خطاهای میلیون دلاری
کد خبر: ۱۳۰۷
تاریخ انتشار: 2015 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
از قدیم گفته‌اند که بشر ممکن‌الخطاست. اشتباه جزئی ذاتی از زندگی اوست و به‌غیر از افراد نیک سرشت معدودی، هیچ‌کس را نمی‌توان یافت که در زندگی بخشی از مسیر را کج نرفته باشد. با این حال میان ارزش یا به عبارتی خسارت اشتباه آدمیان تفاوت‌های چشمگیری هست. اشتباهاتی است که به قول معروف خانمان برانداز است. این روایتی است از همان اشتباهات.
 
آنهایی که می توان گاف و سوتی بزرگ خواند. خطاهایی که تا میلیون ها دلار به دیگران خسارت وارد کرده و متاسفانه در مقابلش چیزی نمی شد گفت جز این که: متاسفم! اشتباهی است که پیش آمده. معذرت می خواهم! این مطلب نخستین بار در سایت ODDEE منتشر شده و این گزیده ترجمه آن است.

یکی از بزرگ ترین بازندگان یا به عبارت فرنگی آن لوزرهای جهان، رونالدو بود که در سال 1976 با سه نفر دیگر ازجمله استیو جابز، شرکت اپل را تاسیس کرد. با این حال او کمی بعد از تاسیس شرکت، از آینده آن ترسید زیرا به عقیده او نمی شد به دیگر موسسان جوان آن اعتماد کرد و ممکن بود همه پول سرمایه گذاری از بین برود. دو هفته بعد از انعقاد قرارداد فسخ مشارکت او در سهام اولیه، 2300 دلار به او داده شد تا او دیگر در اپل سهمی نداشته باشد. این در حالی است که او حالا می توانست بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه یا به عبارتی سود داشته باشد.

یکی از مرگبارترین اشتباهات بشر مربوط به حادثه پایپر آلفا بوده است. ماجرا این است که در جریان یک اقدام فنی در یک سکوی نفتی، کارگری بدون این که از ماجرای فنی خبر داشته باشد یک کلید را فشار می دهد، اما فشار دادن این کلید مساوی است با انفجاری بزرگ که در جریان آن 167 نفر کشته می شود و حدود سه میلیارد و 400 میلیون دلار هم خسارت وارد می آید! اگر کارتان فنی است و مخصوصا اگر در بخش نفت و گاز هستید به کلیدها دقت بیشتری کنید.

بشنوید از یک فروشنده بی حواس ژاپنی که در بورس این کشور به جای این که یک سهم از یک شرکت مهم و معروف را به 610 هزار ین بفروشد، 610 هزار سهم را به یک ین فروخته است! پس از این اشتباه تاریخی تلاش هایی برای لغو شدن معامله انجام شد، اما در نتیجه شرکتی که این کارمند برای آن کار می کرد متحمل ضرری بالغ بر 225 میلیون دلار شد. این مبلغ از تولید ناخالص داخلی سه کشور جهان بیشتر است و به معنای این است که بتوانید حقوق یک کارگاه با صد نفر کارگر را طی 50 سال بدهید در حالی که هر کارگر برای هر ساعت از شما 15 دلار (کف حقوق کارگران در آمریکا) را مطالبه کند!

می دانیم که سیستم اندازه گیری در آمریکا با دیگر نقاط جهان فرق دارد. به عبارتی در جهان دو نظام اندازه گیری برای قد و وزن و... وجود دارد؛ نظام متریک و نظام آمریکایی. حالا این تفاوت باعث شده که ناسا، سازمان فضایی ایالات متحده در یکی از پروژه های خود اشتباه کند و هزینه زیادی برای این خطا بپردازد. ماجرا این بوده که دانشمندان برنامه نویس برای یک فضاپیما از مقیاس پوند استفاده کرده بودند، اما ناسا گمان کرده که آنها این مقیاس را با نیوتن محاسبه کردند. (هر پوند مساوی با 5/4 نیوتن است) حاصل یک خطای بزرگ است که نتیجه آن حدود 125 میلیون دلار خسارت بوده است! قابلی هم ندارد.

اشتباه دیگر را بشنوید از یک تولیدکننده محصولات بهداشتی که در یک پیشنهاد تخفیف به مشتریان خود اعلام کرد با خرید 45 کیلو از محصولات این تولیدکننده می توانند برنده دو بلیت رفت و برگشت هواپیمایی به هر کجا که خواستند بشوند. مشکل اینجا بود که مدیران شرکت بدرستی محاسبات خود را انجام نداده و متوجه نبودند که حتی خرید 45 کیلو از محصولات به صورت عمده هم به اندازه پول بلیت نیست. با این حال این مدیران مجبور شدند برای 200 هزار فردی که ثبت نام کرده و محصولات را خریده بودند بلیت هواپیما تهیه کنند و از این طریق متحمل 74 میلیون دلار خسارت شدند. گفته می شود که بعد از این واقعه مدیران از کار برکنار شدند و واحد اروپایی این شرکت هم فروخته شد.

اشتباه دیگر را بشنوید از خطوط ریلی فرانسه که در نوشتن اعداد مربوط به عرض قطارهای سفارشی خود دقت لازم را نکرد و باعث شد قطارها برای عبور از کنار هم مناسب نباشد. جالب این که شرکت سازنده هم دقتی در ساخت پلتفرم ها نکرده و اعداد را دوباره بازبینی نکرد تا این که در نهایت 68 میلیون دلار خسارت برای دوباره بازبینی پلتفرم ها صورت گیرد.

در پایان بد نیست که از اشتباه تاریخی برخی افراد در کشور خودمان هم بگوییم. به جای خانه آیت الله مدرس در تهران که برای آن بودجه خرید و مرمت تصویب شده بود؛ خانه همسایه مدرس را خریده و مرمت کردند! جالب است بدانید که در جریان عملیات اجرایی این کار، خانه خود مدرس تخریب شد!
جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار