک کار بود و در خانه‌ای بزرگ شده بود که همه اهل ورزش بودند. در آلبوم عکس‌های خانوادگی‌شان، عکسی از او هست که در ۳ سالگی، حرکات یوگا را انجام می‌دهد.

در سال‌های بعد از حمله‌ی نظامی آمریکا و متحدان‌اش به افغانستان و سقوط طالبان، فخریه هم مثل بسیاری از شهروندان افغانستان به کشورش بازگشت. فخریه که از سال‌ها قبل به دنبال یوگای حرفه‌ای هم رفته بود، تصمیم گرفت به زنان افغانستان، یوگا یاد دهد: «تک تک شهروندان این کشور دنبال جرعه‌ای امنیت و آرامش روان‌اند. اما واقعیت این است که تا وقتی با خودت و درونیات خود به صلح نرسی، به آرامش واقعی نخواهی رسید. یوگا فقط برای سلامت اندام و بدن مفید نیست، مهم‌تر از آن برای سلامت و آرامش روان کمک است و مرهم. من دلم می‌خواست این مرهم را به زنان دیگر کشورم هم که همگی زجر کشیدیم، یاد دهم.»

​​اولین باشگاه یوگا در کابل: در جست‌وجوی جرعه‌ای آرامش

فخریه ممتاز در سال ۲۰۱۶ اولین باشگاه یوگا در کابل را تأسیس کرد. باشگاه کوچکی که خیلی زود بین زنان بسیار محبوب شد و گاه در یک کلاس، بیش از ۴۰ زن حاضر می‌شوند تا ساعتی، دور از غوغا و هراس و اضطراب، جرعه‌ای آرامش را بچشند و به سلامت اندام و روان خود بپردازند. زنانی که گاه برای این یک ساعت یوگا، ساعت‌ها با وجود خطرات بسیار، از یک سوی شهر تا سوی دیگر در راه بودند.

ممتاز اما از همان روز اول با سیلی از انتقاد و تهمت و تهدید هم روبرو شد. می‌گوید افرادی که اصلا نمی‌دانند یوگا دقیقا چیست، در شبکه‌های اجتماعی به او تهمت زدند که دنبال رواج «هندوئیسم و کفر» است و یوگا را «حرام» و «علیه اسلام» توصیف کردند. ممتاز می‌گوید اغلب از درگیر بحث شدن با این افراد پرهیز می‌کند، اما گاه به سادگی توضیح می‌دهد که یوگا، دین و مذهب نیست.

​​اولین باشگاه یوگا در کابل: در جست‌وجوی جرعه‌ای آرامش

او می‌گوید در کمال خوشحالی او تا حالا چندین مرد هم سراغ او آمدند و پرسیدند که آیا می‌توانند در کلاس‌های یوگای او شرکت کنند. خوشحال نیست که ناچار است به آن‌ها جواب رد بدهد و تأکید کند که باشگاه یوگای کوچک او فقط ویژه‌ی زنان است و محلی که زنان دمی آرامش را بچشند. اما امیدوار است که روزی کلاس‌های یوگا برای مردان نیز در افغانستان افتتاح شده و رواج پیدا کند.

باشگاه یوگا فخریه ممتاز حالا کلاس‌های زومبا، جودو و کاراته را هم به برنامه اضافه کرده است. ممتاز بجد معتقد است: «اگر زنان جامعه‌ی ما سلامت فیزیکی و روانی نداشته باشند، نمی‌توانند بچه‌های سالمی را بزرگ کنند و تحویل جامعه دهند و هیچ‌وقت از این چرخه‌ ناسالم بیرون نخواهیم آمد.» باشگاه فخریه ممتاز حالا یک مهدکودک کوچک هم راه انداخته تا در ساعتی که مادران مشغول ورزش‌اند، مربی از بچه‌هایشان مراقبت کند و بچه‌ داشتن، مانع دیگری بر سر راه زنان برای ورزش نشود. او به هر دو دختر خود نیز یوگا را حرفه‌ای آموزش داده و قرار است هر دو به زودی شروع به آموزش یوگا کنند.

​​اولین باشگاه یوگا در کابل: در جست‌وجوی جرعه‌ای آرامش

فخریه ممتاز اما می‌داند باشگاه کوچک او، در نهایت گامی است کوچک و تنها اندک‌شماری از زنان توان و امکان دسترسی به باشگاه او را دارند. برای همین است که دنبال راه دیگری برای رویای خود رفته است. او می‌خواهد برای اولین‌بار اپلیکیشن یوگا برای زنان افغانستان راه‌اندازی کند تا زنان بسیار دیگری بتوانند کنج خانه‌های خود در شهرهای کوچک و بزرگ کشورش، با این اپ حرکات یوگا را انجام دهند. ایده‌ی اپلیکیشن او حالا توانسته به مرحله‌ی نهایی مسابقه‌ی استارتاپ‌ها در آمریکا برسد و اگر بتواند برنده شود، می‌تواند بودجه لازم برای تاسیس این اپلیکیشن را تأمین کند.

فخریه ممتاز هم مثل بسیاری دیگر از شهروندان افغانستان امیدوار است مذاکرات فعلی دولت با طالبان بالاخره به صلح پایدار و واقعی منجر شود. او برای چنین روزی یک رویا و تصویر دلنشین هم دارد:«اگر مذاکرات واقعا به نتیجه مثبتی برسد، از نیروهای طالبان هم دعوت می‌کنیم بیایند و کنار ما باهم یوگا تمرین کنیم.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
0
4
آفرین به ایشان، البته بسیار بعید است نیروهای طالبان و امثالهم بتوانند چنین چیزی را تحمل نمایند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
0
2
طالبان ترورش میکنه
شخصی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
1
خانم جان انها رسالت خود را کشتن و تجاوز می دانند وکار دیگری ندارند مواظب باش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار