زنان کارمند کمتر وقت دروغ گفتن دارند
کد خبر: ۱۳۲۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰
«ناراستی» و «دروغ گفتن» یک رفتار نکوهش شده در میان همه جامعه ها و در هر دوره ای از تاریخ است. در مقابل راستگویی و رفتار بر پایه درستی تشویق می شود. پدران و مادران و مدیران جامعه ها همه نیروی خود را به کار می گیرند تا جامعه راستگو و درست کردار باشد.

اما با این همه هستند افرادی که به دلایل گوناگون دروغ می گویند و جامعه را به انحراف می کشانند. درباره اینکه چرا افرادی آمادگی دروغ گفتن دارند پژوهش های گوناگونی شده است.

حسن محدثی گیلوایی استادیار جامعه شناسی و دریا فلسفی کارشناس ارشد دانشگاه آزاد نیز در این باره پژوهش کرده و نتایج آن را در ویژه ناه پژوهش زنان در بهار ۱۳۹۴ درج کرده اند.

یافته های پژوهش
در این تحقیق ۲۸۰ زن بررسی شدند. از نظر سنی ۵۷.۹ درصد پاسخگویان جوان (بین ۲۵ تا ۳۵ سال)، ۲۴.۳ درصد پاسخگویان میانسال (۰بین ۳۵ تا ۴۵ سال) و ۱۷.۹ درصد پاسخگویان سالمند (۴۵ تا ۵۵ سال) بوده اند. از نظر تحصیلات ۴۰ درصد زنان پاسخگو مدرک کارشناسی داشتند. بعد از آن بیشترین درصد (۳۲ درصد) مربوط به زنان دارای مدرک دیپلم است. کمترین درصد به مدرک دکترا اختصاص دارد و حدود یک درصد کل پاسخگویان را شامل می شود. همه زنان نیز متاهل اند.
به طور کلی زنان، فارغ از مشاغل آزاد بودن یا کارمند یا خانه دار بودن، در موقعیت تسهیل بیشترین آمادگی برای دروغگویی را بروز داده اند. این نشان می دهد یکی از چالش هایی که زنان با آن درگیرند تلاش برای حفظ و بهبود روابط اجتماعی شان است از روابط زناشویی و فامیلی گرفته تا روابط دوستانه.
در موقعیت دروغگویی به مثابه سلاح، زنان کارمند کمتر از زنان شاغل آزاد و زنان خانه دار دروغ می گویند. در موقعیت دروغگویی به مثابه تسهیل کننده روابط اجتماعی زنان کارمند اندکی بیشتر از زنان شاغل آزاد یا زنان خانه دار دروغ می گویند.
به طور کلی زنان، فارغ از پایگاه اجتماعی شان، بیشتر از آن که به منظور کسب منفعت و سود دروغ بگویند، در موقعیت هایی که روابط اجتماعی شان به خطر می افتد یا در موقعیت هایی که در معرض فشار قرار می گیرند دروغ می گویند. همچنین بین زنان در موقعیت های زن خانه دار بیشترین دروغ را می گویند. این نشان می دهد برای زنان، زندگی خانوادگی و محیط خانواده همچنان بیشترین چالش را دربر دارد. به عبارت دیگر، بیشترین دروغگویی زنان بررسی شده، در محیط خانواده، که اغلب نهادی «مقدس» تلقی می شود رخ می دهد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت24، همچنین به نظر می رسد زنان بسیاری از موقعیت هایی را که مربوط به دروغ های ظاهرا مصلحت آمیز می شود دروغ نمی دانند و از گفتن این دروغ ها احساس ناراحتی نمی کنند. دروغی که زنان درباره آن بیشتر از همه ابراز مخالفت کرده اند دروغ هایی است که در موقعیت مشاغل آزاد و به منظور کسب سود و منفعت گفته می شود. این نشان می دهد وقتی پای دروغ های مهم تری در میانب اشد، زنان این دروغ ها را توجیه پذیر نمی دانند.



جام جم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
0
در عوض اکثر مردان در هر شرایطی بسیار دروغ می گویند .جالب اینجاست که مردان ، زنانی را که دروغ مردان را باور می کنند ، محکوم می کنند و دروغ گفتن یک مرد را یک امر بدیهی و طبیعی و روزمره می دانند . می بینید که این آقای حسن محدثی گیلوایی هم درباره دروغ گفتن مردها هیچ تحقیقی انجام نداده است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار