حقوق سفرا و دیپلمات‌ها چقدر است؟
کد خبر: ۱۳۰۰۴۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2018 December 11    -    ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

بر اساس اطلاعاتی که در سایت وزارت خارجه کشورمان منتشرشده، هم‌اکنون ایران نزدیک به ۱۶۰ سفارتخانه و نمایندگی فعال در خارج از کشور دارد.

مجموع کارکنان وزارت خارجه حدود ۴ هزار نفر است که تقریبا ۳ هزار نفر آن‌ها در داخل کشور مشغول فعالیتند و یک هزار نفر هم در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در قالب سفیر، کنسول، دیپلمات یا کارمند فعالند.

حقوق کارکنان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، بر اساس ماتریس دهگانه مدارج و امتیازات فردی و مشخصات کشور مقصد (ویژگی‌های امنیتی و هزینه‌ای) تعیین می‌شود. هم‌اکنون میانگین دریافتی ماهانه کارکنان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بین ۳ هزار یورو تا ۸۵۰۰ هزار یورو است.

با توجه به نرخ کنونی یورو در بازار آزاد که بین ۱۶۲۰۰ تا ۱۶۵۰۰ تومان است، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد حقوق دریافتی دیپلمات‌های کشورمان حدودا بین ۵۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان در ماه است. با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در کشور‌های خارجی، قطعا بخش زیادی از حقوق دریافتی سفرا و کارمندان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، خرج امور روزانه آن‌ها می‌شود.

مجموع بودجه جاری وزارت امور خارجه حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که ۲۵۰ میلیارد تومان آن از محل درآمد‌های اختصاصی وزارتخانه (درآمد‌های کنسولی ناشی از صدور روادید و گذرنامه) و مابقی از خزانه دولت تأمین خواهد شد.

مشرق

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمیدخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
6
جیگر آدم واسه این بیچاره ها کباب میشه
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
4
خوش به حالشان . هزینه های زندگی در بسیاری از کشورها از ایران هم کمتر است. مانند کشورهای مشترک المنافع و مالزی و جنوب شرقی آسیا و ... حتی در ترکیه هم زندگی کردن ارزانتر از ایران هست و به غیر از بنزین، بقیه هزینه های زندگی کمتر است.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
1
دوست من هر سه سال یک بار ،برای سه سال به ماموریت کشورهای اروپایی و آمریکایی می روند و هر بار که به ایران بر می گردند یک ملک درشت می خرند .سه سال پیش که آنریکا بودند در ستارخان ملک یک میلیاردی خریدند .الان هم دوباره رفتند آمریکا ...
تابناک اشتباه حساب می کنی .
ا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
1
اينها اغلب مسكن و خودرو دولتي هم دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار