آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی
کد خبر: ۱۳۵۸۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 February 10    -    ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
اما دقیقاً چه مقدار از این نی‌های پلاستیکی را روزانه دور می ریزیم؟ آماده باشید تا با چیزی حیرت انگیز رو به رو شوید. در هر روز مجموعاً بیش از 500 میلیون نی پلاستیکی تنها در کشور آمریکا استفاده می شود و این در حالی است که این نی‌های پلاستیکی به سختی بازیافت می‌شوند. اگر کاری در این باره انجام نشود، این عدد می‌تواند حتی از این مقدار نیز بیشتر شود.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی«اختصاصی تابناک باتو»؛ هنر قدرت تغییر جهان را دارد. این جمله را عکاس معروف «بنجامین وُن وُنگ» بهتر از هر شخص دیگری دریافته است. کسی که تمام شغل حرفه‌ای خود را برای جابه جا کردن مرزهای خلاقیت وقف نموده و اثر هنری جنجال برانگیزی ایجاد کرده است که پیام اجتماعی بسیار مهمی را در پس خود دارد. وُن وُنگ تلاش کرده است تا در مورد میزان ضایعات تولیدی دست بشر، آگاهی‌بخشی کند. تمرکز این هنرمند در تازه‌ترین اثر خود به یک جمله معروف معطوف شده است: «8 میلیارد انسان گفتند این فقط یک نی ساده است.»

اما دقیقاً چه مقدار از این نی‌های پلاستیکی را روزانه دور می ریزیم؟ آماده باشید تا با چیزی حیرت انگیز رو به رو شوید. در هر روز مجموعاً بیش از 500 میلیون نی پلاستیکی تنها در کشور آمریکا استفاده می شود و این در حالی است که این نی‌های پلاستیکی به سختی بازیافت می‌شوند. اگر کاری در این باره انجام نشود، این عدد می‌تواند حتی از این مقدار نیز بیشتر شود.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

به تازگی ممنوعیت استفاده از نی‌های پلاستیکی تأثیرات زیادی در سرتاسر آمریکا داشته است؛ به گونه‌ای که حرف‌های زیادی درباره‌ی آن در میان مردم شنیده می شود. اگرچه این مقدار استفاده از نی‌های پلاستیکی به خودی خود بسیار حیرت آور است اما وُن وُنگ، یک قدم به جلو برداشته و صدها نی پلاستیکی را جمع آوری کرده و از آن‌ها به گونه‌ای عکس برداری کرده است که می توان به عمق فاجعه پی برد.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

ممنوعیت استفاده از نی پلاستیکی برای بسیاری از افراد سوال برانگیز بوده است که چگونه یک نی کوچک می تواند بر زندگی افراد اثر بگذارد و حتی نمی توان آن را بازیافت کرد؟ انجمن مبارزه با آلودگی‌های پلاستیکی بیان می‌کند که مردم انتظار دارند در هر کافه، رستوران، کافی شاپ و مغازه‌های بستنی فروشی و مکان‌هایی از این قبیل که افراد را به یک بار استفاده از نی‌های پلاستیکی و دورانداختن آنها تشویق می کنند، از نی‌های جداگانه ای استفاده کنند؛ این کار به طرز دیوانه‌واری، اسراف تلقی می‌شود.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

وُن وُنگ به نحوه‌ی خلق آثار هنری بحث برانگیز آشناست. او در سال 2018 میلادی، بلندترین کمد دنیا را ایجاد کرد که در آن 3 هزار لباس آویزان کرده بود. هدف او از این کار نشان دادن میانگین خرید و مصرف لباس توسط مردم بود. وُن وُنگ، یک حرفه‌ای تمام عیار در تبدیل اعداد به آثار هنری جذاب است که به ما اجازه می دهد تا ارقام و اعداد شگفت انگیز را در مسائل مختلف به خوبی تصور و تجسم کنیم. تولید 500 میلیون نی پلاستیکی تنها مطلب موجود برای بیان کردن است که می توان آن را در نی‌های پلاستیکی به هم متصل شده در سرتاسر این اثر هنری قدرتمند دید و حتی می توان آن را آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی وُن وُنگ نامید.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

تمام هدف این عکاس با وجدان،  فهماندن این موضوع به عموم است که چگونه یک تصمیم کوچک می‌تواند تأثیرات بزرگی در پی داشته باشد. بنابراین به جای آن که راحتی و بی خیالی را سرلوحه کار خود قرار دهد، راهی را در پیش گرفت که کمتر کسی به سراغ آن رفته است و شروع به جمع آوری نی‌های پلاستیکی کرد. این در حالی بود که این عکاس می توانست به راحتی و بدون هیچ زحمتی این نی‌ها را به صورت آنلاین خریداری کند.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

وُن وُنگ با همکاری گروه‌های داوطلب به نام‌های ساین زیرو ویست و استار باکس ویتنام توانست 168 هزار نی پلاستیکی را در طول شش ماه جمع آوری کند. او در تلاش بود تا مردم دریابند که ذهنیت موجود در میان عموم مبنی بر اینکه هر آنچه از دیده برفت از دل نیز خواهد رفت، می‌تواند این تراژدی مربوط به طبیعت را نیز وخیم‌تر کند.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

وُن وُنگ می گوید: «مردم بر این باورند که با دور انداختن پلاستیک‌ها، آنها از دید و نگاه انسان خارج می‌شوند، بنابراین نباید به آن اهمیت داد یا چون پلاستیک‌ها همه جا هستند، پس کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. من می‌خواستم با استفاده از هنر و نیز ایجاد این آثار زیبا و منحصر به فرد با این دو ذهنیت رایج در میان عموم مقابله کنم.»

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

وُن وُنگ برای جان دادن به این اثر هنری که مشابه یک دریای پلاستیکی است، نیازمند کمک‌ تیم‌های داوطلب بود. در طی یک دوره دو هفته‌ای، آنها تمام نی‌های پلاستیکی را با دست شستند و آن‌ها را براساس رنگ دسته‌بندی کردند. آن‌ها 168 هزار نی پلاستیکی را با این شیوه جداسازی کردند. کار زیادی بود اما قضاوت در مورد نتیجه‌ی نهایی، این اثر هنری را بسیار ارزشمند می‌کرد.

آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی

وُن وُنگ به همراه داوطلبان، نی‌های پلاستیکی سبز، مشکی و آبی رنگ را برای درست کردن بدنه اصلی اقیانوس جداسازی کردند. سپس از نی‌های بی رنگ و شفاف برای درست کردن یک گذرگاه در میانه این اقیانوس استفاده کردند و قسمت‌های مختلفی را با این نی‌های پلاستیکی پُر کردند. در این اثر هنری صد در صد تشکیل شده از مواد بازیافتی، از بسته‌های پلاستیکی برای نگه داشتن نی‌ها و LED های پخش کننده نور استفاده شد. ساختار مجسمه‌ی موجود در این اثر هنری که بلندای آن به سه و نیم متر می رسد، بهترین بوم نقاشی برای آخرالزّمان نی‌های پلاستیکی وُن وُنگ بود. نی‌های پلاستیکی به تقلید از هنر «مونه» طبقه‌بندی شده بودند؛ به گونه‌ای که افراد از دور قادر به تشخیص اجزای سازنده این اثر هنری یعنی نی‌های پلاستیکی نبودند و آن‌ها را مانند حرکت قلم‌مو بر روی بوم نقاشی می دیدند.

اگر روزی در اطراف کاخ استلا در شهر هوشی مین حضور یافتید، هرگز این اثر هنری تأثیرگذار وُن وُنگ یعنی آخرالزمان نی‌های پلاستیکی را از دست ندهید. درب‌های این نمایشگاه تا 24 مارس 2019 برای مراجعین باز است. این اثر هنری در جهت افزایش آگاهی افراد درباره‌ی یکی از معضلات جوامع ساخته شده است؛ بنابراین شما را به تماشای این اثر هنری بسیار تأثیرگذار دعوت می کنیم.

لایف باز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
0
7
خیلی جالب بود. مگر قبل از ابداع نی چطوری نوشیدنی میخوردیم؟ خودمون با دست خودمون تیشه به ریشه خودمون خواهیم زد. با هر چیزی میشه بازی کرد و به چشم کالا نگاه کرد اما نه با طبیعت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار