کدام زنان بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند؟
کد خبر: ۱۳۵۴۷۰
تاریخ انتشار: 2019 February 05    -    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
عوامل خطر سکته مغزی مختص زنان به طور اجمالی بیان شده است. افزایش آگاهی در این زمینه ممکن است به شناسایی افرادی که در معرض خطر هستند، کمک شایانی کند.

عوامل خطر سکته مغزی مختص زنان به طور اجمالی بیان شده است. افزایش آگاهی در این زمینه ممکن است به شناسایی افرادی که در معرض خطر هستند، کمک شایانی کند.

کدام زنان بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند؟

مطالعات جدید عوامل خطر سکته مغزی در زنان را مورد بررسی قرار می دهند.

 

به گزارش وبسایت فارس ایندکس، هر ساله در آمریکا 140،000 نفر در اثر سکته مغزی کشته می شوند، یعنی حدود یک بیستم مرگ و میر در این کشور ناشی از سکته مغزی است و در هر 4 دقیقه یک نفر در اثر سکته مغزی فوت می کند.

چنین نگرانی عظیمی در حوزه سلامت توجه مقامات بهداشتی، سازمان های دولتی و دانشمندان را به خود جلب کرده است.

دانشمندان در طی سالها تعدادی از خطرات مرتبط با سکته مغزی و عوارض بعد از سکته مغزی را کشف کرده اند. به عنوان مثال خطر سکته مغزی با بالا رفتن سن افزایش می یابد و افرادی که دچار فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی دارند.

عوامل موروثی و ژن نیز در سکته موثر هستند - سکته مغزی غالبا در افراد آمریکایی-آفریقایی تبار بیشتر از افراد سفید پوست، اسپانیایی ها و یا نژاد آسیایی-آمریکایی رخ می دهد.

وجود برخی رفتارها در سبک زندگی نیز میتواند به افزایش احتمال سکته مغزی دامن بزند - فعالیت هایی نظیر استعمال دخانیات، مصرف الکل، مصرف برخی داروهای غیرقانونی، چاقی مفرط و داشتن رژیم غذایی نامناسب همه از عوامل افزایش احتمال ابتلا به سکته مغزی هستند.

 

زنان و خطر سکته مغزی

یک عامل خطر برای سکته مغزی که بسیاری از افراد از آن آگاه نیستند جنسیت است – زنان نسبت به مردان احتمال بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی دارند و فوت ناشی از سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان است. هر سال حدود 425000 زن مبتلا به سکته مغزی می شوند که این تعداد نسبت به آمار سکته مردان 55000 نفر بیشتر است.

علت افزایش خطر سکته و مرگ و میر ناشی از آن به طور کامل کشف نشده است اما یک مقاله منتشر شده در مجله Stroke که به طور خاص بر سلامت زنان تمرکز دارد، به نکات عمیقی اشاره کرده و به برخی از مجهولات پاسخ گفته است.

دکتر کاترین رکسرود، نویسنده این مقاله اهمیت این مطالعه را به صورت زیر توضیح می دهد:

«با افزایش سن در زنان و ایجاد اختلالات در سیستم گردش خون و بروز بیماری های قلبی و عروقی، احتمال سکته مغزی در آنها به جای حمله قلبی افزایش می یابد. ما می خواهیم علت بالاتر بودن استعداد سکته مغزی در زنان را درک کنیم: چرا زنان بیشتر از مردان دچار سکته مغزی می شوند؟ کدام عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی را در زنان افزایش می دهند؟»

 

عوامل خطر سکته مغزی مختص زنان

دکتر رکسرود و تیم او در ادبیات موجود مطالعات عمیقی انجام دادند. آنها قصد داشتند درک کاملتری از عوامل خطر سکته مغزی که منحصر به زنان هستند داشته باشند. آنها به این نتیجه رسیدند که مهمترین عوامل خطر برای زنان موارد زیر هستند:

  • شروع قاعدگی قبل از 10 سالگی
  • شروع یائسگی قبل از 45 سالگی
  • داشتن سطوح پایین دی هیدرو پیاندروسترژن
  • مصرف داروهای خوراکی حاوی استروژن یا داروهای ضد بارداری خوراکی

همچنین زنان مبتلا به عوارض مرتبط با بارداری مانند دیابت بارداری و فشار خون بالا یا پره اکلامپسی در دوران بارداری بیشتر در خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.

سایر عواملی که مطابق نظر تیم تحقیقاتی میتواند احتمال سکته مغزی را افزایش دهد و به بررسی بیشتری نیاز دارند عبارتند از مصرف برچسب استروژن و یا پیشگیری از بارداری توسط داروهای پروژسترونی.

بسیاری از زنان آمریکایی در دسته های بالا قرار می گیرند اما مهم است که توجه داشته باشید که فقط عده کمی  از کسانی که یک یا چند فاکتور فوق را دارند ممکن است سکته مغزی را تجربه کنند. آگاهی و هوشیاری از عوامل خطر کلیدی ترین کاری است که برای پیشگیری و کاهش احتمال بروز سکته مغزی می توان انجام داد.

«این زنان باید با دقت تحت نظر قرار بگیرند و باید آگاه باشند که در معرض خطر بیشتری هستند بنابراین برای داشتن سبک زندگی سالمتر تلاش کنند تا از فشار خون بالا و سکته مغزی ناشی از آن پیشگیری کنند.»

دکتر کاترین رکسروده

 

محققان برای توسعه این مطالعه به بررسی عوامل خطر سکته مغزی برای افراد تغییر جنسیتی نیز پرداختند. معمولا به این افراد از آنتی آندروژن ها، استروژن ها یا ترکیبی از دو دارو تجویز می شود.

اگرچه ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که این داروها میزان خطر ابتلا به سکته مغزی را تغییر دهد ولی تا به امروز مطالعات بسیار کمی وجود دارند که نتیجه گیری های جامعی داشته باشد.

همانطور که در بالا ذکر شد هدف این مطالعه بالا بردن آگاهی بانوانی است که در آینده احتمال بیشتری برای ابتلای سکته مغزی دارند. بنابراین افرادی که برخی ویژگی ها و علائم ذکر شده در این مقاله را دارند باید بیشتر تحت نظر باشند تا خطر سکته مغزی را بتوان تا حد امکان در این افراد پیشگیری کرد.

از آنجایی که هنوز موارد و زمینه های زیادی برای بررسی و مطالعه وجود دارد، تحقیقات بیشتری لازم است تا این نتیجه گیری ها را تقویت کرده و گسترش دهد. در حال حاضر اولویت با محدود کردن عوامل تقویت کننده خطر سکته مغزی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار