دانشگاه و سالن مرغداری!
کد خبر: ۱۳۵۹۱۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2019 February 11    -    ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
این تولید انبوه دانشگاه‌ها و این تلقی بعد از سقوط سلطنت از دانشگاه‌ها، شاید پیش از ان هم بود، اما حقا به این وسعت نبود. الان پشیمان شده اند. الان آثار طبیعی گسترش دانشگاه ها مشخص می شود. نیست که دولت مبهوت بازار است، نگاهش به علم عین نگاهش به سالن مرغداری است!

دانشگاه و سالن مرغداری!

دانشگاه و سالن مرغداری!«تابناک باتو» ـ نوشته اند در صورت امکان نحوه تبدیل رساله به کتاب را توضیح دهید. شاید مهمترین پرسش برای دانشجویان دکتری و فوق لیسانس باشد. واقعیت این است که ما مشکلات خیلی خیلی زیادی در آموزش عالی داریم. این پرسش نیز از عوارض ذاتی همان مسائل است.

این تولید انبوه دانشگاه‌ها و این تلقی بعد از سقوط سلطنت از دانشگاه‌ها، شاید پیش از ان هم بود، اما حقا به این وسعت نبود. الان پشیمان شده اند. الان آثار طبیعی گسترش دانشگاه ها مشخص می شود. نیست که دولت مبهوت بازار است، نگاهش به علم عین نگاهش به سالن مرغداری است! یک جایی یک زمینی پیدا کند و چند اتاق... همانطور که می توان در اینجا یک سالن مرغداری زد که جوجه و مرغ تولید کند، خوب می تواند دانشگاه بزند. یک روز احوال دختری از شاگردانم را که پدرشان از دوستان مشترک من و شادروان ایرج افشار بود از یکی از همکلاسی هایش پرسیدم. گفتم که همکلاسی شما کجاست؟ گفت رفته شهرشان دانشگاه زده است! [خنده استاد و حضار] عینا مثل اینکه سالن مرغداری زده است. آموزش عالی ما تقریبا مثل مرغداری است. دقیقا سالن مرغداری! تصور برنامه ریزان دانشگاهی و وزارت علوم، این است که پولی می گیریم و ثبت نام می کنیم و کاغذی دست بچه ها می دهیم ... ولی اینکه این تلقی از آموزش عالی چقدر در آینده این مملکت و اینده این جوان ها می تواند سودمند باشد، جای حرف دارد، ولی زیانش مسلم و صد درصد است.

دانشگاه و سالن مرغداری!

کاش دولت، برنامه‌ریزان آموزش عالی را به عنوان توریست می برد به کمبریج و آکسفورد انگلستان یا ام ای تی یا پرینستون امریکا تا بفهمند آموزش عالی یعنی چه! فقط در و دیوار این دانشگاه ها را می دیدند، کافی بود که بدانند با تلقی مرغداری فرق می کند. اکسفورد مال پانصد سال پیش است. آنها اگر کوچکترین توسعه ای بخواهند انجام دهند، آنقدر مشکلات دارد، شورا دارد، برآورد دارد و ... خوب اینجا نه. اینجا یک بخش‌نامه آقای وزیر اعلام می کنند که مثلا در کدکن ما، دوره دکتری فلسفه غرب دایر کنند. فکر نمی کنند که دکترای فلسفه غرب در کدکن که یک دبیرستان بیشتر ندارد چه جوری [ممکن] می شود! با کدام کتابخانه؟ با کدام استاد؟ .... متاسفانه هیچ کاری‌اش نمی توان کرد. هیچ کاری! تبعاً این نوع آموزش عالی آثار سوئی دارد. هنوز آثار سوء آن شروع نشده است. آثار سوء اش بعداً مشخص می شود.

دانشگاه و سالن مرغداری!

همین حال و روز را من به چشم خودم در مصر دیدم. در قاهره. من بعد از چند سال که در آکسفورد و پرینستون بودم برگشتم. خیلی از بچگی عاشق مصر بودم. نمی دانم گفته ام به شما یا نه که اخوان [ثالث] یک شوخی برای من درست کرده بود که شفیعی رفته توی خیابان نادری و به یکی از فروشندگان رادیو گفته است یک رادیو بدهید که قاهره را بگیرد. فرصتی بود برای من. زن و بچه را در آکسفورد گذاشتم. بلیت گرفتم و سه هفته در قاهره و اسکندریه و آنجاها بودم. هرکی را در خیابان می دیدم، جوان بیکار. ... بعد از شکست مفتضحانه [در جنگ اعراب با اسرائیل]... من شدیداً تا صبح گریه کردم و رادیوهای عربی را یکی یکی گوش می کردم همه‌شان هم ادعا می کردند ... صبح که شد معلوم شد تماماً فضیحت است. جوانان ساده مصری می‌آمدند پیش من که آقا ما بیاییم ایران برای ما کار هست؟ آن وقت در ایران تقریباً بیکار نداشتیم. واقعا نداشتیم. ما از کشورهایی مثل هند و پاکستان پزشک و حتی کلفت و نوکر می‌آوردیم. می گفتم من سال‌ها در مملکت خودم نبودم ... می پرسیدم تو چه درسی خوانده‌ای؟ می گفت من فوق لیسانس ادبیات فارسی دارم. 400 مرکز در مصر فوق لیسانس ادبیات فارسی می دادند! دانشجویانی که از ادبیات فارسی فقط یک جمله با لهجه عربی یاد گرفته بودند که من «دانشگوی» زبان فارسی هستم!

استاد شفیعی کدکنی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محسن1248
|
United States
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
2
3
من برای اینکه مرغ نباشم هیچوقت دانشگاه نرفتم دیپلم هم بزور گرفتم البته کمی خنگ بودم ولی رفتم دنبال کار. با عملگی و کارگری شروع کردم بعد هم نوشتن مقاله و پول گرفتن.
پاسخ ها
مهدی
| |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
خودت فهمیدی چی نوشتی ؟!!! . خوب شد که نیومدی دانشگاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
3
حالا هم که به اشتباه خود پی بردند اگر شما بخواهید دانشگاه تاسیس کنید راحت تر می تونید و کارتان با سرعت بیشتری پیش میره تا تاسیس یک واحد مرغداری ، اگر باور ندارید همزمان هر دو کار را شروع کنید قطعا به عرض بنده می رسید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
0
متاسفانه، این گونه توسعه باعث آن می شود که آن موسسه و نهاد به چیزی تبدیل شود که کارکرد فعلی و ثانوی اش کاملا در تضاد و تناقض با کارکرد استاندارد و حقیقی آن است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
0
1
رشد کمی دانشگاهها و اخذ دانشجو به شیوه مرغداری در دوران آقای رفسنجانی آغاز شد، این سیاست نادرست که بدون تدابیر کافی دنبال شد برای کنترل نسل جوان ناشی از افزایش ناگهانی جمعیت در دهه شصت و خرید زمان و ایجاد فرصت برای ایجاد اشتغال و تهیه مسکن این نسل صورت گرفت که در موارد بعدی یعنی اشتغال و مسکن بدلیل نبود زیر ساختها و سیاستهای درست به نتیجه نرسید و تنها تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی را افزایش داد و موجب شد افرادی که از دانشگاههای ملی و با کیفیت فارغ التحصیل می شوند با فارغ التحصیلان دانشگاههای آزاد و پیام نور همرده و همسطح شوند و ارج و ارزش دانشگاه و دانشچو بودن از بین برود و نگاه جامعه به دانشگاه تغییر یابد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار