آمریکاییِ بازداشت‌شده در مشهد جاسوس نیست
کد خبر: ۱۳۷۲۱۸
تاریخ انتشار: 2019 February 23    -    ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

معاون ایرانیان و امور مجلس وزرات امور خارجه تصریح کرد: اتهام تبعه آمریکایی (مایکل وایت) که از چندی پیش در ایران دستگیر شده،جاسوسی و امنیتی نیست.

وزارت خارجه: اتهام «مایکل وایت» جاسوسی نیست

وزارت خارجه: اتهام «مایکل وایت» جاسوسی نیست

گفتگو با حسین پناهی آذر (معاون ایرانیان و امور مجلس وزرات امور خارجه):

چندی پیش در رسانه‌ها خبری مطرح شد که یک نظامی سابق آمریکایی در مشهد بازداشت شده است. وزارت خارجه ایران نیز در اطلاعیه‌ای این موضوع را تأیید کرد و همچنین پس از مدتی نقل قولی از سوی مقامات قضائی مطرح شد که این آمریکایی در ایران شاکی خصوصی دارد. آیا شما در جریان آخرین وضعیت وی هستید؟

قسمت اول را باید اصلاح کنم. ایشان نظامی آمریکایی نیست. یعنی در واقع آمریکایی است، ولی نظامی نیست، او سال‌هاست که به ایران به صورت شخصی تردد داشته است، چرا که گویی دوستانی در ایران دارد. دستگیری‌اش نیز مربوط به اخیر نیست. حدود شش الی هفت ماه پیش این دستگیری رخ داده است.

آیا در پرونده وی مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح است؟

تا آنجا که اطلاع داریم بحث دستگیری او به خاطر شکایت شاکی خصوصی است، مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح نیست و همان موقع که وی دستگیر شد بر اساس مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین دستگیری این فرد به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران گزارش شد.

آیا حکمی برای وی صادر شده است؟

هنوز حکم قطعی برای وی صادر نشده است و طبیعی است که اتباع خارجی نیز در ایران وقتی شاکی خصوصی داشته باشند باید دوره معمول رسیدگی قضائی را طی کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار