شانس‌های اصلی سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر
کد خبر: ۱۳۲۵۴۹
تاریخ انتشار: 2019 January 06    -    ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
یکی از جذاب‌ترین جایزه‌های جشنواره فجر سیمرغ بازیگری است و تا لحظه اعلام جوایز کنجکاوی درباره نام برنده ادامه دارد. پیش از برگزاری جشنواره هم بازی‌ها از داغ‌ترین نقل‌های محافل خصوصی و خبری است. در جشنواره امسال بازهم شاهد بازی‌های غافلگیر کننده خواهیم بود که درباره پنج مورد آن در ادامه نوشته ایم.

شانس‌های اصلی سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجریکی از جذاب‌ترین جایزه‌های جشنواره فجر سیمرغ بازیگری است و تا لحظه اعلام جوایز کنجکاوی درباره نام برنده ادامه دارد. پیش از برگزاری جشنواره هم بازی‌ها از داغ‌ترین نقل‌های محافل خصوصی و خبری است. در جشنواره امسال بازهم شاهد بازی‌های غافلگیر کننده خواهیم بود که درباره پنج مورد آن در ادامه نوشته ایم.

لیلا حاتمی

سیمرغ بهترین بازیگر سی و هفتمین جشنواره فجر به چه کسی می‌رسد؟

چند وقت پیش درباره کارنامه لیلا حاتمی پرونده‌ای منتشر کردیم که خلاصه اش این است: «طی ۲۲ سال بازیگری فقط ۲۹ فیلم بازی کرده و به هر قیمتی نمی‌خواهد روی پرده باشد. این عهدی است که لیلا حاتمی همچنان به آن پایبند مانده. گزیده کاری تنها مزیت کارنامه او محسوب نمی‌شود؛ تداوم موفقیت او ریشه در توان ذاتی دارد. چند بازیگر سراغ داریم که توانسته اند پرسوناژ‌های مشابه را متفاوت بازی کنند. چرا صفاتی مثل سکون، استیصال، بریده بریده حرف زدن، آرامش و ... پشت بند غالب نقش‌های حاتمی است، اما متهم به تکرار نمی‌شود؟»

در همان پرونده علیرضا رئیسیان کد‌هایی درباره بازی حاتمی در «مرد بدون سایه» داد که به استناد آن‌ها می‌توان گفت: او باز هم شانس قرار گرفتن میان نامزد‌های دریافت سیمرغ را دارد: «لیلا حاتمی موقعی که بازی می‌کند، به تمام جزئیات و پرسش‌هایی که نقش دارد فکر می‌کند و برای همه اش دلیل دارد.

از پیشنهاد‌هایی که میدهد، متوجه می‌شوید اگر شما یک سال به کار فکر کردید، او هر روز به اندازه آن یک سال فکر می‌کند. در فیلم «مردبدون سایه» که شروع آن در اسپانیا بود، یک پیشنهاد داشتم؛ میدانستم برعکس انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، زبان اسپانیایی بلد نیست. گفتم سراغ بازیگران خارجی برویم که فرانسه با انگلیسی حرف بزنند؛ گفت: نه، برای چی؟ من بازیگرم و باید یاد بگیرم؛ و واقعا ظرف چند روز اسپانیایی یاد گرفت؛ در فیلم خواهید دید وحیرت می‌کنید.

بازیگر‌های اسپانیایی تعجب کرده بودند که خانم حاتمی چقدر وقت گذاشته که می‌تواند لغات و انسان‌های زبان اسپانیایی را درست ادا کند؛ برای همین بار‌ها برایش کف زدند.» همین تلاش کافی است که داوران جشنواره برای قرار دادن نام حاتمی میان گزینه‌های سیمرغ متقاعد شوند. در کارنامه حاتمی سیمرغ «بی پولی» و «رگ خواب» دیده می‌شود. او می‌تواند هت تریک کند؟ امسال رقبای قدرتمندی دارد و همین کار را برای حاتمی سخت کرده است.


بهرام رادان

سیمرغ بهترین بازیگر سی و هفتمین جشنواره فجر به چه کسی می‌رسد؟

بهرام رادان سه فیلم در جشنواره امسال دارد که دوتای آن یعنی «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی و «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، به بخش سودای سیمرغ راه یافته اند. دیگر فیلم او «سونامی» ساخته میلاد صدرعاملی در بخش نگاه نو حضور دارد. درباره «سونامی» در ادامه نوشته ایم که گفته می‌شود رادان در آن نقشی سخت و پرچالش دارد.

همین زمزمه درباره «آشفتگی» هم به گوش می‌رسد و طبق خبر‌هایی که از آن بیرون آمده است، یکی از نقش‌های متفاوت کارنامه اش را پشت سر گذاشته. براساس تصاویری که از فیلم جیرانی می‌بینیم، رادان دو گریم متفاوت دارد و همین نشان می‌دهد، احتمالا در دو نقش بازی کرده است.

بر اساس جست وجو‌ها پی بردیم رادان در یکی از نقش‌ها شخصیت نویسنده‌ای را بازی می‌کند که در زندگی خود گرفتار چالش‌های اساسی شده است. دلیل این اتفاق هم رفتار عجیبی است که از او سر می‌زند و باعث میشود کل زندگی اش کابوس وار پیش برود!

کارنامه رادان نشان می‌دهد هرگاه ش. خصیت‌های پر تلاطم به او سپرده شده توانسته است وجهی دیگر از توانمندی خود را مقابل دوربین به نمایش بگذارد. گفته می‌شود فضای «آشفتگی» و شخصیت چندوجهی آن باعث شده است با یک بهرام رادان متفاوت روبه رو شویم. وانگهی، فریدون جیرانی متخصص استفاده متفاوت از توان بازیگران است و نشانه‌ها می‌گوید همکاری این کارگردان و بازیگر منتج به نتیجه‌ای تحسین برانگیز شده است.

خود رادان چندوقت پیش که فیلم را دیده بود، تبحر جیرانی را این گونه تمجید کرد: «در کنار فضای عجیب و بدیع فیلم، شجاعت آقای جیرانی در به تصویر کشیدن لحظات و شخصیت‌های کاملا متفاوت با جریان روزمره سینما، در روزگاری که بیشتر فیلمسازان به خصوص همنسلان ایشان علاقه به تکرار مکررات دارند، ستودنی است.»

رادان جزو بازیگران دوسیمرغی است و حالا با «آشفتگی» شانس هت تریک دارد. او برای «شمعی در باد» از جشنواره بیست و دوم و «سنتوری» از جشنواره بیست و پنجم سیمرغ گرفته است.


نوید محمدزاده


سیمرغ بهترین بازیگر سی و هفتمین جشنواره فجر به چه کسی می‌رسد؟

پی گیران سینما فیلمی را که نوید محمدزاده در آن بازی کند، می‌بینند. او در غالب موارد مخاطبان را نومید نکرده و حتی در مواردی بازی اش توام با غافلگیری بوده. این اتفاق سال پیش با «مغز‌های کوچک زنگ زده» هومن سیدی رخ داد و امسال با «متری شش ونیم» سعید روستایی.

گفته می‌شود با یک نوید کاملا متفاوت مواجه خواهیم بود؛ او برخلاف شایعه مطرح شده، نقش معتاد را بازی نمی‌کند. نوید محمدزاده در قامت یک قاچاقچی ظاهر شده که روزگاری فقیر بوده و حالا برای خودش صاحب قدرت است.

آن چه این شخصیت را متفاوت از نمونه‌های مشابه می‌کند، مواجهه‌ای است که کارگردان با خصوصیات او داشته: مردی که در عین اشتغال به قاچاق هوای دیگران را دارد و اصلا به خاطر نجات خانواده از فقر، پا در مسیر قاچاقچیان گذاشته است.

نوید محمدزاده یک ضدقهرمان جذاب را بازی کرده است که سرنوشتی تلخ برایش رقم می‌خورد! پیمان معادی نقش مقابل او که یک پلیس است را بازی کرده. ابتدا قرار بود این نقش را شهاب حسینی بازی کند و پیمان در نقش قاچاقچی باشد. به دلیل طولانی شدن پیش تولید شهاب انصراف داد و نوید به گروه اضافه شد.

چندی پیش جمال ساداتیان، «متری شش و نیم» را فیلمی متفاوت برای سعید روستایی دانست و از بازی بازیگران به ویژه نوید محمدزاده تمجید کرد. مسیر سینمایی نوید رو به رشد است و به اتکای همین پیشرفت می‌توان امید داشت شاهد یک بازی جذاب دیگر از او باشیم.

ضمن آنکه «متری شش و نیم» موقعیت خوبی در اختیارش گذاشته تا بتواند احساس مخاطب را قلقلک دهد و در عین منفی بودن نقش، رنگی از همراهی و ترحم به آن ببخشد.

چیزی که محمدزاده در آن تبحر دارد و بار‌ها این توانایی را به اثبات رسانده است. این بازیگر تا کنون برای «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ؛ بدون امضا» از جشنواره فجر سیمرغ مکمل دریافت کرده است. شرح سیمرغ داده نشده «عصبانی نیستم!» را هم که می‌دانید.


شبنم مقدمی

سیمرغ بهترین بازیگر سی و هفتمین جشنواره فجر به چه کسی می‌رسد؟

بازیگر بی حاشیه سینمای ما نقش‌های چالش برانگیز کم نداشته، اما «شبی که ماه کامل شد» را باید متفاوت‌ترین نقش او دانست. شبنم مقدمی در این فیلم نقش مادر همسر عبدالحمید ریگی را بازی می‌کند.

خود نقش به اندازه کافی جای پرداخت دارد چه برسد به اینکه دو ویژگی خاص دیگر درباره نقش بدانیم. او بار دیگر زیر گریم سنگینی رفته تا شخصیت مادر را بازی کند. علاوه بر فاصله سنی نقش با سن واقعی بازیگر، لهجه را هم باید به ویژگی بازی مقدمی افزود. او در این زمینه صاحب تجربه است و این بار لهجه قمی دارد.

جمع این‌ها باعث شده است کسانی که فیلم را دیده اند متفق القول بگویند یکی از کاراکتر‌های متفاوت جشنواره امسال به اسم خانم مقدمی پیوند خورده است. نه فقط از او که از دیگر بازیگران «شبی که ماه کامل شد» هم تعریف می‌شود.

الناز شاکردوست نقش دختر شبنم مقدمی را بازی کرده که دلبسته عبدالحمید ریگی میشود. نقش ریگی هم به هوتن شکیبا رسیده؛ نقشی که هومن سیدی قرار بود بازی اش کند.

شنیده می‌شود شکیبا با این نقش و فیلم از شانس‌های دریافت سیمرغ است. او قدر فرصت را دانسته و شمایل متفاوتی از خود ارائه کرده و چه بسا سرنوشت او در سینما با این فیلم تغییر کند.

شبنم مقدمی تاکنون دو سیمرغ مکمل از جشنواره فجر به دست آورده که اولی برای بازی در «امروز» سید رضا میرکریمی است و دومی را به طور مشترک برای «نفس» نرگس آبیار و «زاپاس» برزو نیک نژاد از آن خود کرد.

او از معدود بازیگرانی است که به واسط نقش کمدی به سیمرغ رسیده. مقدمی یک کمدی به نام «زهر مار» ساخته سید جواد رضویان هم در بخش نگاه نو دارد که نشان دهنده «تنوع» الگوی انتخاب هایش است.

این بازیگر اصلی‌ترین شانس گرفتن سیمرغ نقش اصلی در جشنواره امسال است. این پیش بینی به خاطر خاص بودن کاراکترش در «شبی که ماه کامل شد» و نیز نداشتن رقیب جدی است.


بهنوش طباطبایی

 

سیمرغ بهترین بازیگر سی و هفتمین جشنواره فجر به چه کسی می‌رسد؟

از معدود بازیگرانی است که در سال‌های اخیر با وسواس فراوان به پیشنهاد‌ها پاسخ مثبت می‌دهد، به طوری که بعد از فیلم «لابی» در سال ۹۵ فیلمی بازی نکرده است.

بهنوش طباطبایی امسال در دو فیلم بازی کرده که هردو از تولیدات مهم سینمای ما هستند. او در فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی نقشی مکمل دارد. از شما چه پنهان درباره نقش او چیزی نمی‌دانیم! دیگر فیلم مهم او «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» است که بهنوش طباطبایی نقش اصلی زن را بازی کرده.

نه تنها فیلم که این نقش هم از جمله موارد پربحث جشنواره امسال خواهد بود. طباطبایی نقش یکی از اعضای گروهک منافقین را بازی کرده و حضورش در کلیت داستان به عنوان یکی از عوامل پیش برنده است.

از آن سو، بازی در نقش شخصیت‌هایی که مخاطبان نسبت به آن‌ها پیشینه ذهنی دارند س. هل و ممتنع به حساب می‌آید. یعنی بازیگر یک سری الگو دارد، اما باید حواسش جمع باشد که به کلیشه پهلو نزند.

به شهادت کسانی که بازی خانم طباطبایی را دیده اند، او کاراکتری کاملا متفاوت ارائه کرده و از شانس‌های دریافت سیمرغ است. نه تنها او که دیگر بازیگران هم حضوری جذاب مقابل دوربین محمدحسین مهدویان داشته اند.

گفته می‌شود «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» بهترین فیلم مهدویان هم هست که همین شانس دیده شدن بازیگران را بالا می‌برد. بهنوش طباطبایی با «س یانور» بازی در فیلمی با محوریت تاریخ معاصر را تجربه کرده است.

منتها نقش او در فیلم بهروز شعیبی مثبت است و در فیلم محمدحسین مهدویان منفی. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» می‌تواند سرآغاز مسیر حرفه‌ای بازیگری باشد که در سال‌های اخیر شمایلی دیگر از خود نشان داده و نخواسته است فیلم‌های بد یا خنثی بازی کند. بهنوش طباطبایی درحال پوست اندازی است و این را می‌توان از روی انتخاب هایش به وضوح دید.

روزنامه هفت صبح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار