طرز تهیه نخوداب پاییزی، غذایی خونساز و سبک
کد خبر: ۱۳۱۴۶۰
تاریخ انتشار: 2018 December 27    -    ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
نخوداب یک غذای جنوبی بسیار لذیذی است که بسیار مقوی و پرخاصیت است و در فصل سرد سال بسیار پرطرفدار و مطلوب است این غذا حاوی گوشت لذیذ گوسفند و نخود است که یک غذایی سبک و قابل هضم است. این غذای محبوب بسیار خونساز است؛ و برای کودکان وکسانی که بنیه ضعیفی دارند مناسب است.

طرز تهیه نخوداب پاییزی، غذایی خونساز و سبکنخوداب یک غذای جنوبی بسیار لذیذی است که بسیار مقوی و پرخاصیت است و در فصل سرد سال بسیار پرطرفدار و مطلوب است این غذا حاوی گوشت لذیذ گوسفند و نخود است که یک غذایی سبک و قابل هضم است. این غذای محبوب بسیار خونساز است؛ و برای کودکان وکسانی که بنیه ضعیفی دارند مناسب است.

طرز تهیه نخوداب پاییزی، غذایی خونساز و سبک

این غذا حاوی گوشت ونخود است که مزاج گرم و‌تر دارند و جزو غذا‌های خونساز و سبک به شمار می‌آیند؛ یعنی به راحتی هضم شده و بدن، آن‌ها را بدون زحمت مصرف می‌کند و از آن بقایا و یا مواد زائد اندکی می‌ماند.

این غذا حاوی گوشت ونخود است که مزاج گرم و‌تر دارند و جزو غذا‌های خونساز و سبک به شمار می‌آیند؛ یعنی به راحتی هضم شده و بدن، آن‌ها را بدون زحمت مصرف می‌کند و از آن بقایا و یا مواد زائد اندکی می‌ماند. این غذا برای همه افراد در فصل پاییز، برای بیماران رو به بهبود (دوران نقاهت)، اطفال در سنین رشد و افراد پیر و نحیف به شرطی که منع مصرف گوشت و نخود نداشته باشند، مناسب است.

این غذا حاوی گوشت ونخود است که مزاج گرم و‌تر دارند

مواد لازم

۱۸۰ گرم گوشت گردن گوسفند

۱ پیمانه نخود خام

۱ عدد پیاز متوسط

۲ عدد هل سبز درشت

۲ عدد چوب دارچین لوله‌ای

۱ عدد میخک

۱ ق. س. زعفران دم کرده

به میزان لازم نمک

طرز تهیه:

۱ ٫نخود را از شب قبل خیسانده و با یک عدد پیاز در قابلمه (ترجیحا دیگ سنگی) خوب بپزید تا له شود، سپس نخود را بکوبید و آب آن را به وسیله صافی بگیرید.

۲ ٫آب نخود را داخل یک قابلمه مناسب بریزید. ۱۸۰ گرم گوشت گردن گوسفند را به آب نخود اضافه کنید. هل، میخک و دارچین و مقداری نمک را هم اضافه کرده و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

۳ ٫صبر کنید تا گوشت کاملا له شود. در انتها زعفران دم کرده را اضافه کنید. صبر کنید تا نخود آب جا بیفتد، سپس آن را در ظرف مورد نظزتان بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه نخوداب پاییزی، غذایی خونساز و سبک

بیشتر بدانید نخود را بهتر بشناسید

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو محسوب می‌شود و چنان که در طب سنتی بر مصرف آن توصیه شده، درباره هیچ‌یک از حبوبات دیگر تاکید نشده است. نخود طبعی گرم و خشک دارد و نخود‌آب بهترین غذا در روز‌های سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند.
نخوداب سرشار از کلسیم است

برای کمک به رفع ناباروری توصیه به مصرف نخود‌آب شده و حتی مصرف روزی یک لیوان آب نخود با کمی عسل و همچنین نخود پخته سفارش شده است. نخود ضمن تثبیت کلسیم استخوان‌ها به‌واسطه داشتن منیزیم، سبب تقویت عضلات و رفع اسپاسم می‌شود و به دلیل داشتن فسفر، تقویت‌کننده سلول‌های عصبی و مغزی است و اسید‌فولیک و آهن آن البته نه به اندازه گوشت، نخوداب در رفع کم‌خونی موثر است.

این غذا به دلیل فیبر زیادی که دارد، ملین است و در پاکسازی و تخلیه روده‌ها دخالت مستقیم دارد و از ایجاد یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین، چون سرشار از ویتامین‌های گروه B. است، به رفع خستگی و سستی و غم کمک می‌کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه برای رفع ریزش مو بسیار موثر است.

همچنین آب نخود پخته مُدر (ادرار آور) و برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید و درمان‌کننده گرفتگی صداست و به کاهش تورم لثه‌ها کمک می‌کند و پژوهش‌ها نشان داده است، ضدعفونی‌کننده مجاری ادرار است.

مجله آشپزی مثبت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار