برخورد بی‌سابقه پلیس فرودگاه تفلیس با یک زن ایرانی +تصاویر
کد خبر: ۱۲۹۸۲۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: 2018 December 09    -    ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

در پی تشدید روند دیپورت شهروندان ایرانی در مبادی ورودی تفلیس و به‌رغم تعهد مقامات گرجی برای پیگیری این روند به‌ویژه اظهارات اخیر سفیر گرجستان در تهران که اعلام کرده بود این مشکلات را پیگیری می‌کند؛ این بار یکی از زنان ایرانی در فرودگاه پایتخت این کشور، بازداشت و با رفتار خشونت‌آمیز پلیس گرجستان مواجه شد.

«هدی. م» ۳۵ ساله شهروند ایرانی سه‌شنبه سوم دسامبر (۱۲ آذر ماه) از مقصد استانبول به تفلیس پرواز و ساعت ۲ بامداد چهارم دسامبر (۱۳ آذر ماه) وارد فرودگاه تفلیس می‌شود، که با ممانعت پلیس فرودگاه روبرو شده و بعد از اعتراض به این روند، توسط پلیس گرجستان برای مدت بیش از ۲۰ ساعت بازداشت و مورد رفتار‌های خشونت‌آمیز پلیس نیز قرار می‌گیرد.

وی در تشریح این رخداد، به فارس گفت: پس از ورود به سالن ترانزیت فرودگاه، پلیس مستقر در فرودگاه به من اعلام کرد که نمی‌توانم وارد تفلیس بشوم.

برخورد بی‌سابقه پلیس فرودگاه تفلیس با یک زن ایرانی +تصاویر

آن‌گونه که این فرد می‌گوید، علاوه بر وی از ورود چند شهروند ایرانی دیگر نیز ممانعت به عمل آمده بود.

براساس این اظهارات، وی در مدتی که در بازداشت بوده ضمن ضبط وسایل و تلفن همراهش توسط پلیس مستقر در فرودگاه، به او فحاشی شده و به او دستبند زده و پنج بار آمپول آرامبخش به او تزریق کرده‌اند و با اینکه چند بار اقدام به فرار کرده، ولی موفق نشده است.

وی عنوان کرد: در زمان بازداشت، چند بار درخواست تماس با سفارت‌مان را داشتم که هر بار تنها با بی‌توجهی و توهین‌های پلیس حاضر مواجه شدم.

تصویر تأییدیه پزشکی قانونی در خصوص ضرب‌وشتم هدی. م. را در عکس ۲ ببینید.

پس از گذشت بیش از ۲۰ ساعت از بازداشت این فرد، پلیس مهاجرت گرجستان او را با هواپیما به استانبول بازمی‌گرداند و وی پس از ورود به استانبول به کنسول‌گری گرجستان در این شهر مراجعه کرده، ولی هیچ پاسخی به او داده نمی‌شود.

این شهروند ایرانی، سپس به کنسول‌گری ایران در استانبول مراجعه کرده، و ضمن ثبت شکایت خود، بلیط تهیه کرده و به تهران بازمی‌گردد.

وی پس از ورود به کشور به وزارت خارجه ایران و همچنین پزشکی قانونی مراجعه می‌کند که پزشکی قانونی نیز آثار و جراحات ناشی از رفتار خشونت‌آمیز پلیس گرجستان بر بدن وی را تأیید می‌کند.

برخورد بی‌سابقه پلیس فرودگاه تفلیس با یک زن ایرانی +تصاویر

هدی. م، اکنون خواستار اعاده حیثیت و بازگرداندن اموالش شده و می‌گوید: تا زمانی که همه حق و حقوقم را دریافت نکنم، از پیگیری در این زمینه دست نمی‌کشم.

این شهروند ایرانی همچنین می‌گوید زمانی که در بازداشت بودم می‌گفتند: «بروید گم شوید! ما احتیاجی به سرمایه‌های ایرانی‌ها نداریم.»

به گزارش فارس، روند دیپورت شهروندان ایرانی در طی یک ماه اخیر شدت گرفته و از ورود بسیاری از شهروندان ایرانی که اقامت موقت در تفلیس داشته و اقدام به خرید ملک و ثبت شرکت و... کرده‌اند، ممانعت به عمل آمده و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای هم برای ممانعت از ورود آن‌ها بیان نشده است.

این نکته حائز اهمیت است که چنین برخوردی اصلا در شأن شهروندان ایرانی نیست و پاسخ ورود حتی غیرقانونی به یک کشور، ضرب و شتم و فحاشی نیست.

رفتار توهین‌آمیز نسبت به شهروندان ایرانی در فرودگاه تفلیس مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز در تفتیش‌های بدنی زنان ایرانی شاهد این رفتار‌های اهانت‌آمیز بوده‌ایم که در آن زمان، سفارت ایران در تفلیس مراتب اعتراض شدید خود را به وزارت خارجه گرجستان و پلیس امنیت فرودگاه تفلیس اعلام کرد و علاوه بر آن یادداشت اعتراضی سفارت ایران در تفلیس به وزارت خارجه این کشور ارسال و از سفیر این کشور نیز توضیح خواسته شد.

به گزارش فارس، گرجستان از جمله کشور‌هایی است که ایرانیان برای سفر به این کشور نیازی به اخذ روادید (ویزا) ندارند و می‌توانند بدون داشتن ویزا به مدت ۴۵ روز در این کشور اقامت داشته باشند و ورود مجدد به این کشور بعد از ۴۵ روز براساس توافق فیمابین دو کشور هیچگونه محدودیتی ندارد. اگر شخصی کارت اقامت گرجستان را نداشته باشد و بخواهد اقامتش را تمدید کند، با خروج از این کشور و ورود مجدد به آن می‌تواند برای ۴۵ روز دیگر در گرجستان بماند و تمدید این مدت برای بار‌های متوالی نیز امکان‌پذیر است؛ منوط به اینکه شخص موردنظر ولو برای یک ساعت هم باید خاک گرجستان را ترک و دوباره وارد شود. البته مدتی است که به بهانه‌های مختلف از ورود مجدد این افراد به خاک گرجستان جلوگیری به عمل می‌آید و به نوعی ریجکت می‌شوند.

متأسفانه بسیاری از اوقات مأموران مرزی افراد ریجکت شده را جهت پیگیری و حتی دریافت روادید (تجاری) به سمت سفارت آن کشور در ایران هدایت می‌کنند، در حالی که سفارت آن کشور به هیچ وجه پاسخگوی افراد ریجکت شده نیست.

ایرانیانی که اقدام به دریافت اقامت کوتاه‌مدت در گرجستان کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها در بین دیپورتی‌ها هم هستند، بر طبق قوانین داخلی گرجستان در این کشور شرکت و کسب و کاری راه انداخته‌اند، یا مشغول تحصیل هستند و یا اقدام به خرید ملک کرده‌اند. حتی در بین افراد دیپورت شده، دانشجویانی هم هستند که اخیرا در دانشگاه‌های پولی این کشور مشغول به تحصیل شده‌اند. برخی از هموطنان ایرانی نیز فرزندان‌شان را در مدارس گرجی ثبت نام کرده‌اند و از ورود تعدادی از پدران و مادران این فرزندان نیز ممانعت به عمل آمده است.

از زمان شروع روند ریجکت و دیپورت، ایران نسبت به این رویه مکرراً اعتراض و اعلام کرده است که موضوع دیپورت تعدادی از اتباع ایرانی از مبادی ورودی گرجستان را از طرق دیپلماتیک پیگیری می‌کند.

در همین راستا سفیر گرجستان نیز روز چهارشنبه ۱۴ آذر ماه در وزارت خارجه ایران حضور یافت و مدیرکل کنسولی وزارت خارجه نسبت به این روند اعتراض کرد. سفیر گرجستان نیز در این دیدار با ارائه توضیحاتی، ضمن تاسف از برخی برخورد‌های صورت گرفته، بر اهمیت روابط بین دو کشور و احترام دولت و ملت گرجستان برای مردم ایران تاکید کرد و اظهار داشت: نگرانی‌های بیان شده را پیگیری خواهد کرد.

با توجه به روابط خوب و رو به رشد گذشته بین دو کشور چه عواملی است که طرف‌های گرجی را وادار به اقداماتی از این دست که افکار عمومی مردم ایران و گرجستان را با ابهامات زیادی مواجه می‌کند، کرده است، این رویکرد در نهایت منافع چه کسانی را تامین خواهد کرد، قاعدتأ منافع ملت گرجستان و ایران نخواهد بود.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرش جهانشاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
3
11
گرجستان استان جداد شده از ایران در زمان قاجارهای بی ریشه است . گرجستانی ها خود ایرانی تبار و ایرانیانی هستند که از مام میهن ایران جدا مانده اند . در ایران ما شخصیت الله وردی خوان گرجستانی را داریم که خدمات ارزنده ای به صفویان داشت و امروز پلی به نام ایشان در اصفهان ثبت است . ما همچنین بسیاری از شهروندانی را داریم که فامیلی گرجستانی و گرجی دارند و در واقع پس از اشغال گرجستان توسط روسها دیگر نتوانستند به شهر ود بازگردند و در تهران و ... ماندگار شدند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
15
خوب دیگه با چه زبونی بگه نرید... ول کن خواهر من... برادرمن....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
16
آقای ظریف و وزارت خارجه روحانی چه کار می کنند که با ایرانیان چنین برخوردی می شود، گرجستان که عربستان نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
7
18
تفلیس دیگه کدوم دهاتیه؟
پاسخ ها
مهدی
| |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
همون دهاتیه که تو من و همه، سر و دست می شکونیم بریم اونجا
ناشناس
| |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
منم اسمشو دفعه اوله دارم میشنوم
amin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
4
27
اخه ما که زورمون به یه گرجستان نمیرسه چطور می خواهیم با امریکا بجنگیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
خوب اومدي اينو. ببر كاغذي!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
3
19
هیس، وزیر امور خارجه خواب است....
فرید عزیز کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
3
21
خب وقتی اینقدر تحقیر میشین برای چی بازم میرین.
ما ایرانیا به تحقیر شدن عادت کردیم.در اون وزارت خارجه رو باید گل گرفت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
6
7
مشکل از خودمونه که با شدت برخورد نمیکنیم. بجای اینکه وزیر امور خارجه بره تفلیس و و بخان این مامورها رو بیارن جلوش و یه چک بخابونه زیر گوششون یا اصلا برخورد نمیکنن یا به راحتی ازش عبور میکنن.
باید به سیخ بکشن تا تکرار نشه ولی متاسفانه ...
پاسخ ها
مهدی
| |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
سلام . بره تو کشور دیگه و بزنه تو گوش مامورش؟!!!! کارتون زیاد می بینی ؟!!!!!!
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
2
14
اینکه وزارت خارجه و کلا دولت باید به نحوی با کشورها تعامل کنند که با شهروندان ایران با احترام برخورد کنند بسیار خوب و ضروری هست. ولی اینکه یک شهروند زمانی که دیپورت شد و اجازه ورود به کشور خارجی را ندادند بخواهد فرار کند و یا به گونه ای برخورد کند که 5 بار به او ارامبخش تزریق کنند ، اصلا پسندیده نیس. پلیس هر کشوری حتی با داشتن ویزای معتبر می تواند اجازه ورود به ان کشور را ندهد و این مساله از قوانین پذیرفته شده بین المللی هستو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
3
10
دستشون درد نکنه، سرمایه داری بیار کشور خودت خرج کن، فکر کردی اونجا هم مثل ایران هر غ-طی خواستی میکنی و هیچ کس هم خیالش نیست؟ نوش جووونت
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
ببين توي كشور خودت چي ميگذره بهشون كه موندن و اقامت در اون دهات رو به اينجا ترجيح ميدن! اينو ببين آره!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
1
2
گرجستانیها قوم جرجیس پیغمبرن اینا به پیغمبرشون رحم نکردن هفتاد بار زنده شد و دوباره کشتنش میخوان به ماها رحم کنند !!!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
1
در دنیا ارزشی برای ایرانی نمونده حتا به یک افغانی بیشتر احترام وارزش قائل میشن علتش هم اینست که این دزدانی که پول مردم رو بالا میکشن و به کشورهای خارج میرن انقدر گند کاری میکنند که ابروی ایرانیها رو برده اند...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار