درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم
کد خبر: ۱۳۵۹۶۵
تاریخ انتشار: 2019 February 10    -    ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
قانون طلایی برای مقابله با چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) این است که آنها را زودتر درمان کنید. خطوط کم عمق و سطحی که بر روی پوست شما قرار دارند، خیلی ساده تر از چین و چروک های عمیق پوستی، درمان می شوند. زمان بهبودی کوتاه است و در بیشتر موارد امکان بازگشت به کار در روز بعد از درمان وجود دارد. با این وجود، اغلب یک تعادلی بین زمان بهبودی و اثربخشی وجود دارد.

درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم

درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم«تابناک باتو» ـ می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید.

چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) چه هستند؟

با گذشت زمان، پوست ما توانایی کشیدگی و حالت ارتجاعی و بازگشت به حالت اولیه خود را از دست میدهد. آسیب و زیان ناشی از نور خورشید، کم آبی، سیگار کشیدن و حتی برخی از داروهای تجویزی می تواند به کاهش حالت ارتجاعی پوست کمک کند.

چروک اطراف چشم یا خطوط پنجه کلاغی

حالت هایی که به صورت خود می دهیم، باعث می شوند که پوست در گوشه‌ های خارجی چشمان ما چروک شده و چیزی که به عنوان چین و چروک دینامیک شناخته می شود را شکل دهند. با گذشت چند سال، این خطوط ریز برجسته ‌تر می شوند و در نهایت باعث ایجاد چین و چروک استاتیک می شوند.

چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) یا خطوط خنده، اغلب نشانه های خوبی از میزان مراقبت یک فرد از پوست خود در طول دهه ‌های قبل است.

درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم

گزینه های درمان چروک اطراف چشم در داخل مطب

گذشته از اینکه لبخند نزنیم و یا نخندیم، چه کاری می توانیم برای جلوگیری از شکل‌ گیری این چروک ‌ها انجام دهیم؟ خبر خوب این است که چندین گزینه برای پیشگیری و درمان چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) وجود دارد، از درمان ‌های خانگی ساده گرفته تا گزینه‌ های درمانی بی‌ خطر و غیر تهاجمی.

استراتژی کلی که پشت بسیاری از درمان های چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) وجود دارد‌، حذف لایه سطحی پوست و تحریک تولید کلاژن می باشد.

روش ‌هایی که منجر به حذف لایه ‌های سطحی پوست می شوند عبارتند از: لایه برداری پوست، حذف لایه های سطحی پوست به وسیله یک ابزار ساینده مانند میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) و درمان با‌ لیزر. این روش ها باعث تقویت تولید کلاژن می شوند تا پوست درمان شود و منجر به داشتن بافتی بهتر، داشتن حالت ارتجاعی و کاهش چین و چروک ‌شود. در نهایت، این روش درمانی منجر به داشتن پوستی صاف تر و جوان تر می شود.

در زیر لیستی از معروف ترین و محبوب ترین گزینه‌های درمانی در داخل مطب آورده شده‌ است.

درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم

بوتاکس

هر سال با تعداد بیشماری از هنرمندان هالیوود و اشخاص طراز اول جامعه روبرو می شویم که برای پوست صورت خود، بوتاکس، تزریق می کنند، پس احتمالا شناخته شده ترین گزینه درمان برای چین و چروک صورت، بوتاکس است.

تزریق بوتاکس، روشی ایمن و موثر برای جلوگیری از چین و چروک و بازگرداندن پوست صاف در اطراف چشم ‌ها است. یک دلیل که چرا بوتاکس، یکی از موارد مورد علاقه اشخاص مشهور است، این است که نتایج به طور معمول و بسیار سریع قابل ‌رویت می شوند. کاهش قابل ‌توجه در چین و چروک، اغلب در عرض سه روز پس از درمان دیده می شود و نتایج کامل درمان نیز معمولا کمتر از دو هفته قابل‌ مشاهده هستند.

بوتاکس، سیگنال ‌های شیمیایی بین مغز و ماهیچه ‌های صورت را مسدود می کند. با تزریق مقدار کمی بوتاکس در مکان‌ های مناسب، پزشکان می توانند عضلاتی که باعث چین و چروک بر روی پیشانی و اطراف چشم ها شده اند را، آرام کنند.

بوتاکس یک درمان موثر برای از بین بردن خطوط خنده و چین و چروک می باشد. بوتاکس، درمانی ساده، سریع و موثر است و به طور کلی منجر به بهبود عالی برای یک دوره چهار تا شش ماه می شود. نواحی که چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) در آنجا بیشتر تشکیل می شوند، یک ناحیه بسیار امن و مطمئن برای درمان است. علاوه بر این، مقرون به صرفه است و تزریق نسبتا کمی از بوتاکس، منجر به نتایج مورد نظر می شود.

تزریق بوتاکس برای چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)، به طور معمول کم‌تر از ۱۰ دقیقه طول می کشد و هیچ گونه بی‌حسی لازم نیست. مشاهده تاثیرات ضد چین و چروک در هر جایی از پوست، بین ۴ تا ۶ ماه است. هزینه آن بستگی به میزان تزریق لازم و تعداد دفعات مراجعه دارد و معمولا حداقل 200 هزار تومان می شود. البته مکان زندگی شما و میزان تخصص پزشک بر این قیمت اثرگذار است.

لیزر

درمان‌ لیزر برای چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) که به عنوان لیزر سطحی یا لیزر لایه بردار نیز شناخته می شود، از یک دستگاه لیزر دستی کوچک برای جدا کردن لایه خارجی سلول ‌های پوست از ناحیه اطراف چشم ‌ها استفاده می کنند.

بدین ترتیب لیزر، سلول ‌های پوستی جوان، سالم و زیر پوستی را که انعطاف ‌پذیری و حالت ارتجاعی بیشتری دارند را آشکار می کند. وقتی لایه ‌های بیرونی پوست حذف می شوند، لایه‌های پایینی پوست، توسط لیزر گرم می شوند. این فرآیند گرمایش باعث تحریک تولید کلاژن در غشای میانی پوست شده و به نوبه خود باعث ظاهر نرم تر و جوان تر پوست می شود.

بهبود یافتن روش لیزر سطحی معمولا چند روز طول می کشد و به مدت 24 تا 48 ساعت، ناحیه تحت درمان، متورم است. تجربه خارش خفیف و پوست انداختن، تا ۷ روز پس از درمان غیرمعمول نیست.

درمان ‌های لیزری که در عین حالی که موثر هستند، می توانند بسیار گران هم باشند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی یکی از آسان ترین روش ‌ها برای جلوگیری از ایجاد چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) است.

انواع زیادی از لایه بردارهای شیمیایی وجود دارند که برخی از آنها برای درمان چین و چروک، موثرتر هستند. از آنجایی که لایه بردارهای پوستی بسیار اسیدی هستند، بسیاری از متخصصین پوست توصیه می کنند که آنها را از چشم‌ های خود دور نگه دارید. با این وجود، لایه بردارهای شیمیایی، در زمانی که چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) از اطراف پوست صورت به بیرون می زنند، بسیار مفید هستند.

مهم است به یاد داشته باشید که از لایه بردارهای خانگی، مانند اسید هیدروکسی بتا ( BHA ) که معمولا اثراتی خفیف تر و کمتر از لایه بردارهای پوست‌ حرفه‌ای که حاوی مقدار بیشتری اسید هستند، استفاده کنید.

لایه برداری با لایه بردارهای قوی و حرفه ای برای چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)، معمولا توسط یک متخصص پوست یا متخصص زیبایی آموزش ‌دیده انجام می شود.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که زمان بهبودی با لایه بردارهای پوست حرفه ‌ای، مشابه زمان بهبودی با لایه بردارهای خانگی است. در حقیقت، زمان بهبودی با لایه بردارهای پوست بالینی، اغلب اوقات یک هفته یا بیشتر طول می کشد و می تواند شامل تغییر رنگ موقت پوست، تورم پوست و لایه لایه شدن پوست شود.
لایه برداری با اسید تری کلرو استیک (TCA)

لایه برداری با اسید تری کلرو استیک (TCA)، یکی از بهترین لایه بردارهای پوست برای مبارزه با چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) است. در حالی که لایه بردارهای پوست خفیفی در دسترس هستند، لایه بردارهای بالینی معمولا بالای ۱۵ درصد و اغلب به اندازه ۵۰ % TCA قوی هستند.

این لایه بردارهای پوست که غلظت اسید تری کلرواستیک زیادی دارند، در عمق پوست نفوذ می کنند و معمولا بعد از آن به طور موقت رنگ ‌پریده به نظر می رسید. در غلظت ‌های بالاتر، وجود یک متخصص برای کاهش خطر زخم ضروری است. برای اولین هفته پس از لایه برداری با TCA، معمولا پوست، قرمز رنگ است و پوست اطراف محل درمان، بی‌ رنگ می شود. پوست جدید و سالم معمولا در عرض یک هفته تا ده روز ظاهر می شود.

درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم

لایه بردار جسنر (Jessner’s Peel)

لایه بردار پوست جسنر (Jessner) ترکیبی از اسید سالیسیلیک، رزورسینول و اسیدلاکتیک است. این لایه بردار پوست، به طور معمول برای لایه برداری پوستی که خطوط عمیق متوسطی دارد، استفاده می شود. آنها خفیف ترین لایه بردارهای بالینی هستند و گاهی به عنوان یک پیش درمان برای لایه برداری عمیق پوست، به کار می روند.

در صورت پیگیری نکردن یا ادامه ندادن درمان، استفاده از لایه بردار جنسر، برای درمان آکنه و موارد خفیف چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) موثر است.

لایه بردار پوست اسید رتینوئیک

این لایه بردار قوی پوست صورت، معمولا توسط یک متخصص پوست تجویز می شود. بسیاری از پزشکان، لایه بردار پوست جسنر را قبل از لایه بردار پوست اسید ریتونئیک، تجویز می کنند. برخلاف سایر روش های درمانی، مشتری در حالی که هنوز اسید ریتونئیک را بر روی پوست خود دارد، کلینیک را ترک می کند. با نگه داشتن این لایه بردار بر روی پوست به مدت سه روز، اسید رتینوئیک به عمق پوست نفوذ می کند و باعث تولید کلاژن می شود.

قیمت لایه برداری پوست، به عمق پوست، سطح تجربه سرپرست یا متخصص زیبایی و تعداد معاینات مورد نیاز برای درمان، متفاوت است و انتظار می رود که بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

میکرونیدلینگ (Microneedling)

میکرونیدلینگ یک درمان بالینی است که با اعمال ده ‌ها هزار سوزن کوچک در پوست انجام می شود. با استفاده از وسیله‌ای به نام درماپن (Dermapen )، متخصص پوست می تواند عمق سوزن را برای تولید کلاژن در مناطق مختلف پوست به طور دقیق، تنظیم و کنترل کند. با ایجاد خراش های میکروسکوپی در غشای میانی پوست، ترمیم سلولی تسریع می ‌یابد و در نتیجه انعطاف‌ پذیری و حالت ارتجاعی پوست بهبود پیدا می کند.

میکرونیدلینگ با پوست‌ به طور خیلی موثری ترکیب می شود زیرا این میکرو سوزن ها، مسیری را برای نفوذ TCA یا اسید رتینوئیک ایجاد می کنند‌ تا به لایه ‌های عمیق‌ تر پوست برسند.

مهم است توجه داشته باشید که کیت های میکرونیدلینگ خانگی و آب ‌گرم کمتر تهاجمی در دسترس هستند که اثر بسیار کمتری نسبت به روش درمان بالینی با درماپن دارند. میکرونیدلینگ بالینی که توسط یک متخصص پوست انجام می شود، به عمق پوست می رسد که ده تا سی و پنج برابر عمیق تر از کیت خانگی است.

زمان بهبودی کوتاه است و در بیشتر موارد امکان بازگشت به کار در روز بعد از درمان وجود دارد. با این وجود، اغلب یک تعادلی بین زمان بهبودی و اثربخشی وجود دارد.

این روش نسبتا حساس و ظریف است و معمولا نیاز به مجموعه‌ ای از درمان‌ ها برای کسب نتایج مطلوب دارد، اما زمان بهبودی نسبتا کمی دارد.

درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم

درمان ‌های خانگی برای چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) و خطوط خنده

به طور کلی، درمان ‌های خانگی به اندازه درمان های بالینی قدرتمند نیستند. اما از آنجا که نیمی از مبارزه، پیشگیری است، آنها می توانند تجهیزات مهم ضد چین و چروک باشند.

میکرونیدلینگ خانگی

غلتک ‌های میکرونیدلینگ خانگی، یک ابزار جدید در حوزه درمان پوست هستند که خود شما می توانید از آنها استفاده کنید. این ابزارهای دستی، ممکن است به اندازه درماپن موثر نباشند، اما آنها یک وسیله برای داشتن پوستی محکم هستند و باعث رشد پوست می شوند.

غلتک ‌های میکرونیدلینگ در واقع عمق پوست را سوراخ نمی کنند، اما با سوراخ کردن لایه بالایی پوست، جابجایی سلول ‌ها را در عمق‌ بیشتری از پوست، تحریک می کنند.

غلتک ‌های میکرونیدلینگ خانگی، یک راه‌ حل بسیار مقرون ‌به‌ صرفه برای چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) هستند.

سرم های صورت

سرم های ضد پیری برای محصولات مراقبت از پوست و به منظور درمان چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)، به طور فزاینده ‌ای، رایج و متداول شده است. تمام سرم های پوستی بر مبنای یک اصل مشابه عمل می کنند و آن هم حذف لایه سطحی مرده پوست و رشد سلول های جدید پوست است.

برخی از سرم ها عمیقا توسط بافت پوست جذب شده و باعث جابجایی سلول ‌ها در قسمت های عمیق ‌تر پوست می شود. سرم های پوستی که نمی توانند جذب شوند، هنوز هم برای ارائه ظاهری نرم و انعطاف‌پذیر، مفید هستند، اما آنهایی که به غشای میانی نفوذ می کنند، سلاح قدرتمندی در مقابل چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) و چین و چروک عمیق پوست هستند.

رتینول ها

رتینول ها (ویتامین A) انواع مختلفی از اسید رتینوئیک هستند. در حالی که آنها به راحتی درمان ‌های دارویی، جذب پوست نمی شوند، به طور بالینی ثابت شده است‌ که آسیب های ناشی از نور خورشید را به حداقل می رسانند و چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) و چین و چروک‌ های ظریف پوست را کاهش می دهند.

اسید هیالورونیک

چندین دهه است که اسید هیالورونیک، به طور گسترده ای توسط متخصصین پوست مورد استفاده قرار می گیرد و برای جوان ‌سازی چهره، یک درمان خانگی مطلوب است.

این سرم پوست طبیعی به راحتی جذب پوست نمی شود، بلکه لایه سطحی پوست مرده را از بین می برد و عیوب سطحی پوست را صاف می کند. اسید هیالورونیک برای درمان چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) به ویژه در ترکیب با ویتامین C یا انواع دیگر سرم های قابل جذب که باعث تحریک رشد کلاژن در بافت پوست می شوند، بسیار مفید است.

در طول زمان، اسید هیالورونیک می تواند لکه های پوستی مرتبط با سن و هایپرپیگمنتیشن را از بین ببرد.

درمان چروک و خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم

سرم ویتامین C

نشان طلایی سرم پوست، ویتامین C طبیعی آن است. سرم های پوست حاوی ویتامین C، نه تنها از لحاظ بالینی ثابت شده‌ است که عیوب سطحی پوست را صاف و هموار می کند، بلکه توسط بافت های پوستی جذب می شوند تا تولید کلاژن را در سطوح پایینی‌ غشای میانی پوست، تسریع کنند. ویژگی ‌های آنتی ‌اکسیدانی ویتامین C نیز به کمرنگ شدن لکه های پوستی مرتبط با سن کمک می کنند.

نتایج استفاده از سرم پوستی می تواند زمان ببرد. در حالی که صاف کردن چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) معمولا در عرض چند روز قابل ‌توجه است، اما رشد کلاژن در غشای میانی پوست، اغلب هفته ‌ها یا ماه ‌ها طول می کشد تا کاملا آشکار شوند.

نکته

احتمال اینکه از کرم مرطوب کننده چشم و یا آلوئه ورا همراه با سرم پوستی استفاده کنید، وجود دارد زیرا ویتامین ‌های ضروری و اسیدهای آمینه ترکیب ‌شده در بسیاری از سرم ها می توانند باعث خشک شدن پوست شوند.

یک هشدار

ریخته شدن سرم های پوستی، درون چشم، می توانند باعث تحریک چشم شما شوند. دقت کنید که اگر از سرم پوستی عمومی استفاده می کنید، از استفاده این سرم ها در ناحیه چشم اجتناب کنید. اگر برخی از آنها در چشمان شما ریخته شد، با آب گرم و یا آب سرد بشویید.

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست که حاوی موادی با قدرت و دوام کمتری هستند، در دسترس می باشند. برای اینکه این محصولات، کمتر باعث تحریک شما شوند، باید انگشتانتان را خیلی به چشمان خود، نزدیک نکنید.

سرم های صورت توسط طیف گسترده‌ای از شرکت‌ های لوازم آرایشی تولید می شوند که متقابلا دامنه وسیعی از قیمت ‌ها را نیز دارا می باشند.


نظرات نهایی

قانون طلایی برای مقابله با چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) این است که آنها را زودتر درمان کنید. خطوط کم عمق و سطحی که بر روی پوست شما قرار دارند، خیلی ساده تر از چین و چروک های عمیق پوستی، درمان می شوند.

با شروع درمان‌ های منظم در ۳۰ سالگی و یا حتی در ۲۰ سالگی، می توانید روند شکل گیری چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) را به مدت چندین سال، به تاخیر بیندازید.
دکتر سلام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار