ویروس آنفولانزای خوکی در کمین چه کسانی است؟
کد خبر: ۱۳۶۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 February 10    -    ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

عضو کمیته کشوری آنفولانزا گفت: آنفولانزای خوکی در ایران شیوعی بسیار کم دارد و بسیاری از افراد پس از چند روز به طور طبیعی بهبود پیدا می‌کنند.

 مسعود مردانی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفولانزا درباره آنفولانزای خوکی اظهار کرد: استفاده از کلمه خوکی در این بیماری بسیار غیر علمی و غیرحرفه‌ای بوده و از تاریخچه پزشکی پاک شده است، امروزه باید به جای این کلمه از H۱N۱ استفاده کرد.

وی افزود: علائم این بیماری کاملا شبیه آنفولانزای فصلی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد؛ علائم شامل شروع ناگهانی تب، لرز همراه با درد بدن، درد‌های استخوانی و عضلانی، عطسه و سرفه است.

کدام افراد در معرض آنفولانزا هستند؟

مردانی بیان کرد: علائم این بیماری در افرادی که سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته و یا افراد مبتلا به نقص ایمنی شدیدتر است؛ افراد مبتلا به لوسمی، لنفوم و HIV+ علائمی شدید را تجربه می‌کنند، همچنین افرادی که از داروی کورتون با دوز فوق فیزیولوژیک استفاده می‌کنند یا رادیوتراپی انجام داده‌اند با شدت علائم روبرو می‌شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، افراد چاق و دارای BMI بالای ۴۰، افرادی که از دارو‌های کورتون مصرف می‌کنند، زنان باردار و افراد HIV+ بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

وی افزود: همچنین افراد مبتلا به نارسایی کلیه که همودیالیزمی شوند یا پیوند کلیه انجام داده‌اند و افرادی که پیوند قلب و ریه انجام داده‌اند بیشتر در معرض این آنفولانزا قرار می‌گیرند.

علائم متفاوت آنفولانزای خوکی در سنین مختلف

مردانی بیان کرد: علائم این بیماری ممکن است در افراد سنین مختلف متفاوت باشد؛ به طور مثال در یک نوزاد شیرخواره علائم فقط در حد ناتوانی در شیرخوردن، ضعف، بی حالی و تب دیده می‌شود در حالی که در یک فرد میانسال بیشتر کاهش سطح هوشیاری، تب و بدن درد مشاهده می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: دوره این بیماری سه تا پنج روز است و پس از این مدت با درمان دارویی ضدویروسی یا حتی بدون آن بیماری به طور خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد، البته خیلی از افراد جوان مبتلا به این بیماری که سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی ندارند بدون مراجعه به پزشک نیز معالجه می‌شوند.

وی اظهار کرد: این بیماری از سال ۲۰۰۹ شیوع پیدا کرده است و امسال این بیماری در ایران هم وجود دارد، اما در حال حاضر شایع‌ترین نوع آنفولانزا در ایران، آنفولانزای H. ۳ N. ۲ است و آنفولانزای H. ۱ N. ۱ (خوکی) شیوعی بسیار کم و نادر دارد.

باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن1248
|
United States
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
0
0
من تا حالا دوبار انفولازای خوکی گرفتم خدایا اخه مگه من خوکم؟ لامصب چهارهفته طول میکشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار