عرضه گیلاس در قلب زمستان با قیمت نجومی
کد خبر: ۱۳۵۶۵۰
تاریخ انتشار: 2019 February 06    -    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

گشت‌وگذاری در بازار میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که معضلاتی همچون قاچاق میوه به داخل همچنان ادامه دارد. نمونه آن عرضه میوه گیلاس در قلب زمستان آن هم با قیمت‌های نجومی است. در این گزارش از قیمت روز برخی اقلام میوه و تره‌بار آگاه شوید.

یکی از اقلام مصرفی خانوار میوه، سبزی و صیفی‌جات است که با نوسانات قیمت و کاهش قدرت خرید خانوار، میزان تقاضا برای این محصولات تغییر می‌کند.

در چند روز اخیر با توجه به ورود به روز‌های خانه تکانی شب عید تا حدودی میزان تقاضا برای میوه و سبزی از سوی خانواده‌ها کاهش یافته و افراد تنها به میزان نیاز روزانه خود خرید می‌کنند.

از سوی دیگر نزدیکی به ایام فاطمیه از میزان تقاضای میوه از سوی تالار‌ها و رستوران‌ها نیز کاسته است. در شرایط فعلی بررسی‌ها نشان از آن دارد که قیمت برخی از اقلام میوه به واسطه کاهش عرضه افزایش قیمت قابل توجهی به خود گرفته و منطقه و محله عرضه میوه در سطح شهر بر قیمت‌گذاری نجومی بی تأثیر نبوده است. به عنوان مثال سیب سرخ درختی که در میادین میوه و تره‌بار ۱۱ هزار تومان است در برخی از نقاط تهران همچون قلهک کیلویی ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حال و هوای بازار میوه و سبزی نشان از آن دارد که محصولاتی همچون کاهو، گوجه فرنگی، خیار، انار، سیب درختی، سیب زمینی، پیاز و ریحون زمینه (تقاضای) کمی در بازار دارد. حال با این اوصاف هر کیلو کاهو به قیمت ۵ هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد و این محصول به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان در سطح شهر عرضه می‌شود. همچنین هر کیلو سبزی خوردن به قیمت ۳،۵۰۰ تومان در میادین خریداری و به قیمت ۵ تا ۷ هزار تومان در سطح شهر عرضه می‌شود.

قیمت خرید هر کیلو گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار ۵ هزار تومان و قیمت عرضه آن در سطح شهر ۶ هزار تومان است. خیار نیز به قیمت ۵ هزار تومان در میدان خریداری و در سطح شهر به قیمت ۶۵۰۰ تا ۷ هزار تومان عرضه می‌شود. هر کیلو نارنگی که به قیمت ۵ هزار تومان در میادین خریداری می‌شود به قیمت ۷،۵۰۰ تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد. هر کیلو کیوی در سطح میادین میوه و تره‌بار از ۵ تا ۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و در سطح شهر به قیمت میانگین ۹ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

پرتقال شمال تامسون به قیمت ۳،۵۰۰ تومان از سطح میادین خریداری و در سطح شهر به قیمت حداقل ۵ هزار تومان عرضه می‌شود. انار که زمینه عرضه آن کم شده و مشتری آن‌چنانی برای آن در سطح شهر وجود ندارد به قیمت ۷ هزار تومان در سطح میادین عرضه می‌شود و فروشندگان سطح شهر آن را به قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. پرتقال خونی جنوب به قیمت ۴۵۰۰ تا ۵،۰۰۰ تومان در سطح میدان عرضه می‌شود که حداقل قیمت در نظر گرفته شده از سوی فروشندگان سطح شهر برای این محصول ۷ هزار تومان است.

لیمو شیرین که با قیمت ۲۵۰۰ تا ۲،۸۰۰ تومان توسط فروشندگان سطح شهر خریداری می‌شود به قیمت ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. همانطور که گفته شد هر کیلو سیب سرخ در سطح میدان میوه و تره‌بار ۷۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد که در سطح شهر بنا بر محل عرضه قیمتی در محدوده ۱۰ تا ۲۲ هزار تومان دارد. پیاز دست چین شده در میدان به قیمت ۳۵۰۰ تا ۴،۰۰۰ تومان و در سطح شهر به قیمت ۴۵۰۰ تا ۵،۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. البته این در حالی است که پیاز قرمز در سطح میدان به قیمت ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما نکته قابل توجه در گشت و گذار در سطح شهر وجود برخی از میوه‌های غیر فصل در زمستان امسال است. در سطح شهر و میدان میوه و تره‌بار میوه‌های تابستانی همچون گیلاس به فروش می‌رسد که قیمت عرضه این میوه در میدان میوه و تره‌بار در حدود کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است و عرضه‌کننده مدعی آن است که این محصول تولید کشور آرژانتین است. عرضه این گیلاس در کنار قیمت نجومی، به دلیل ممنوعیت واردات میوه بسیار تعجب برانگیز است، زیرا تنها آناناس، انبه، نارگیل و موز اجازه واردات به کشور را دارند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار