​​این زنان چه می خواهند؟ صف ۶۲۰ کیلومتری زنان
کد خبر: ۱۳۲۴۳۱
تاریخ انتشار: 2019 January 06    -    ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
دولت محلی ایالت کرالا از تلاش‌های زنان هند استقبال می‌کند و با گروه‌های زنان و جامعه مدنی همه‌گونه همکاری می‌کند تا «دیوار زنان» گسترده‌تر شود. دیواری که با هجوم گسترده‌ی مذهبی‌های افراطی، سنتی‌ها و هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر هند مواجه است. آن‌ها با سنگ، میوه‌ی گندیده و چوب و گاه چاقو به زنان حمله می‌کنند.

​​این زنان چه می خواهند؟ صف ۶۲۰ کیلومتری زنان

 ​​این زنان چه می خواهند؟ صف ۶۲۰ کیلومتری زنان«تابناک باتو» ـ لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و تصور کنید، ۶۲۰ کیلومتر صف به هم فشرده‌ی حدود پنج‌میلیون زن که شانه به شانه یکدیگر ایستاده‌اند. این یک تصویر خیالی نیست. واقعیت این روزهای ایالت کرالا در جنوب کشور هند است. زنجیره‌ی انسانی که از شمال ایالت شروع شده و تا مناطق جنوبی ایالت ادامه پیدا می‌کند.

ششصد و بیست کیلومتر صف زنانی که در اعتراض به سنت‌گرایان، مذهبی‌های افراطی و قانون واپس‌گرایی که اجازه نمی‌دهد هیچ زنی وارد معابد هندو شود. قانونی که بالاخره بعد از سال‌ها اعتراض و تلاش، به حکم دیوان عالی هند چندین ماه پیش ملغی شد.

دولت محلی ایالت کرالا از تلاش‌های زنان هند استقبال می‌کند و با گروه‌های زنان و جامعه مدنی همه‌گونه همکاری می‌کند تا «دیوار زنان» گسترده‌تر شود. دیواری که با هجوم گسترده‌ی مذهبی‌های افراطی، سنتی‌ها و هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر هند مواجه است. آن‌ها با سنگ، میوه‌ی گندیده و چوب و گاه چاقو به زنان حمله می‌کنند. در بعضی مناطق زنان را کتک زدند و از هیچ ناسزایی ابا ندارند. مخالفانی معتقدند که زنان به دلیل عادت ماهانه، «نجس و کثیف‌اند» و «ساحت مقدس» معبد را آلوده می‌کنند.

در سه‌شنبه‌ی گذشته (یکم ژانویه) دو زن جسور، اولین زنانی شدند که در اولین ساعات صبح با همراهی پلیس وارد معبد شدند تا عبادت کنند. بلافاصله بعد از اعلام خبر، خشونت مخالفان شدت گرفت. چوب و سنگ و مشت و لگد بود که حواله‌ی «دیوار زنان» و حامیان آن‌ها شد. حامیانی که از دولت گرفته تا کمونیست‌های ایالت را شامل می‌شود.

​​این زنان چه می خواهند؟ صف ۶۲۰ کیلومتری زنان

دو زنی که وارد معبد شدند، اولین زنانی‌اند که بعد از چندین قرن وارد این معبد در کرالا می‌شوند. هر دو چهل و اندی سال دارند و تاریخ‌ساز شدند. هر دو زن درحال‌حاضر از ترس حمله‌ی افراطی‌های مخالف، کماکان تحت نظر پلیس به سر می‌برند.

بلافاصله بعد از آن‌که زن‌ها معبد را ترک کردند، روحانیون معبد که مخالف حضور زنان‌اند، اعلام کردند که تمام معبد را شستند تا «نجسی» حضور زنان از بین برود!

ده‌ها تن از زنان سرشناس هند به کرالا رفتند و در «دیوار زنان» ایستادند. زنان شعارهایی در لزوم برابری جنسیتی سر می‌دهند و فریاد می‌زنند که «به عقب بازنمی‌گردیم.» زنان می‌گویند که حاضر نیستند با «قوانین قرون وسطی» سر کنند و تاکید می‌کنند که تحصن عظیم آن‌ها فقط برای زنان کرالا نیست، برای «همه‌ی زنان هند» و علیه همه‌ی قوانین ضد زن و تبعیض‌آمیز است. هم‌زمان، هزاران تن از مردان حامی خواسته‌ی زنان، دیوار موازی در اعلام همبستگی تشکیل دادند.

پلیس هند تاکنون ۱۳۶۹ نفر را بازداشت کرده است. در درگیری‌ها ده‌ها تن از هر دو طرف زخمی شدند و دست‌کم ۴ نفر با چاقو مورد حمله قرار گرفته و آسیب جدی دیدند. دست‌کم ۳ خبرنگار نیز در درگیری‌ها کتک خورده و مجروح شدند.

روز جمعه (۴ ژانویه)، سومین زن نیز موفق شد وارد معبد «ساباریمالا» در کرالا شود. به گزارش رسانه‌ها، سومین زن، زنی ۴۷ ساله و اهل سری‌لانکا است و بنا به گفته‌ی پلیس این زن توانست بدون درگیری مدتی در معبد بماند، عبادت کند و از معبد خارج شود.

در میان گروه‌های مخالف، زنان سنتی و مذهبی افراطی هم حضور دارند. زنانی که به «دیوار زنان» سنگ و چوب و تف پرتاب می‌کنند و به چند نفر از زنان خبرنگار حمله کرده و آن‌ها را کتک زدند.

برای هماهنگی این زنجیره‌ی انسانی عظیم و کم‌نظیر، صدها سازمان غیردولتی زنان در ایالت کرالا و دیگر ایالت‌ها با هم همکاری کردند. بنا به گزارش «ایندین اکسپرس» فقط در خود ایالت کرالا، ۱۷۶ سازمان زنان در این تجمع عظیم شرکت داشتند.

یک لحظه چشمان خود را ببندیم و تصور کنیم؛ ۶۲۰ کیلومتر صف بهم‌فشرده و منسجم زنان مصممی که «به عقب بازنمی‌گردند» و دیگر حاضر نیستند با قوانین قرون وسطی زندگی کنند. تصویر انگیزه‌بخش، پرشور و زیبایی برای شروع سال تازه‌ی میلادی است. مگر نه؟‌

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار