مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار
کد خبر: ۱۳۶۴۵۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2019 February 15    -    ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
گاهی شرایط کاری و نوع مسئولیت ما موجب می‌شود که در شکل و شمایل دیگری حضور پیدا کنیم. در این مقاله‌ مزایای شگفت‌آور «خنگ‌بازی» در محیط کار را مرور می‌کنیم. شاید در نگاه اول شوخی به نظر برسد اما شاید خلاصه‌ای از تجربه شخصی من و استفاده از این تکنیک خالی از لطف نباشد.

مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار

مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار«تابناک باتو» ـ وقتی این مطلب را جهت ترجمه انتخاب کردم، بسیار نگران بودم که مبادا موجب سوءتعبیر شود. در واقع وانمود کردن را به هر میزان و هر شکلی که باشد فعلی صادقانه نمی‌بینم، هر چند که در بسیاری از موارد این فعل با فرهنگ ما آمیخته شده است. در تعارفات روزمره همدیگر را در آغوش می‌گیریم و وانمود می‌کنیم از این ملاقات بسیار خوشحال هستیم و مدت‌ها روزشماری می‌کردیم، در حالی که تمام مدت در ذهن ما پخش زنده بازی فوتبالی است که دقیقه به دقیقه از دستش می‌دهیم و بد بیراه به مزاحمی که بی موقع سر رسیده است. اما کماکان لبخند بر لب، به مخاطبمان زل زده‌ایم.

در این متن به دنبال بیان معایب و آسیب‌‌های وانمود کردن نیستیم و از طرفی هیچ گونه اصرار و تمایلی هم برای انجام این فعل نداریم، بلکه تنها برشی مثبت از یک نوع خاص شخصیت در محیط کاری را مطرح می‌کنیم. اغلب ما شخصیت کاری و فردی متفاوتی داریم به بیان دیگر یک مدیر همیشه عصبانی و بداخلاق در محیط خانواده و دوستان خود می‌تواند بسیار منعطف و مهربان باشد. برعکس این قضیه هم صادق است و همکار صبور و دلسوز شما که همیشه با آرامش مشکلات را حل و فصل می‌کند، لزوما در محیط غیرکاری این‌گونه نخواهد بود.

گاهی شرایط کاری و نوع مسئولیت ما موجب می‌شود که در شکل و شمایل دیگری حضور پیدا کنیم. در این مقاله‌ مزایای شگفت‌آور «خنگ‌بازی» در محیط کار را مرور می‌کنیم. شاید در نگاه اول شوخی به نظر برسد اما شاید خلاصه‌ای از تجربه شخصی من و استفاده از این تکنیک خالی از لطف نباشد.

مدتی پیش درگیر مناقصه و عقد قرارداد با یک شرکت بزرگ دولتی بودیم. بندهای قراردادی و حقوقی مدام در جلسه‌های مختلف تغییر می‌کرد و متأسفانه مورد تأیید قرار نمی‌گرفت و کار بسیار کلافه‌کننده شده بود. روزی برای کسب تکلیف، پرونده و خلاصه مذاکرات را برای مدیریت ارشد سازمان بردم. بعد از بررسی لبخندی زد و گفت تنها راه حل این است که وانمود کنی خواسته‌هایشان را متوجه نمی‌شوی و حرفشان رانمی‌فهمی! بدون در نظر گرفتن مخالفت‌شان مواردی که برای ما حائز اهمیت هستند را در قراردادشان بگنجان و جهت ادامه کار (مهر و امضا) پرینت بگیر و برایشان ارسال کن. بعد از چندماه کش مکش این ترفند پاسخ داد.

مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار

اکنون وقت آن است که فرض کنیم شما خود را در محیط کار به بلاهت زده‌اید، چه مزایای شگفت‌آوری در انتظار شماست؟

۱- هیچ کس نظرات شما را نم‍ی‌پرسد و ملاک عمل قرار نمی‌‌دهد

در نتیجه از آن‌جا که نظر مخالفی از شما شنیده نمی‌شود و یا ایده‌ یا فکری را بر خلاف میل اطرافیانتان بروز نداده‌اید، دشمنی نیز نخواهید داشت. حواشی و شایعات در مورد شما بسیار ناچیز خواهد بود و اظهار نظر صریحی علیه شما شکل نخواهد گرفت.

۲- برای اطرافیان‌تان تهدیدی به شمار نمی‌آیید

رئیس‌تان احساس نمی‌کند که در صدد هستید جای او را بگیرید و برای همکاران‌تان هم خطری محسوب نمی‌شوید. بنابراین می‌توانید با خیال آسوده سرکار بروید و به خانه بازگردید.

۳- هیچ کس به شما کار اضافه‌ای نمی‌دهد

مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار

زیرا تصور این است که شما نهایت تلاش خود را برای مسئولیت فعلی خود انجام می‌دهید و ممکن است قادر به انجام فعالیت اضافه‌ای نباشید. کارهای کلیدی و پرفشار به افراد دیگر سپرده می‌شود تا شک و تردیدی در به موقع و صحیح انجام شدن آن‌ها نباشد.

۴- مردم در برابر شما گارد نمی‌گیرند

به همین دلیل صحبت کردن و بروز احساساتشان در مقابل شما بدون فیلتر است. به راحتی شایعات و اخبار‌های سازمان را برای شما بازگو می‌کنند و نگران نیستند که شما خبرچینی کنید و به کسی گزارش بدهید. اطلاعات مهم و مفید را که شاید اکثر افراد در سازمان از آن بی‌خبر باشند بدون ترس و واهمه در اختیار شما قرار می‌دهند این بدان دلیل است که افراد اغلب تمایل به فاش کردن اسرار دارند و از این که صاحب خبرهای جدید و مهم باشند لذت می‌برند و اگر به شدت از لو رفتن اطلاعاتشان جلوگیری می‌کنند به دلیل احساس خطر و عواقبی است که ممکن است آن‌ها را تهدید کند. حال آن‌که زمانی که با شما صحبت می‌کنند احتمال آن وجود دارد که شما متوجه اهمیت اطلاعات نشوید و درصد ناچیزی ممکن است که شما به فکر سوءاستفاده از دانسته‌های‌تان بیافتید. زمانی که شرکت در یک بحران کاری قرار گرفته است و یا به دلیل شرایط مالی امکان تعدیل نیرو وجود دارد، اطلاعات زودهنگام می‌تواند شما را برای تصمیم‌گیری صحیح و به موقع کمک کند.

۵- شما بر فراز جمعیت پرواز خواهید کرد

در واقع با بازی کردن نقش یک فرد ابله، شما کم‌تر مورد توجه و قضاوت اطرافیان قرار می‌گیرید و نیازی نیست نگران خوب دیده شدن و بد برداشت شدن کارهای‌تان باشید.


۶- امنیت شغلی شما تضمین است

مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار

شما به عنوان یک فرد ابله کمتر مورد خصومت همکاران‌تان قرار می‌گیرید و این امید وجود دارد که خبرچینی شما را نکنند و موقعیت شغلی شما تهدید نشود.

۷- مردم غالبا آدم‌های احمق را تا زمانی که برای‌شان مشکلی ایجاد نکنند دوست دارند

مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار

زیرا معمولا کسی را ناراحت نمی‌کنند، نظر بدی ندارند و تنش و بحث ایجاد نمی‌کنند. البته باز هم تاکید می‌کنم این دوست داشتن تا زمانی است که به واسطه شما برای آن‌ها گرفتاری و مشکلی ایجاد نشود.

۸- افراد احمق یک جمله کلیدی و امنیتی دارند «نمی‌دانم»

بنابراین زمانی که نقش یک فرد ابله را بازی می‌کنید و مشکلی در کار شما پیش آمده می‌توانید با این جمله حیاتی بار تقصیرتان را کم‌تر کنید. چه بسا به جای توبیخ شدن گروهی با شما همکاری کنند تا مشکل را حل کنید. حتی به جای گفتند این جمله می‌توانید در مواردی جوری وانمود کنید که متوجه منظور مخاطب نمی‌شوید و اشکال کار را نمی‌بینید.


۹- شما می‌توانید تا اندازه‌ای خودخواه و خودمحور باشید

زمانی که در یک جمع گروهی منفعت خود را به دیگران ارجحیت می‎دهید و یا کار فداکارانه‌ای انجام نمی‌دهید از آن جا که افراد منتظر واکنش مناسبی از شما نیستند و در واقع در تصور آن‌ها شما ان‌چه را که فکر می‌کردید بهتر است و در حد توانتان انجام داده‌اید خودخواهی و نفع طلبی شما را نادیده می‌گیرند و شما را می‌بخشند.

مزیت بازی کردن نقش آدم‌های خنگ در محیط کار


۱۰-شما وقت آزاد بیشتری خواهید داشت

وقتی که شما نقش یک فرد ابله را بازی می‌کنید کمتر درگیر مسئولیت‌ها و تنش‌های کاری قرار می‌گیرد، همکاران‌تان برای حل مشکلات‌شان و یا گرفتن مشاوره‌های کاری به شما مراجعه نمی‌کنند، برای شنیدن نظرات‌تان در جلسه‌های نفس‌گیر شرکت داده نمی‌شوید و در نتیجه نیازی نیست ساعت‌های بعد از وقت موظف خود را در محیط کار برای انجام امور بمانید. وقت شما آزادتر از همکاران دیگر است و می‌توانید از این فرصت به خوبی بهره‌برداری کنید.
یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
25
البته انگ یه ادم نفهم در محیط کار موجب میشه که هیچ وقت ارتقا پیدا نکنی.... لذا به نظرم به جای خنگ بازی گردن میشه حداقل ادای باهوش ها رو هم در نیاورد و در هر امری اظهار نظر نکرد... یعنی تا کسی ازت چیزی نخواسته کاری انجام ندی... این خیلی معقولتره تا خودت رو ابله نشون بدی....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
19
تابناک عزیز ما جامعه ایرانی ها در سایه کلی عوامل ذاتا تبدیل شده به یک جامعه پر از افراد مارمولک صفت و پیچیده و عاری از صداقت با هزاران ماسک بر صورت. فکر نمی کنی با اموزش دادن یک چنین خصوصیاتی به این پیچیدگی های مضر اضافه میکنی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
9
9
ما تو محیط کارمان آدم های خنگ و این شکلی که شما تعریف کرده اید را مسئول خدمات و نظافت دستشویی ها و نظافت سالن استراحت کارکنان می گماریم و هر کار بی ارزش که نیاز به کار فیزیکی داشته باشد مال این خنگ ها است مثل خالی کردن بارها یا خالی کردن مواد اولیه از کامیون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
3
البته موبه موی این مقاله رو تایید میکنم.البته نه بازی کردن به عنوان یه آدم کودن و خنگ بلکه بازی در نقش یه آدم کاملا معمولی که خلاقیت خاصی بروز نمیده
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
4
چه متن احمقانه ای وچه استدلا لهای احمقانه تری
اینجور افراد عادی نیستند
یعنی واقعا یک پزشک نویسنده این متن است
چه تاسف بار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
3
درسته خودشان را به خنگی می زنند و مثل روز روشن است ولی ما هم از پسشان بر می آییم کارهای کثیف را بهشان می دهیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
2
کرامت ذاتی انسان اجازه نمی دهد که اورا به خنگی بشناسند.
ولی انسان لئیم و پست چرا !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
تو سیستمهای دولتی که همه رو یکسان حقوق میدن این شیوه بسیار کارآمده! دیدم که میگم. همکار داریم که سالهاست یه کار مفید واسه شرکت نکرده ولی حقوق و مزایاش فرقی با دیگران نداره چون نظام ارزشیابی واقعی وجود نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار