تبلیغات دهان به دهان، رقیب تبلیغات تلویزیونی
کد خبر: ۱۳۳۵۳
تاریخ انتشار: 2015 October 28    -    ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
بخش پنجم؛
تبلیغات تلویزیونی بهتر است در پیک ساعت شلوغی انجام گیرد تا بازخورد بهتری داشته باشد اما این ساعت پیک که عموما بین 9 تا 12 شب است و هزینه تبلیغات تلویزیونی در آن بیشتر هم خواهد شد، آیا بازدهی خوبی به نسبت هزینه پرداخت شده دارد؟
تبلیغات دهان به دهان، رقیب تبلیغات تلویزیونیمدتی است، در حال تحقیق روی کسب و کارهای نوظهور در وب هستم؛ کسب و کارهایی با روش های تقریبا نوآورانه که ناشی از دقت مدیران سایت ها برای رفتارشناسی مشتریان ایرانی است؛ سایت هایی که عموما فروشگاهی هستند و آماده فروش اجناس خود.

اما با قدرت های بزرگی که در وب ایران فعال هستند، چطور یک فروشگاه می تواند سربلند کرده و به فروش مناسبی برسد؟

جالب ترین بحث نیز این است که با توجه به پتانسیل بسیار بالای وب و فراهم بودن امکاناتی برابر برای همه افراد، ما با فروشگاه هایی طرف هستیم که با ترسیم نقشه تجاری مشخص و خوب، حتی در حال شاخ و شانه کشیدن برای فروشگاه های بزرگ تر هستند؛ فروشگاه هایی که زمانی همه فکر می کردند رقابت با آنها کاری نشدنی است اما دنیای برابر نت اثبات کرده است که می شود و می توان!

قصه از کجا شروع شد؟

با رشد و فراهم شدن نسبی پتاسیل های اینترنت در ایران ما با سایت هایی با سرمایه های بالا روبه رو هستیم که میلیاردها تومان هزینه تبلیغات تلویزیونی و بنرهای بزرگراهی خود می کنند! روشی که از نظر بنده میتواند بد و حتی مهلک باشد و نه تنها باعث رشد یک کسب و کار آنلاین نشده بلکه باعث از بین بردن اعتماد مشتری نسبت به آن کسب هم شود.

ابتدا چند سؤال در اینجا مطرح می کنم:


- "بقول قدیمی ها، تا تنور داغ است باید نان را چسباند!" چطور تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردی و رادیویی یک کسب آنلاین میتواند متضاد این سخن رفتار نکند؟

شما تصور کنید یک مشتری بالقوه روبروی تلویزیون نشسته است و در حال دیدن سریال مورد علاقه اش که ناگهان تبلیغات بازرگانی (خیمه بی امان شعارها، تصاویر تکراری و بی سروته!) شروع و در این میان تبلیغات سایت ... نمایش داده میشود و خدمات آن توضیح داده شده، حالا این مشتری بالقوه ما که دسترسی به نت، تبلت و کامپیوتر خود ندارد، باید نام دامنه و اسم کسب را نوشته و فردا آن را پیگیری نماید! البته این حالت خوشبینانه است حالا شما تصور میکنید چند نفر در اوج ترافیک تبلیغات بازرگانی چنین رفتار باب میلی از خود نشان می دهند؟

این در حالی است که برای مثال در تبلیغات فیسبوکی گفته می شود، لینک ها بهتر است کاربر را به صفحه یا گروه خاصی در همان فیسبوک منتقل کند تا سایتی دیگر! چون مشتری نمی پسندد تا جو خاص و Fun فیسبوک را با محیط دیگری عوض کند حالا چطور باید انتظار داشت که یک کاربر از رسانه تلویزیون وارد رسانه دنیای آنلاین و اینترنت شود؟

- تبلیغات تلویزیونی بهتر است در پیک ساعت شلوغی انجام گیرد تا بازخورد بهتری داشته باشد اما این ساعت پیک که عموما بین 9 تا 12 شب است و هزینه تبلیغات تلویزیونی در آن بیشتر هم خواهد شد، آیا بازدهی خوبی به نسبت هزینه پرداخت شده دارد؟
- چند بار خود شما در هنگام شروع شدن همین تبلیغات، صدای تلویزیون را قطع کرده و یا کانال تلویزیون را تغییر نداده اید؟
- چند درصد مخاطبان اصلی کسب و کارهای آنلاین که عموما جوانان هستند از تلویزیون استفاده می کنند؟

متاسفانه در حال حاضر برخی دوستان آنقدر در تبلیغات تلویزیونی غرق شده اند که اصل موضوع را فراموش کرده اند و کافی است یک مشتری که با هزار دردسر وارد سایت آنها شده نگاهی کوتاه بیندازد، براحتی با نگاه به جزئیات آماری سایت و تحلیل آنها می توان به اطلاعات جالبی دست پیدا کرد، مدت زمانی که مشتری به صورت میانگین در سایت صرف می کند، تعداد صفحاتی که مشتری باز میکند و یک مشتری چند بار به سایت سر میزند و ... .

با اطمینان می توان گفت طبق این آمار، اغلب این سایت ها به علت طراحی که چندان جالب نیست و محصولات نامناسب در حال سقوط آمار بازدید هستند و در مقابل هزینه ای که میکنند بازخورد چندانی دریافت نمی کنند.
اما در عین حال، ما با سایت های نوپایی طرف هستیم که بیشتر سرمایه خود را برای ترغیب مشتری به کار آنلاین خود از طریق تبلیغات سینه به سینه صرف میکنند و اتفاقا روشی عالی برای آن شغل آنلاین هم انتخاب کرده اند.

شما در چه صورتی یک مغازه را به دوست یا خانواده خود معرفی می کنید؟


-    ارزان تر بفروشد؟
-    فردی خوش اخلاق فروشنده آن مغازه باشد؟
-    محصولات متنوعی داشته باشد؟
-    محصولات با کیفیتی داشته باشد؟
-    محصول را اگر ایراد داشت پس بگیرد؟
-    محصول را سریع و رایگان برای شما ارسال کند؟
-    و ...

ما اکنون با سایت های فروشگاهی روبه رو هستیم که با همه این ترفندها آشنا بوده و همه را رعایت می کنند تا شما در وایبر، تلگرام، فیسبوک، چت، ایمیل، گفت و گوهای روزانه و ... و در میان صحبت های روزانه خود آنها را نیز معرفی کنید.

- "حسین، راستی سایت ... بن تخفیف میده منم ازش خرید کردم راضیم، برو ببین چیزی داشت برای خودت خرید کن!"
- " زهرا اون لباسی که تو پاساژ مهتاب دیدیم را این سایت ... داره تازه رایگانم میاره دم در و تعویض 7 روزم داره، قیمتشم 20 هزار تومان پایین تره!"

و این طور میشود که مکالمه هایی به این صورت زیاد میشود و بخش "سایت ..." دهان به دهان و سینه به سینه نقل میشود و با این همه راه های ارتباطی که امروزه ایجاد َشده است این سایت هم نُقل محافل می شود.

ما در اینجا داستان نگفتیم و خیال هم نبافته ایم. این یک واقعیت بود که امروزه در لایه های زیرین کسب و کارهای آنلاین بخصوص در بحث فروشگاهی بسیار مطرح است و با کاربرانی طرف هستیم که به بهترین روش تبلیغات، کسب ما را بدون آنکه بخواهیم برایمان معرفی می کنند و چون همیشه معرفی و پیشنهاد یک برادر، دوست، پدر از آگهی های رنگ و وارنگ تلویزیونی و تبلیغات روزانه برایمان با ارزش تر است پس سریع تر جذب می شویم تا اینکه ساعت ها داستان های تبلیغاتی شرکت ها را بشنویم و ببینیم.

در روش هوشمندانه دوم صاحب سایت یا کسب و کار، هزینه میلیاردی را که باید صرف تبلیغات چند دقیقه ای تلویزیونی کند آن را برای راهکارهای تبلیغی می کند که نتیجه آن خوشنودی کاربر و معرفی آن سایت آنلاین به دیگر نزدیکان خود است

برای مثال انتشار یک کوپن تخفیف بیست هزار تومانی که منجر به معرفی دست به دست آن کوپن به هزار نفر می شود و صدها خرید هم در یک روز رقم میخورد ارزش بیشتری دارد یا تبلیغات ده ثانیه ای در میان سریال فلان شبکه تلویزیونی؟

سخن زیبایی وجود دارد که بهترین روش تبلیغات؛

1- آزمودن همه روش ها،
2- آزمودن همه روش ها
3- آزمودن همه روش هاست؛ یعنی با آزمون و خطا و کمی تجربه دیگران می توان به نتایج خوبی رسید و حتما لازم نیست شما هم برای کسب و کار خود میلیون ها تومان خرج کنید تا به نتیجه ای برسید که ده ها صاحب کسب و کار دیگر به آن رسیده اند.

همیشه اعتقاد دارم دنیای کسب و کارهای آنلاین، آنقدر وسیع وشیرین است که می توانید با کمی هوش و استفاده از تجربه، با کمترین هزینه بهترین بهره وری را برای خود و شغل آنلاین خود به دست آورید.

مشتری در بازار سنتی به روش های تبلیغاتی خاصی خو گرفته است و حتی گاهی این عادت، آزمودن روش های دیگر را سخت میکند اما موضوع تبلیغات آنلاین کمی متفاوت است و به علت نو بودن و باز بودن فضا، مشتری خود را درگیر پروسه های خاص نخواهد کرد و به بهترین نحو و با بالاترین توقع انتظار دارد که خواسته هایش برآورده شود و در مقابل چند نفر از دوستان خود را نیز از وجود شما با خبر میکند و این تبلیغات شبکه ای به صورت ویروسی از یک فرد به افراد دیگر و از آن افراد به ده ها دسته دیگر منتقل میشود واین زمان است که یک سایت فروشگاهی پس از اعلام 24 ساعتی یک آفر و تخفیف، از میزان بازدید بالا دان شده و تلفن های شرکت پشت هم شروع به زنگ خوردن می کنند!

این نه نتیجه ده دقیقه در هفته تبلیغات تلویزونی است و نه بنرهای بزرگراهی یک فروشگاه آنلاین! این نتیجه اعتماد مشتری به شماست که شما را وارد حریم خصوصی خود کرده و کسب شما را به عنوان عضوی جدید در یک جای مغز خود بخاطر می سپارد!

دنیای بی پروای آنلاین به همین روش های مبتکرانه توانسته پابه پا و گاهی تندتر از بازار سنتی عرض اندام کند و ما در حال رسیدن به عصر و دوره ای هستیم که دنیای اینترنت، کسب و کارهای سنتی را پشت سر گذاشته و در هر خانواده حداقل هفته ای یک خرید آنلاین صورت گیرد اتفاقی که دور نیست و شاید زمان زیادی باقی نمانده است تا جمع شویم و در مورد ضریب نفوذ بالای کسب وکارهای آنلاین و خریدهای اینترنتی در میان ایرانیان به به و چه چه کنیم!

کامیار کاظمی، متخصص و مشاور مشاغل آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار