کاربرد عجیب شانه‌ها در دوران باستان
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 February 26    -    ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
باستان شناسان شانه هایی از جنس عاج، چوب و استخوان در نقاط مختلفی از سراسر جهان پیدا کردند. آنها تحقیقاتی را روی شانه های دو طرفه چوبی که از موزه ها قرض گرفته بودند انجام دادند. این شانه های باستانی در درّه ها و رودهای واقع در آتاکاما (یک بیابان در شیلی) کشف شده بودند.

کاربرد جالب و عجیب شانه ها در دوران باستان

کاربرد عجیب شانه‌ها در دوران باستاناختصاصی «تابناک باتو» ـ شپش سر در تاریخ همراه انسان بوده است. این حشرات کوچک از فردی به فرد دیگر قابل انتقال هستند. شپش ها با چنگال هایی شبیه قلاب به موی سر آویزان می شوند و پوست سر را سوراخ می کنند تا خون آن را بمکند. نتیجه چنین فرآیندی خارش مستمر و بسیار آزاردهنده در سر است. این مشکل فقط با از بین بردن کامل این حشرات چندش آور و برداشتن آنها از بین می رود. با توجه به این که شپش ها اندازه یک دانه کنجد هستند، این مرحله کار سختی است به خصوص که شپش ها تخم های کوچک خود را در پوست سر می پراکنند.

از بین بردن کامل این حشرات کوچک برای انسان ها کار سخت و خسته کننده ای بوده، به همین دلیل در برخی فرهنگ ها، شانه هایی با دندانه های نوک تیز می ساختند تا از بین بردن شپش ها را تسریع ببخشند.

باستان شناسان شانه هایی از جنس عاج، چوب و استخوان در نقاط مختلفی از سراسر جهان پیدا کردند. آنها تحقیقاتی را روی شانه های دو طرفه چوبی که از موزه ها قرض گرفته بودند انجام دادند. این شانه های باستانی در درّه ها و رودهای واقع در آتاکاما (بیابانی در شیلی) کشف شده بودند. بین سال های 500 تا 1500 میلادی، آتاکاما محل شکوفایی فرهنگ های متعددی بوده است. کارشناسان در گذشته معتقد بودند که این شانه ها منحصراً برای اهداف زیبایی، باز کردن گِره موهای پیچ خورده و یا آراستن موها بوده است. یکی دیگر از فرضیات این بود که این شانه ها می توانستند ابزاری برای بافتن منسوجات باشند.

اما وقتی یک پژوهشگر به نام «برنارد اریزازا» شانه های باستانی را زیر میکروسکوپ 10 برابر از حجم طبیعی بزرگتر کرد، متوجه هدف اصلی این شانه ها شد. هنوز در تعداد زیادی از شانه ها آثار شپش و کک وجود داشت که از موی شخص یا اشخاص مختلفی بیرون کشیده شده بود. به طور قطع ساکنان تمدن باستانی شیلی تنها کسانی نبودند که از شانه هایی با دندانه های بلند برای رهایی از شپش و تخمگذاری آنها استفاده می کردند.

بنا به گزارش سایت Atlas Obscura یک دانشمند انگل شناس به نام «کوستاس مومکوگلو» و پژوهشگر آنتروپولوژی دیگری به نام «جوزف زیاس» کشف کردند در لابلای هشت شانه از یازده شانه متعلق به قرن اول که در بیابان یهودا یافت شده، شپش و تخم شپش وجود دارد.

از زمان های گذشته تا به حال مردم، شپش ها را با سبک خاص خود از بین می بردند. بهترین راه تراشیدن موی سر است. با این حال انسان ها در تاریخ ثابت کرده اند که حاضرند سخت ترین راه ممکن را برای از بین بردن شپش به جان بخرند تا این که بخواهند برای خلاصی از شرّ شپش ها، موهایشان را کوتاه کنند یا بتراشند.

پروفسور «برناردو اریزاز» می گوید: غرور انسان از خارش سر قوی تر است، انسان ترجیح می دهد احساس آزار دهنده خارش ناشی از شپش را به جان بخرد تا این که کچل شود.

در این گزارش، عکس هایی را از شانه های قدیمی متعلق به مصر عصر قبطیان، شانه چوبی هند از قرن نوزدهم، شانه فرانسوی چوبی از قرن پانزدهم با طراحی الهام گرفتن از پنجره های گوتیک را می بینید. در زمان های قدیم، فرانسویان برای ابراز عشق به یکدیگر شانه هایی برای از بین بردن شپش هدیه می دادند. در برخی شانه ها نیز صحنه هایی از انجیل به تصویر کشیده شده که مخصوص کاهنان و اسقف ها بوده است.

شانه های قدیمی متعلق به مصر عصر قبطیان