از «حاجی ارزونی» سرکوچه ما تا «تخفیف کده» محل شما
کد خبر: ۱۳۳۵۴
تاریخ انتشار: 2015 November 02    -    ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
آمازون ایرانی! بخش ششم؛
شیوه فروش به روش «بدو بیا اینور بازار، حراجش کردیم»، شیوه ای قدیمی اما کاربردی که همیشه باعث می شده تا تعدادی رهگذر و هم محلی را برای مقایسه قیمت جنس و سپس خرید به سمت شما هدایت کند.
از «حاجی ارزونی» سرکوچه ما تا «تخفیف کده» محل شما در سلسله مطالب گذشته سعی کردیم تا در مورد کسب و کارهای آنلاین، جزییات و نکته های آن صحبت کنیم، در این مطلب، می خواهیم از شیوه ای جهت فروش و جذب مشتری نام ببریم که سال هاست در دنیای واقعی برای خود جایی باز کرده است و از "حاجی ارزونی" سرکوچه ما گرفته تا "تخفیف کده" محل شما، همه سال هاست از این روش بر عطش و ولع خریداران افزوده اند.

شیوه فروش به روش «بدو بیا اینور بازار، حراجش کردیم»، شیوه ای قدیمی اما کاربردی که همیشه باعث می شده تا تعدادی رهگذر و هم محلی را برای مقایسه قیمت جنس و سپس خرید به سمت شما هدایت کند.

از «حاجی ارزونی» سرکوچه ما تا «تخفیف کده» محل شما

روشی که عموما در دنیای واقعی بر تبلیغات سینه به سینه که در هفته های قبل در مورد آن صحبت کردیم بسیار استوار است و عموما فروشنده بعد از چندماه حراج و "فروش به قیمت خرید!" انتظار دارد که هر مشتری چند مشتری دست به نقد را به سمت آنها روانه کند.
اما در دنیای آنلاین و سال های قبل که چندان هم دور نیست، برخی فعالین حوزه آنلاین که این فضا را بسیار آماده و بدون رقیب می دیدند شروع کردند به فروش اجناس اما نه با قیمت پایین و نه جنسی با کیفیت!

یعنی ترکیبی بدمزه از فروش آنلاین به بدترین روش آن و تنها برای پر کردن جیب خودشان! سال ها گذشت و بعد از بدبینی هایی که توسط خریداران برای خریدهای آنلاین ایجاد شد، عده بیشتری وارد این نوع از کسب درآمد شدند، رقیبانی که حتی حاضر بودند در این رقابت شدید جنس عالی را با کیفیت عالی بفروش برسانند؛ روشی که امروزه شاهد سبز شدن سایت هایی هستیم که پایه وجودی آن ها بر اساس تخفیف و حراج است.

چند سال قبل که تحقیقی جامع را در مورد سایت های تخفیف گروهی شروع کردم و با چند دست اندرکار این حوزه شروع به صحبت کردم متوجه شدم که بیشترین تأکید این "حراج کده ها!" خدمات در حوزه آنلاین است چون به نوعی در مشاغل خدماتی ما با حاشیه های سود بیشتری طرف هستیم و قادر خواهیم بود تا با به حداقل رساندن این حاشیه ها، مشتری ها را در مدت زمان اندکی و صرفا برای آشنایی و تبلیغات کسب خود، جذب نماییم. همان زمان اولین ایده ای که به ذهنم خطور کرد ایجاد سایت هایی با پیشینه تخفیف اما با تاکید بر فروش کالا بود، یکی دو سال که گذشت، سایت هایی که میتوان آنها را عموما فروشگاه های تخفیفی نامید وارد این حوزه شدند، البته شایان ذکر است که باتوجه به گسترش بسیار خوب کسب های آنلاین و اینکه شاید از معدود تکنولوژی هایی باشد که ما در حالت رقابت پایاپای با رقیبان خارجی خود هستیم، در اروپا خرید کالا از سایت های حراجی و تخفیف دار بسیار جا افتاده است. بخصوص آنکه مردم عادی سعی می کنند با خرید از این سایت ها، میزان سود خود را در خرید افزایش بدهند.

در این میان یکی دو سال قبل، شرکت هایی اروپایی وارد فاز سرمایه گذاری در حوزه فروش تخفیف دار کالا شدند که تقریبا می توان آن را عامل خیر و روشی موفقیت آمیز دانست.

چند روز قبل که با یکی از کارشناسان ارشد یکی از این شرکت ها گفت وگو می کردم، مباحث جالبی را بیان کردند که شاید جالب باشد در اینجا هم عنوان کنم.

با سرمایه گذار خارجی که وارد این حوزه از دنیا اینترنت شده است ما اکنون با سایت هایی طرف هستیم که کالا را ارزان تر از قیمت عمده و بازار و حتی با هزینه حمل تقریبا رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

آفرهای کلانی که در حجم بسیار بالا ارائه شده و نکته آنها هم رقابت تنگاتنگی است که برای تصاحب عنوان "آمازون ایرانی" دارند.
عمده تاکید این فروش ها بر کوپن های تخفیف، کمپ های تبلیغاتی و تخفیفاتی بسیار گسترده است.

و همان طور که قبلا هم اشاره کردم، عمده مزیت این نوع از فروش، تبلیغات سینه به سینه ای است که پس از آن توسط مشتریان آغاز میشود و مشتریانی که توسط مشتریان دیگر جذب این سیستم و روش فروش می شوند. آنقدر این رقابت را شدید می توان بیان کرد که میلیاردرها تومان صرف تبلیغاتی میشود که با یک کوپن چند رقمی، چند صد هزار تومانی شما سود کنید.

از «حاجی ارزونی» سرکوچه ما تا «تخفیف کده» محل شما

رقابت تا حذف رقبای داخلی؟


موضوع بسیار مهمی که بخصوص در حوزه آنلاین وجود دارد نگرانی هایی است که برای دوره پس از توافق نهایی هسته ای و تأثیر ورود شرکت های بزرگ خارجی بر بازار ایران می گذارد که حوزه کسب و کارهای آنلاین و این نوع از فروشگاه ها، نوعی از این مشاغل است.
آنچه نظر شخصی بنده است، اینکه نه تنها ورود شرکت های خارجی باعث به زمین خوردن شرکت های خرد و متوسط ایرانی نمیشود بلکه باعث می شود ما با گستره بسیار خوبی از ایده ها و تکنیک ها آشنا شویم و حتی افراد بسیار زیادی نیز به واسطه این ورود از مشاغل مختلف بهرمند شوند.

برای مثال، در ورود شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در حوزه "فروشگاه های حراج دار" که در بالا عرض کردم، ما با مردم و خریدارانی طرف هستیم که از حق خود آگاه هستند و می دانند یک خرید خوب حق مسلم آنهاست.

با مشتریانی طرف هستیم که دیگر برای آنها جمله " جنس فروخته شده پس گرفته نمیشود" معنایی ندارد.
با مشتریانی طرف هستیم که حتی می توانند طبق قانون تجارت الکترونیک تا 7 روز یک کالا را برگشت زده و مبلغ پرداختی خود را طلب کنند.
با مشتریانی طرف هستیم که می توانند کالاهای مورد نیاز خود را در یک سبد خرید، از هر نوع و تنوعی در کمتر از 15 دقیقه سفارش دهند.
با مشتریانی طرف هستیم که دیگر لازم نیست با هزینه زیاد کل شهر را برای چند قلم کالا جستجو کنند.
با مشتریانی طرف هستیم که دیگر هزینه حمل و نقل و ترافیک جهت خرید برای آنها معنی ندارد وقتی می توانند به رایگان و یا مبلغی بسیار اندک، تمام کالاهای خریداری شده خود را دریافت کنند.

در نهایت و بزرگ ترین مزیت، با مشتریانی طرف هستیم که یکی از مهم ترین مسائل در خرید که همان قیمت مناسب است برای آنها حل شده است و حتی در دورترین نقاط کشور، به قیمت بسیار مناسب کالا در پایتخت و مراکز تولید دسترسی مستقیم دارند و دیگر واسطه ها و دلال ها بر قیمت تمام شده کالای مورد نیاز آنها نمی افزایند.

این ها موارد اندکی از مزایای حضور و رقابت سالم شرکت ها و گروه ها در حوزه آنلاین است که انتظار داریم به زودی شاهد آن باشیم و هر روز نیز مشتریان آنلاین را باتوجه به این مزایا افزایش داده و کسب های آنلاین را رونق دهیم.

سخن آخر

آنچه گفته شده تحلیلی تخصصی از بازار آنلاین حال حاضر ایران و در مقابل به اشتراک گذاشتن تجربه خریدهای شیرین آنلاین به عنوان یک کاربر عادی است.

دنیای آنلاین دنیایی است سراسر پتانسیل، همیشه عنوان کرده ام و باز هم لازم میدانم بیان کنم که دنیای آنلاین همان دنیای پر از عدالت و برابری است، شما می توانید با کمترین سرمایه و هزینه وارد آن شده و با راهکارهای مناسب و تجربه، جا پای افراد و شرکت هایی با سرمایه های چند صد میلیاردی بگذارید و در مقابل با روش های غلط، ممکن است باعث شود تا سرمایه های کلان نیز در این حوزه از بین رفته و پس از مدتی هیچ نشان و آثاری از سرمایه و سرمایه گذار نماند.

 این حوزه، مانند منطقه ای بکر و دست نخورده در دل یک جنگل است که در حین تماشا و محو شدن در زیبایی ممکن است باعث سقوط وحشتناک شما در دره شود.

بزرگترین دره و علت سقوطی که در افرادی که وارد این نوع از کسب و کار می شوند مشاهده کرده ام ناامیدی آنها پس از مدتی سردرگمی در این بازار است.

دنیای آنلاین نیاز به فرصت دارد تا خود را نشان دهد یک روز موفقیت در قالب یک سایت تخفیف دار و خرید گروهی خود را نشان میدهد و روزی دیگر در قالب انجمن های آنلاین، اما آنچه اهمیت دارد آن است که مقلد صرف بود کاری از پیش نمی برد شما باید راه درست و مخصوص خود را در این دنیا یافته و سپس بر روی نیازهایی که برآورد کرده اید سرمایه گذاری کنید تا درآمد کسب کنید.

تنها ایده برای موفقیت در دنیای آنلاین کافی نیست ما افراد زیادی را می شناسیم که ایده های بکری دارند، سایت ها و اینترنت پر از افرادی است که ایده های خوبی ارائه میدهند اما اجرای ایده، بررسی جزییات موفقیت در آن ایده و ارائه راهکارهای مناسب، همه مواردی است که باید رعایت شود تا شاهد ظهور ابرقدرت هایی مانند آمازون، گوگل، فیسبوک و ... باشیم.

امروزه شاهد آن هستیم که با رشد بسیار خوب نرم افزارهای اجتماعی مانند وایبر، تلگرام، واتس آپ و غیره سایت هایی مانند فیسبوک و کلوپ که زمانی سلطان بدون چون و چرای این دنیا بودند کم کم از دور خارج میشوند. چون مردم و مشتری این نوع از خدمات، تنوع و آسایش را ترجیح میدهند و وفاداری بی منطق از آنها نمی توانید ببینید.

از شما می خواهم تا تحقیق کنید که این نرم افزارهای موبایلی ساده اجتماعی، چطور و توسط چه کسانی ایجاد شده اند؟ افرادی عادی و معمولی که تنها متوجه نیاز شده اند و زودتر از سایرین دست به کار شده و به سرعت آن نیاز را رفع کرده اند!

کامیار کاظمی، متخصص و مشاور مشاغل آنلاین


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار