آیا قدرت باروری پس از وازکتومی کاهش می‌یابد؟
کد خبر: ۱۳۱۷
تاریخ انتشار: 2015 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم‌ پزشکی گفت: جوانان ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر نیندازند زیرا با گذشت زمان دستگاه‌های بدن رو به فرسودگی می‌روند و کارایی خود را به تدریج از دست می‌دهند.
محمدرضا رزاق اظهار داشت: تنظیم خانواده و تهدید خانواده فرق می‌کند بحث تنظیم خانواده از گذشته هم مطرح بوده است اما طی 22 سال گذشته با برخی روش‌های غیرقابل برگشت مانند وازکتومی شاهد تهدید خانواده بودیم آن زمان به فرد گفته می‌شد که پس از وازکتومی تا 70 درصد می‌توان شرایط را به حالت اول بازگرداند و این توضیح داده می‌شد که هر وقت بخواهید این روش قابل برگشت است.

وی افزود: این در حالی است که سیستم بدن مانند کلید برق نیست که هر وقت فرد بخواهد آن را روشن و خاموش کند و تغییراتی که در بافت‌ها ایجاد می‌شود برگشت‌پذیری را کم می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم‌پزشکی ادامه داد: هر چه زمان بگذرد میزان قدرت باروری با این روش کاهش پیدا می‌کند در طول 2 یا 3 سال اول وازکتومی قدرت برگشت باروری حدود 70 درصد است ولی اگر بیش از 9 سال از زمان انجام وازکتومی بگذرد این قدرت حداکثر به 30 درصد می‌رسد یعنی اسپرم‌ها قدرت اولیه را ندارند و باید از روش‌های کمکی که هزینه‌های زیادی دارد استفاده کرد.

این فلوشیپ پیوند کلیه تصریح کرد: توبکتومی یا بستن لوله در خانم‌ها با عمل جراحی کوتاه‌مدت قابل انجام است اما باز کردن آن مستلزم هزینه و خطرات زیادی است زیرا این عمل سنگین است و مژک‌هایی که داخل رحم هستند توان اولیه را برای انتقال تخمک و اسپرم نخواهند داشت در نتیجه قوت باروری به حالت اولیه برنمی‌گردد.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: طبق فتاوای مراجع عظام انسان نمی‌تواند قدرت‌هایی را که خداوند به او عطا فرموده است از خود سلب کند این قاعده فقهی است و تغییر نمی‌کند مثلاً نمی‌تواند یکی از پاهای خود را ببندد و بگوید پایم خسته می‌شود چرا که بعد از باز کردن پا نمی‌تواند مانند گذشته راه برود.

این ارولوژیست ادامه داد: توصیه می‌شود زوج‌های جوان پس از ازدواج فرزندآوری را به تأخیر نیندازند زیرا دستگاه تولید مثل خسته می‌شود اکنون با افراد جوانی مواجه هستیم که آزمایش در هر دوی آنها طبیعی است اما قادر به باروری نیستند و باید از روش‌های IUI و IVF استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم‌پزشکی افزود: همچنین دختران و پسران جوان ازدواج را به تأخیر نیندازند تا بتوانند در سنین مناسب فرزند بیاورند. با گذشت زمان دستگاه‌های بدن رو به فرسودگی می‌رود و اگر در فرصت‌های اولیه از آنها استفاده نشود کارایی خود را به تدریج از دست می‌دهند.

رزاقی گفت: نباید به صرف ترس از آینده و مشکلات اقتصادی فرزندآوری را با تأخیر مواجه کنیم زیرا خداوند روزی دهنده است و فرزندآوری در سنین مناسب می‌تواند آینده جامعه ما را تضمین کند زیرا کشور به نیروی کار جوان و پرتوان در عرصه‌های علمی و اقتصادی نیازمند است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار