نردبان جنجال برانگیز در یک کلیسا
کد خبر: ۱۳۶۷۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2019 February 18    -    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
شش گروه مسیحی این کلیسا را به حال خود گذاشته و ترک کرده اند و نردبان درست مثل همان قرن هجدهم سر جایش مانده و حرکت داده نشده است و هر گونه تغییر در کلیسا حتی ساده مثل جا به جایی وسایل کوچک کلیسا منجر به جنجال و تنش بین شش گروه مسیحی خواهد شد.

نردبان جنجال برانگیز در یک کلیسا

نردبان جنجال برانگیز در یک کلیسااختصاصی «تابناک باتو» ـ چند قرن پیش وقتی نردبان چوبی را در کنار یکی از دیوارهای کلیسای قیامت در قدس اشغالی قرار می دادند، به ذهن هیچ کسی نمی رسید که این نردبان تا زمانی نامعلوم در آنجا بماند. این نردبان به طور مطلق قداستی برای کلیسا ندارد، پس چرا جا به جا کردن نردبان چوبی تکیه داده شده به دیوار کلیسا اقدامی ممنوعه است؟!

جا به جا کردن نردبان باعث بروز آشوب خواهد شد و ممکن است منجر به درگیری های دینی شود.

نردبان جنجال برانگیز در یک کلیسا

تاریخ ساختمان که کلیسای (مقبره مقدس) را در بر می گیرد به قرن چهارم میلادی بازمی گردد و اهمیت آن به این جهت است که مسیحیان ایمان دارند به این که کلیسای قیامت جایی است که مسیح در آنجا به صلیب کشیده شده و همچنین مکانی است که در آنجا به زندگی برانگیخته شد و این دو اتفاق در دین مسیحیت مهم و مقدس است. در طول تاریخ نزاع های فراوانی بین طوایف و گروه های مختلف مسیحی برای مالکیت شرعی این کلیسا رخ داده است.

در قرن هجدهم میلادی شش گروه و طوایف مسیحی به راه حل میانه ای دست یافتند. رومیان ارتدوکس، ارتدوکس های ارمنی، روم کاتولیک، قبطی های ارتودوکس، سریانی های ارتودوکس و ارتودوکس های اتیوپی به مصالحه رسیدند که مالکیت این کلیسا بین همه آنها مشترک است و براساس مصالحه هر گونه تغییر در کلیسا باید با توافق و تأیید همه گروه های مسیحی یاد شده انجام شود.

نردبان جنجال برانگیز در یک کلیسا

این توافقنامه بیش از ٢٥٠ سال تا به امروز اجرا شده است و به همین دلیل، کلیسا هر گونه ایجاد تغییر یا ترمیم را متوقف و مسئولان برای پرهیز از هر نوع تنش بین گروه ها تغییر در ساختمان کلیسا را رها کرده اند.

شش گروه مسیحی این کلیسا را به حال خود گذاشته و ترک کرده اند و نردبان درست مثل همان قرن هجدهم سر جایش مانده و حرکت داده نشده است و هر گونه تغییر در کلیسا حتی ساده مثل جا به جایی وسایل کوچک کلیسا منجر به جنجال و تنش بین شش گروه مسیحی خواهد شد. باید همه به این توافقنامه که هنوز لازم الاجراست پایبند باشند؛ برای مثال در سال 2002 میلادی یک راهب قبطی صندلی را در کلیسا جا به جا کرد تا در سایه بنشیند و از آنجا که این صندلی به شش گروه مسیحیان تعلق داشت جنگی بین راهبه ها رخ داد و چند تن از آنها آسیب دیدند.

در سال 2008 میلادی هم کشیش های ارمنی یک مراسم دینی برگزار کردند و به کشیش یونانی اجازه مشارکت ندادند؛ این اتفاق باعث آشوب و جنجال شد. در حقیقت هیچ کسی دقیق نمی داند، این نردبان چرا و توسط چه کسی در این قسمت از کلیسا قرار داده شده است، ولی برخی بر این باورند که به بیش از سیصد سال پیش بازمی گردد و در یکی از عکس های به جای مانده از سال 1728 ميلادی هم این نردبان را می بینیم.

نردبان جنجال برانگیز در یک کلیسا

در سال 1964 میلادی پاپ دستور داد تا نردبان سر جایش بماند تا کلیسای کاتولیک و ارتودوکس با هم متحد شوند و این دستور یعنی اینکه کاتولیک ها امروز اجازه ندارند تا نردبان را جا به جا کنند.

بسیاری این نردبان چوبی را نمادی از اختلاف بین گروه های مسیحی می دانند و به آن لقب (نردبان غیر قابل حرکت) داده اند.

در سال 1997 شخصی توانسته بود با نفوذ به کلیسا و از طریق پنجره نردبان را بدزدد اما به نظر می رسد پس از گذشت چند هفته پشیمان شد و آن را به کلیسا بازگرداند. یک بار هم در سال 2009 نردبان برای نظافت جا به جا گردید اما دوباره به سر جایش بازگردانیده شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
17
بعید میدونم این نردبون مال 300 سال پیش باشه و البته به پنجره ی بالای نردبون هم توری فلزی نصب شده که مسلما خیلی هم قدیمی نیست
محمد
|
United States
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
63
با ورود تحجر، تعقل رخت بر می بندد.
محسن1248
|
United States
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
20
به هیچ وجه نباید حرکتش بدن
تهران نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
7
دیوانه های متحجر و نادان و احمق مسیح اومد که شما مانند انسان با هم زندگی کنید نه اینکه برای یک نردبان همدیگه رو بکشید باور نید همش سر پول و قدرته و گرنه اینا هیچ یک از اهداف مسیح رو دنبال نمی کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
9
با حرکت دادن این نردبان زوایه کره زمین و مدار زمین تغییر میکند و جهان در سیاهچاله فضایی غرق میشود. اگه ما ایرانیا و یا مسلمانان اینکار را میکردند چه حرفا که پشتش نبود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
7
واقعا فکر می کنید انسان با تحجر خیلی فاصله گرفته، پس این داعشی هایی که از اروپا آمده اند آن هم در قرن 21 چه می کنند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
4
چرا بعضی چیزها با تعقل سر ناسازگاری دارن؟
آرش جهانشاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
1
2
در ادبیات فراماسونری نردبان یک علامت و نماد است به نام مرکاوا اگر دقت کنید مرکاوا اینقدر برای فراماسونها و یهودیها مورد احترام است که پیشرفته ترین تانک زرهی خود را به مرکاوا نامگذاری کرده اند . در قدس شوالیه های تمپلیت به نمادسازی و نمادپرستی بیش از آنچه برای مردم عادی مهم است اهمیت میدهند وگرنه همه ما میدانیم که کل این کلیسا هم اگر تخریب بشه و یا بازسازی بشه هیچ دردی از مردم گرفتار نه اضافه میشه و نه کم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار