هرگز ماهی و ماست را با هم نخورید!؟
کد خبر: ۱۳۴۱۴۶
تاریخ انتشار: 2019 January 23    -    ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶

یک متخصص تغذیه گفت: در فرهنگ ما عادات خوب غذایی همچون مصرف پنیر با گردو وجود دارد که مفید بودن آن‌ها از نظر علمی برای سلامت ثابت شده است.

هرگز ماهی و ماست را با هم نخورید!؟

 کوروش صمد پور متخصص تغذیه درباره استفاده از غذا‌های ترکیبی و تاثیرات آن اظهار کرد: پیش از هر صحبتی درباره مصرف غذا‌های ترکیبی لازم است یادآوری کنیم، تاکید اصلی پزشکان تغذیه بر این است که هر فرد باید از تمام گروه‌های غذایی در طول روز مصرف کند؛ به عبارتی دیگر همه باید ۵ گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، پروتئین‌ها (مثل گوشت و حبوبات)، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات را به اندازه در تغذیه روزانه خود بگنجانند.

وی ادامه داد: مردم چنین باوری دارند که برخی غذا‌ها با هم سازگاری ندارند؛ این امر به صورت فردی امکان پذیر است یعنی کسی با مصرف یک یا چند ماده غذایی مشکل داشته باشد، اما در حقیقت و در مباحث علمی و اپیدمیولوژیکی بسیاری از این باور‌ها صحیح نیست مثلا برخی معتقدند ماست و اسفناج را نباید به صورت ترکیبی با هم مصرف کرد تا در جذب آهن اسفناج مشکلی ایجاد نشود، در حالی که اسفناج به دلیل اگزالاتی که دارد منبع خوبی برای جذب آهن نیست و آهن موجود در آن آنچنان جذب بدن نمی‌شود پس می‌توانید این ترکیب را بدون نگرانی مصرف کنید، مصرف ترکیبات ماست با دیگر غذا‌ها تاثیری بر کاهش جذب آهن ندارد در ضمن به دلیل ph پایین و حالت اسیدی که در ماست وجود دارد، مصرف آن می‌تواند بر جذب آهن تاثیر گذار باشد.


این متخصص تغذیه درباره تاثیر مصرف شیر با ترکیبات آهن دار اظهار کرد: شرایط در مورد شیر متفاوت است، توصیه می‌کنیم این ماده غذایی را با مواد آهن‌دار مصرف نکنید چرا که شیر حاوی کلسیم بالایی است که با جذب آهن تداخل دارد.


عوارض مصرف همزمان ماست با ماهی

صمد پور گفت: باوری قدیمی در مورد مصرف همزمان ماست با ماهی وجود دارد، ماست به دلیل خاصیتی که دارد؛ حالت لختی و بی‌حالی در فرد ایجاد می‌کند، همین اثر را در ماهی هم شاهد هستیم پس مصرف همزمان این دو ماده غذایی حالت لختی را تشدید می‌کند، در مجموع توصیه می‌کنیم از ترکیب این ۲ ماده غذایی برای پیشگری از بی‌حالی اجتناب کنید، اما برخی از عوارضی مثل ایجاد لک و دیگر مشکلات به دنبال مصرف ترکیب این دو غذا غیر علمی است.

وی افزود: تمامی این موضوعات به شخصی که ترکیب‌های غذ‌ایی را مصرف می‌کند و مزاج او بستگی دارد؛ پزشکان تغذیه بهترین حالت را شرایطی می‌دانند که فرد تمام گروه‌های غذایی را در طول روز مصرف کند.


ترکیب برخی مواد غذایی ارزش غذایی آن‌ها را افزایش می‌دهد

این متخصص تغذیه تشریح کرد: در فرهنگ ما عادات خوبی وجود دارد که از نظر علمی هم ثابت شده هستند مثل مصرف پنیر با گردو؛ پنیر به دلیل وجود ماده تیرامین، که ماده‌ای مضر است، ممکن است فعالیت مغز را کندتر کند؛ گردو با توجه به دارا بودن مقادیر قابل توجهی از مس می‌تواند آنزیم‌های کنترل کننده و خنثی کننده اثرات بد تیرامین را تقویت می‌کند؛ همچنین ترکیب برخی غذا‌ها، ارزش غذایی آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ برای مثال می‌توانیم به ترکیب غلات با منابع پروتئینی اشاره کنیم؛ مثل عدس پلو که ارز‌ش غذایی بالاتری نسبت به حالت معمول دارد.

سالاد را با غذا نخورید

صمد پور اظهار کرد: به طور کلی پیشنهاد می‌شود سالاد را همراه با غذا مصرف نکنید؛ بهتر است قبل یا بعد از غذا یک بشقاب سالاد بخورید تا از فواید آن استفاده کنید؛ وجود سالاد در سفره غذا همواره مورد تایید پزشکان تغذیه بوده است، اما مصرف آن همراه با غذا چندان خوشایند نیست.

وی درباره مصرف میوه‌ها با غذا یادآوری کرد: معمولا در سنت غذایی ما، مصرف همزمان میوه و غذا مرسوم نیست؛ توصیه می‌کنیم این ترکیبات را مصرف نکنید، اما به طور کلی از نطر علمی منعی برای استفاده همزمان آن‌ها وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار