ابتدایی ترین تصاویر از افتتاح جاده چالوس
کد خبر: ۱۳۴۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 04    -    ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
با گذشت دهه‌ها سال از ساخت جاده چالوس، این مسیر همچنان یکی از مهم‌ترین مسیرهای رسیدن به شمال ایران است.

تونل کندوان واقع در جاده کرج و چالوس در سال ۱۳۱۷ افتتاح شد. تا پیش از افتتاح تونل کندوان، راه میان کرج تا چالوس پنج ماه از سال غیر قابل تردد بود.

ابدایی ترین تصاویر از افتتاح جاده چالوس


جاده چالوس، به عنوان یکی از زیباترین جاده های جهان  از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود.
 
محور چالوس - کرج از بی نظیرترین مناظر و چشم اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور می‌باشد که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود.



از سال ۱۳۱۲  به بعد، انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.


به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌است.

ابدایی ترین تصاویر از افتتاح جاده چالوس


تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۱۸ به بهره‌برداری می‌رسد. با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد.

ابدایی ترین تصاویر از افتتاح جاده چالوس

این جاده در دامنه سلسله کوه های البرز مرکزی ساخته شده‌است و امکانات و تأسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی در حاشیه آن ساخته شده است که عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.

باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
6
خدا رحمت کنه
افسوس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
1
5
يكي از زيباترين جاده هاي جهان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ش م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
5
این تونل در ان زمان بدون هیچ ابزاری فقط با بیل وکلنگ 4سال طول کشید ولی جاده چالوس با بهترین امکانات چند سال طول کشیده وهنوز هم نیمه تمام مانده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار