چه شغل اینترنتی برایم مناسب است؟
کد خبر: ۱۳۳۵۲
تاریخ انتشار: 2015 October 26    -    ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
بخش چهارم؛
طراحی و پیاده سازی یک کسب و کار آنلاین مانند به دنیا آوردن یک کودک و پرورش اوست. پس اولین توصیه اینکه قبل از شروع یک کار، از کمک یک مشاور استفاده کرده و از او بخواهید تا تحلیل کند آیا شما برای قبول مسئولیت یک سایت و یک کارآنلاین، علاقه و آمادگی کافی دارید.
چه شغلی اینترنتی برایم مناسب است؟ در این سری مقالات سعی بنده بر این است که آنچه شما قبل از شروع یک کسب و کار آنلاین لازم است تا حدودی با آن آشنا شوید، برایتان توضیح دهم و تلاش داریم درباره مشکل یا مورد مشابهی که در این سال ها در بسیاری از مراجعه کنندگان دیده ام صحبت کنم.

بسیاری از شما شاید رویای یک ایده در کسب و کارهای آنلاین داشته یا دارید که بیشتر هم فکر می کنید که نمونه آن وجود ندارد. در هفته با ایمیل های زیادی مواجه می شوم که سوال شده: ایده سایتی دارم یا ایده نرم افزار موبایلی دارم که تا حالا نمونه آن را ندیده ام و می خواستم برای مشاوره با شما وقت بگیرم و یا: می خواهم سایتی راه بیندازم یا وارد کسب و کارهای آنلاین شوم، ولی نمیدانم چه کاری برای من مناسب است یا چطور و از کجا باید شروع کنم؟

تجربیات یک متخصص را برای خود بخرید


ابتدا باید عرض کنم که شما می توانید ایده خود را به تنهایی پیاده کنید؛ یعنی از ابتدا و تحلیل آن کسب را تا طراحی خود سایت و تبلیغات و معرفی که همه این موارد نیازمند کسب تجربه هستند. اما نکته اینکه شما چقدر زمان می خواهید تا یک کسب و کار به نتیجه برسد؟ آیا می خواهید تا چند ماه و سال را وقت صرف کنید تا صرفا طراحی سایت یاد بگیرید و یا سال ها وقت صرف کرده و در مورد سایت های آنلاین تجربه کسب کنید و در نهایت به جایی برسید که بعدها با خود بگویید، شاید بهتر بود از همان اول از یک متخصص کمک می گرفتم؟

شروع یک کسب و کار آنلاین دارای پیچیدگی هایی است که شاید تنها یک متخصص بتواند آینده کسب و کار شما را برایتان ترسیم کند.
در نظر بگیرید ایده شما طراحی یک سایت آگهی با روال و شیوه ای خاص است. دو سال وقت گذاشته و سایت را طراحی و به سرانجام می رسانید؛ اما می بینید آن طور که انتظار داشته اید، پیش نرفته و درآمدی ندارید یا اینکه با مشکلی قانونی برمی خورید و قوانین تجارت الکترونیک در کشور، جلوی فعالیت شما را می گیرند. اینجاست که ترجیح می دهید دو سال وقت خود را با چند جلسه مشاوره و استفاده از افراد با تجربه عوض کنید.

چه سایتی را به دنیا می آورید!؟

طراحی و پیاده سازی یک کسب و کار آنلاین مانند به دنیا آوردن یک کودک و پرورش و آموزش آن است.
اکنون در دورانی زندگی می کنیم که پدرومادرها قبل از اقدام برای بدنیا آوردن یک کودک سعی می کنند با تجربیات افراد مطمئن شوند که آمادگی پدرومادر شدن را دارند. پس اولین توصیه آن است که قبل از شروع یک کار، از کمک یک مشاور استفاده کرده و از او بخواهید تا تحلیل کند آیا شما برای قبول مسئولیت یک سایت و یک کار آنلاین، علاقه و آمادگی کافی را دارید یا خیر.

مرحله دوم آن است که باید بدانید اصلا ایده ای که دارید مناسب یک کسب و کار آنلاین است.

یکسری اصول در تجارت الکترونیک جهانی وجود دارد و این اصول در داخل مرزهای یک کشور با عادات و نیازهای جامعه نیز تغییر می کند.
نکاتی که عموما ناشی از عادات مردم جامعه است و شاید تنها یک فرد دانا باشد که از این اصول آگاه بوده و شما باید از این اطلاعات استفاده کرده و مطمئن شوید ایده شما برای راه اندازی یک کارآنلاین مناسب است. البته پیشنهاد بنده این است که حتی انتخاب ایده را هم به متخصص مربوطه واگذار کنید، چون این فرد با تجربه خود چیزهایی را می بیند که شما شاید نبینید. فرد متخصص از دور به شما و توانایی های شما نگاه کرده و با دنیای آنلاین آن را مطابقت می دهد و طبق نیازهای جامعه برداشتی متفاوت از شما را خواهد داشت.

بارها شده که فردی مراجعه کرده و ابتدا از توانایی ها، تجربیات، تخصص، علاقه خود می گوید و اعلام می کند که تصورش آن است که فلان شغل یا کسب و کار برای او مناسب است اما با کمی تحلیل می توان متوجه شد که این فرد پتانسیل هایی به مراتب بهتر نیز داراست که می تواند برای او مناسب تر باشد.
در مرحله نخست، تخصص فرد است که تعیین کننده است. سپس تجربیات و در نهایت پتاسیل اطرافیان و اگر هیچ کدام از این سه گزینه جذابیتی نداشت، شما می توانید وارد کسب و کاری شوید که در آن نه تخصص و تجربه دارید و نه پتاسیل خاصی در آن مشاهده می کنید.

مراجعه کننده ای داشتم مرد جوانی با حدود بیست سال کارمندی در یکی از کارخانه های اتومبیل سازی کشور که بسیار علاقه مند برای ورود به یک کسب و کار آنلاین بود. در همان دقایق ابتدایی هم ده ها تخصص و تجربه و حتی پتانسیل های اطرافیان خود را بیان کرد و سپس به ایده خودش رسید، ایده ای متفاوت از تمام تخصص و تجربیات خود!

عموم افراد تصور میکنند که کار آنلاین آنها می تواند و باید! بسیار متفاوت تر از تخصص و تجربه آنها باشد و بسیاری هم در این انتخاب خود، تجربیات و تخصص خود را نادیده می گیرند و شاید به خاطر اینکه سال ها آن کسب را کارمندی و حضوری انجام داده اند، نمی توانند تصوری غیر از آن داشته باشند.

شاید بتوان گفت، فرد علاقه ای به کسب گذشته خود نداشته یا ندارد، که این مورد هم با یک سوال و جواب ساده به نتیجه خواهیم رسید اما اجرای یک ایده متفاوت هم اصول خود را دارد که باید رعایت شود و نمی توان تصور کرد که فرد در عمر به نسبت کوتاه خود، تماما وقت خود را صرف آزمون و خطا نماید و سال ها تجربه و تخصص و پتانسیل را فراموش کرده و وارد کسب و کاری شود که شاید کوچک ترین تجربه در آن ندارد و چون فلانی یک بار از دست پخت او تعریف کرده او می تواند یک سایت بیرون بر غذا تأسیس کند!

البته در دنیای آنلاین هم کم نیستند افرادی که متفاوت از آنچه تخصص و تجربه دارند شروع به کار می نمایند اما روی صحبت این مقاله با کسانی است که می خواهند در کمترین زمان و با بهینه ترین حالت ممکن به کسب و کار آنلاین به عنوان شغل اول خود نگاه کنند.
این اصول بدون تغییری است که در بسیاری از مشاغل و مجراهای کسب درآمدی صدق می کند.

در اینجا شاید بهتر باشد به نکته ای اشاره کنم که همیشه برای دوستان و اطرافیان و علاقه مندان در مورد آن توضیح می دهم:
تجارت و اقتصاد با اعداد سروکار دارد و به نوعی می توان آن را علم اعداد نامید؛ پس تجارت یک فرآیند منطقی است و نمی توان صرفا یک کسب و کاری را چون " پول در آن است " یا " فلان کس به من گفت خیلی راحت می شود در آن پول درآورد " انتخاب کرد، در اینجا منطق شماست که باید تصمیم بگیرد. ضمن  اینکه هزاران فرد در دور و اطراف ما هستند یا ممکن است روزانه با آنها طرف شویم که به قول قدیمی ها، در انتخاب شغل " از این شاخه به آن شاخه می پرند" چرا؟ چون هر بار کسی پیدا می شود که به آنها بگوید فلان شغل درآمد بهتری دارد و آنها هم چشم و گوش بسته و بدون توجه به تخصص و تجربه یک فرد آگاه وارد آن می شوند.

در انتها تمایل دارم هم یک جمله یا عبارت جالب را بیان کنم که شاید چکیده همه این مقاله باشد که برای ورود به یک کسب آنلاین اگر میخواهید شغلی نو را آغاز کنید یا باید شاگردی کنید تا کسب تجربه نمائید یا اینکه از تجربیات یک فرد آگاه استفاده نمائید و چه بهتر است که سریع تر خود را مقید کنید تا به نتیجه برسید تا اینکه هر بار با امتحان یک شغل جدید، صدها تجربه اما جیبی خالی داشته باشید.

کامیار کاظمی، متخصص و مشاور مشاغل آنلاین

https://telegram.me/tabnakbato


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار