سرمایی‌ها بخوانند؛ چرا بعضی‌ها همیشه سردشان است؟
کد خبر: ۱۳۱۸۴۲
تاریخ انتشار: 2018 December 30    -    ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

احساس سرما در روز‌های سرد پاییز و زمستان امری طبیعی است، اما اگر همیشه سردتان است، دست‌ها و پاهایتان یخ می‌زند و حتی در فصل گرما هم بیشتر از دیگران لباس می‌پوشید، نباید از کنار این مسأله به سادگی بگذرید، چون ممکن است سرمایی بودن تان نشانه‌ی وجود مشکلی در بدن تان باشد. در ادامه می‌خواهیم ببینیم چه عواملی باعث می‌شود بعضی افراد همیشه احساس سرما کنند.

۱- کمبود آهن دارید

اگر دائماً احساس سرما می‌کنید، ممکن است به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا باشید. گلبول‌های قرمز خون برای حمل اکسیژن در جریان خون به آهن نیاز دارند و وقتی سطح آهن بدن پایین باشد، این کمبود می‌تواند گردش خون در بدن را مختل کند. احساس سرما در دست‌ها و پا‌ها برجسته‌تر است، چون بدن انسان هوشمند است و خون را اول به سمت اندام‌های حیاتی خود مثل قلب و مغز می‌فرستد. گوشت قرمز مهم‌ترین منبع غذایی آهن است. سبزیجات برگ دار و حبوبات هم از منابع خوب این ماده هستند، اما از آنجایی که آهن مواد غذایی گیاهی سخت‌تر جذب بدن می‌شود، باید آن‌ها را به همراه مواد غذایی‌ای مثل فلفل قرمز بخورید که حاوی ویتامین سی هستند.

۲- کمبود ویتامین ب. ۱۲ دارید

کم خونی ناشی از ویتامین ب. ۱۲ هم باعث احساس سرما، بی حسی و پایین بودن انرژی می‌شود. بیشتر مواد غذایی حاوی ویتامین ب. ۱۲، فرآورده‌های حیوانی هستند، بنابراین افراد گیاهخوار در دریافت کافی این ویتامین مهم دچار مشکل خواهند شد. تخم مرغ، ماست و پنیر از منابع ویتامین ب. ۱۲ هستند. افراد گیاهخوار هم می‌توانند با ریختن مخمر خوراکی – پودری با مزه‌ی پنیری- بر روی پاپ کورن یا سیب زمینی پخته، این ویتامین را دریافت کنند.

۳- مشکل تیروئید دارید

وقتی بدن شما به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید برای تنظیم سوخت و ساز خود تولید نکند، این مسأله باعث می‌شود که همیشه احساس سرما کنید. اگر دیگر نشانه‌های بیماری تیروئید مثل ریزش مو یا یبوست را دارید، برای انجام آزمایش خون مربوط به کم کاری تیروئید به پزشک مراجعه کنید.

۴- لاغر هستید

اگر به قدری لاغر هستید که کمبود وزن دارید و همیشه احساس سرما می‌کنید، این مسأله دو دلیل دارد. چربی‌های بدن مانند یک عایق عمل می‌کنند، بنابراین وقتی مقدار چربی‌ها کم باشد، بدن نمی‌تواند گرما را به خوبی در خود حفظ کند. علاوه بر این، با کم شدن کالری‌های دریافتی بدن سرعت سوخت و ساز آن کم می‌شود و در نتیجه بدن انرژی کمتری برای گرم کردن خودش دارد. بدن انسان هوشمند است و اگر نگران کمبود انرژی اش باشد، سرعت سوخت و ساز خود را کم می‌کند تا انرژی کمتری مصرف کند. اگر سعی دارید وزن تان را بالا ببرید، مواد غذایی‌ای مصرف کنید که تراکم کالری زیاد و چربی‌های مفید دارند، مثل ماست یونانی پرچرب، میوه‌های خشک و کره‌ی بادام زمینی.

۵- کمبود خواب دارید

خستگی مزمن می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را کم کند و همین مسأله باعث می‌شود که تمام روز احساس سرما کنید. به علاوه، دمای بدن شب‌ها دچار تغییر می‌شود و از آنجایی که بدن به چرخه‌ی خواب عادت می‌کند، اگر شبی بیشتر از معمول بیدار بمانید، ممکن است در همان زمانی که شب‌های قبل خواب بودید، دمای مرکزی بدن تان افت کند.

۶- بدن تان کم آب است

بدن ما وقتی آب کافی نداشته باشد، نمی‌تواند خون را به درستی به گردش دربیاورد. علاوه بر این، آب گرما را در خود حفظ می‌کند، بنابراین وقتی بدن تان کم آب شود، از این مزیت هم محروم می‌شوید. برای آنکه بتوانید آب بدن تان را حفظ کنید، خوردن ۸ لیوان آب در روز را فراموش نکنید.

۷- از بیماری‌های ناشی از دیابت رنج می‌برید

دیابت می‌تواند باعث بروز بیماری نوروپاتی محیطی شود که به عصب‌های حسی صدمه می‌زند. این بیماری ممکن است باعث شود که همیشه و ظاهراً بدون دلیل مشخصی احساس سرما، درد یا گرما کنید. علامت فیزیکی‌ای ندارد و ممکن است فقط احساس سرما کنید. این مسأله به دلیل بروز خطا در پیامی رخ می‌دهد که از دست‌ها یا پا‌ها به مغز ارسال می‌شود.

۸- به اندازه‌ی کافی چربی نمی‌خورید

تمایل ما به خوردن غذای گرم و زیاد در فصل سرما بی دلیل نیست. چربی‌ها کمک می‌کنند احساس سیری و گرمای بیشتری کنیم. در رژیم‌های غذایی‌ای که چربی کمی دارند، مواد غذایی خنک کننده‌ای مثل میوه‌ها و آب میوه‌ها جایگزین مواد غذایی سالمی مثل مغز‌ها و دانه‌های خوراکی می‌شوند.

۹- مبتلا به بیماری رینود هستید

درصد کمی از مردم به بیماری رینود مبتلا می‌شوند. این بیماری باعث گرفتگی شریان‌های دست ها، پا‌ها و صورت می‌شود. وقتی فرد در معرض سرما قرار بگیرد، این گرفتگی‌ها گردش خون در این نواحی از بدن را سخت‌تر می‌کنند، در نتیجه شخص احساس سرمای بیشتری می‌کند.

۱۰- سیستم گردش خون بدن تان ضعیف است

اگر دست‌ها و پاهایتان همیشه سرد هستند، اما هیچ بیماری مزمنی ندارید، ممکن است تنها مشکل تان ضعف طبیعی گردش خون بدن تان باشد. به توصیه‌ی کارشناسان، ورزش منظم و تب سوزنی می‌توانند به گرم شدن دست‌ها و پا‌های شما کمک کنند.

۱۱- به اندازه‌ی کافی عضله ندارید

توده‌ی عضلانی در بدن تولید گرما می‌کند، در نتیجه بقیه‌ی قسمت‌های بدن گرم باقی می‌ماند. انجام منظم ورزش منجر به عضله سازی خواهد شد.

۱۲- زن هستید

گرچه دمای مرکزی بدن زن‌ها حدود ۰/۴ درجه بیشتر از مرد‌ها است، اما دمای دست‌های زنان به طور متوسط ۳ درجه پایین‌تر از مردان است. این تفاوت زیاد نیست، اما شاید به همین علت است که زن‌ها بیشتر از مرد‌ها احساس سرما می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار