پراید تصادفی با سه چرخ ٢٠‌میلیون تومان!
کد خبر: ۱۳۷۳۴۳
تاریخ انتشار: 2019 February 24    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

پراید تصادفی نصفه و نیمه‌ای که تنها سه چرخ و شاسی آن باقی مانده، با قیمتی حدود ٢٠‌میلیون تومان برای فروش گذاشته و ال ٩٠ تصادفی مدل ٩٥ که از بدنه آن تنها نیمه سمت چپ باقی مانده، با قیمت ٥٣‌میلیون تومان در سایت شیپور به فروش گذاشته!

فروشنده این خودرو در آگهی‌اش به توقف تولید این خودرو اشاره کرده و گفته است بیمه بدنه هزینه بازسازی آن را می‌دهد. مورد جالب دیگر پژوی ٢٠٦ مدل ٩٦ تیپ ٥ است که کاپوت آن کاملا جمع شده و اتاق آن تاب برداشته، اما با قیمت ٦٠‌میلیون تومان برای فروش عرضه شده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که سال گذشته با این ارقام به راحتی می‌توانستید خودروی صفر از کارخانه تحویل بگیرید و در مواردی حتی خودروی مدل بالاتر داشته باشید. رقم‌های شبیه شوخی خودرو‌های تصادفی در شرایطی است که شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند هزینه بالای تصادفات موجب شده ارزیابان آن‌ها برای تعیین خسارت سختگیری‌های بیش از اندازه داشته باشند و از طرفی علیرضا نیک‌آیین، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مکانیسین‌های خودرو با اشاره به کمبود برخی قطعات و وفور قطعات تقلبی و یکبار مصرف در بازار خودرو به «شهروند» می‌گوید: «تعمیر این دسته از خودرو‌ها برای مشتریان به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.»

خودروی تصادفی چند؟
پراید ١٣٢ تصادفی مدل ٩١ که تمام کاپوت به همراه یک چرخ آن جمع شده و سوخته است، در سایت شیپور با قیمت ١٩‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان برای فروش گذاشته شده، این درحالی است که قیمت کارخانه پراید ١٣٢ صفر، سال گذشته تنها ٨٠٠‌هزار تومان با قیمت پراید تصادفی مدل ٩١ فاصله داشته و درحال حاضر قیمت صفر این خودرو در بازار آزاد ٤٧‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان است.

مورد جالب دیگر قیمت ٢٠٦ تصادفی تیپ ٢ مدل ٩٧ است که چپ کرده و کل سقف آن از بین رفته است و اتاق کاملا تاب برداشته و شاسی منحرف شده، فروشنده در متن آگهی نوشته که در سمت راننده و یک گلگیر عقب سالم مانده، اما قیمتی که برای فروش این خودرو گذاشته، ٥٥‌میلیون تومان است. سال گذشته با این مبلغ می‌توانستید خودرو‌های برلیانس، ساندرو، چانگان و آریو ١٦٠٠ اتومات صفر را از کارخانه خریداری کنید. قیمت صفر این خودرو در بازار آزاد ٨٥‌میلیون و ٨٥٠‌هزار تومان است.

سمند EF٧ مدل ٩٥ و دوگانه‌سوز که چپ کرده، اتاق آن تاب برداشته و تمامی شیشه‌های خودرو شکسته، با قیمت ٥٥‌میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. قیمت صفر این خودرو سال گذشته ٢٨‌میلیون تومان برای عرضه از کارخانه و قیمت بازار آزاد حدود ٣١‌میلیون تومان بوده، درحال حاضر قیمت صفر این خودرو در بازار آزاد ٩٠‌میلیون و ٧٥٠‌هزار تومان است.

قیمت‌های نجومی، بازارسازی دلالان است
قیمت‌های هولناک در فضای مجازی، بازارسازی دلالان است. این موضوع را نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها به «شهروند» می‌گوید و توضیح می‌دهد: «قیمت‌گذاری خودرو با نرخ‌های نجومی در فضای مجازی چند وقتی است باب شده و گویا دلالان می‌خواهند با این قیمت‌ها به بازار سمت‌وسوی مورد نظر خود را بدهند. من فکر می‌کنم وزارت صنعت، معدن و تجارت باید فکری به حال نرخ‌گذاری‌های عجیب فروشگاه‌های آنلاین داشته باشد، تا بازار سنتی متاثر از این قیمت‌ها نشود، زیرا درحال حاضر در بازار سنتی قیمت‌های آنلاین ملاک گرانفروشی شده است.»

او در ادامه با اشاره به اشتباه بودن خرید از برخی سایت‌ها توضیح می‌دهد: «نرخ کلاهبرداری در این فضا بنا به اعلام پلیس فتا بسیار بالاست و البته نه‌تن‌ها در عرصه خودرو بلکه در عرصه‌های دیگر هم رویه به همین منوال است، به همین جهت این موضوع ابتدا باید پیگیری شود و سپس با دریافت مجوز از اتحادیه مربوطه تبلیغات کالا صورت بگیرد، تا نتوانند چنین قیمت‌هایی را به خورد مردم دهند.»

خرید خودروی تصادفی به‌صرفه نیست
برخی آگهی‌دهندگان خودرو‌های تصادفی تاکید کرده‌اند که هزینه تعمیر خودرو را شرکت‌های بیمه می‌دهد، اما مسئول یکی از دفاتر بیمه‌ای به «شهروند» می‌گوید: «افزایش عجیب قیمت خودرو باعث شده تعداد زیادی از بیمه‌گذاران برای تمدید بیمه بدنه خود نیایند و از طرفی هزینه تعمیر خودرو‌های تصادفی چند برابر شده است، بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای در وضع خوبی نیستند و همین موضوع باعث می‌شود ارزیاب‌ها برای پرداخت خسارت سختگیری زیادی انجام دهند.»

نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو هم به «شهروند» می‌گوید: «قیمت برخی لوازم خودرو به دو تا سه برابر رسیده است، البته مشروط بر این‌که قطعات مورد نظر در بازار پیدا شود، از طرفی دستمزد تعمیر خودرو‌های تصادفی بسیار بالاست؛ بنابراین تعمیر این دست از دستگاه‌های خودرو برای مشتریان مقرون‌به‌صرفه نیست و ذینفعان این موضوع می‌توانند فروشندگان و تعمیرکاران باشند.»

او ادامه می‌دهد: «با قیمت‌های فعلی و رواج قطعات تقلبی و درجه چندم در بازار خودرو تعمیر و نگهداری این خودرو‌ها می‌تواند بالاتر از قیمت خودروی صفر کیلومتر تمام شود.»

او همچنین درباره هزینه صافکاری و نقاشی خودرو توضیح می‌دهد: «هر کسی خودرو‌های گرانقیمت یا کمیاب را صافکاری نمی‌کند و درحال حاضر هزینه صافکاری خودرو بسیار بالا رفته، ضمن این‌که تعویض بدنه و نقاشی خودرو امری تواقفی است که دارنده خودرو با تعمیرکار باید به توافق برسد و معمولا برای مصرف‌کننده به‌صرفه نیست.»

تعمیرکاران خریداران خودرو‌های تصادفی

اما اگر مردم مشتری این خودرو‌ها نیستند، پس چه کسانی مشتری این دست از خودرو‌هایی که بیشتر شبیه لاشه خودرو هستند، می‌شوند؟ عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مکانیسین‌ها در این زمینه معتقد است: «بیشتر خریداران خودرو‌های اسقاطی، تعمیرکاران هستند، البته نه هر خودرویی بلکه خودرو‌هایی که قابل بازسازی هستند و بنا به تشخیص تعمیرکاران آن‌قدر آسیب ندیده‌اند که فروش‌شان سودآور نباشد. بخشی از خودرو‌های تصادفی هم خریداری می‌شوند و پس از خریداری از قطعات‌شان استفاده می‌کنند.» او در ادامه با اشاره به قیمت‌های غیرقابل باور در سایت‌های ارایه شده در این زمینه می‌گوید: «بهتر است مردم عادی به هیچ عنوان زیر بار خرید این نوع خودرو‌ها نروند، چراکه جز زیان چیزی به دنبال ندارد و مجبورشان می‌کند چندین برابر خودروی صفر برای تعمیر خودرو هزینه کنند.»

روزنامه شهروند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار